Robust porter med London gjær

TorfinnS

Norbrygg-medlem
Brygget en robust porter på torsdag. Oppskrifta til nøgne ø. Jeg hadde noen pakker med lallemand london ale liggende som jeg brukte. Disse var gått ut på dato i 21 og 23. Har ligget i kjøleskap hele tiden. Har ingen erfaring med denne gjæra, men den startet veldig raskt. Fredag morgen var det full aktivitet i gjærlåsen. Leser at denne har nokså lav forventet utgjæring (65%). OG var på 1,065 og FG bør da havne på 1,023. Er det innafor på denne øltypen? Eller burde jeg kjøre på med en annen gjær i tillegg? Har us 05 liggende. Aktiviteten har avtatt og jeg tok en måling i dag. SG var på 1.028

Kan vel legge til at Nøgne ø bruker wlp007 på denne. Den har visstnok en utgjæring på 80%.

Brygget en robust porter på torsdag. Oppskrifta til nøgne ø. Jeg hadde noen pakker med lallemand london ale liggende som jeg brukte. Disse var gått ut på dato i 21 og 23. Har ligget i kjøleskap hele tiden. Har ingen erfaring med denne gjæra, men den startet veldig raskt. Fredag morgen var det full aktivitet i gjærlåsen. Leser at denne har nokså lav forventet utgjæring (65%). OG var på 1,065 og FG bør da havne på 1,023. Er det innafor på denne øltypen? Eller burde jeg kjøre på med en annen gjær i tillegg? Har us 05 liggende. Aktiviteten har avtatt og jeg tok en måling i dag. SG var på 1.028
hmm - ut fra det Lallemand skriver, bør du få bedre utgjæring enn 65%:

Vigorous fermentation that can be completed in 3 days.
Medium attenuation and Low flocculation.
Neutral to slightly fruity and estery flavor and aroma, allowing malt aromas and flavors
to shine through.
The optimal temperature range for London yeast when producing traditional styles is
18°C(65°F) to 22°C(72°F).
London does not utilize the sugar maltotriose (a molecule composed of 3 glucose
units). Maltotriose comprises an average of 10-15% of total sugar in all-malt worts. The
result will be fuller body and residual sweetness in the beer. Be advised to adjust
gravities and mash temperatures according to desired result.
Lag phase, total fermentation time, attenuation and flavor are dependent on pitc

Trur du skulle få høyere utgjæring enn 65%. Det er lavt - noe jeg ville forventa med Windsor. Jeg synes det høres ut som om den gjæren ikke var i toppform lenger.

o5 ville jeg ikke brukt; den er i den andre enden av skalaen når det gjelder utgjæring. Har du ikke noe annet?

hmm - ut fra det Lallemand skriver, bør du få bedre utgjæring enn 65%:

Vigorous fermentation that can be completed in 3 days.
Medium attenuation and Low flocculation.
Neutral to slightly fruity and estery flavor and aroma, allowing malt aromas and flavors
to shine through.
The optimal temperature range for London yeast when producing traditional styles is
18°C(65°F) to 22°C(72°F).
London does not utilize the sugar maltotriose (a molecule composed of 3 glucose
units). Maltotriose comprises an average of 10-15% of total sugar in all-malt worts. The
result will be fuller body and residual sweetness in the beer. Be advised to adjust
gravities and mash temperatures according to desired result.
Lag phase, total fermentation time, attenuation and flavor are dependent on pitc

Trur du skulle få høyere utgjæring enn 65%. Det er lavt - noe jeg ville forventa med Windsor. Jeg synes det høres ut som om den gjæren ikke var i toppform lenger.

o5 ville jeg ikke brukt; den er i den andre enden av skalaen når det gjelder utgjæring. Har du ikke noe annet?
Ja ser nå at de oppgir attenuation på 65-72% på denne gjæra. Får la den stå noen dager til og se hvordan det går.

Ja ser nå at de oppgir attenuation på 65-72% på denne gjæra. Får la den stå noen dager til og se hvordan det går.
Det står 65-72% på Windsor også, men den er 50-60% i virkeligheten. Disse gjærene er veldig like så hadde ikke forventet at den gikk noe lengre ned. Selv med 50% utgjæring så synes ikke jeg at ølene blir noe søte så godt øl blir det :)

Det står 65-72% på Windsor også, men den er 50-60% i virkeligheten. Disse gjærene er veldig like så hadde ikke forventet at den gikk noe lengre ned. Selv med 50% utgjæring så synes ikke jeg at ølene blir noe søte så godt øl blir det :)
At de ikke eter maltotriose gir ikke særlig mye restsødme, nei. Maltotriose er ikke særlig søtt.

Jeg har ikke brukt London Ale, men har tenkt på den som noe i likhet med wlp002, eller Imperial A09 PUB, som vel er den "samme". Jeg har kommet godt opp mot 80% med den siste.

Får se hvor langt ned vi havner. Så blir det vel bare å smake.

The fact that they do not eat maltotriose does not give much residual sweetness, no. Maltotriose is not very sweet.

I haven't used London Ale, but have thought of it as something like wlp002, or Imperial A09 PUB, which I guess is the "same". I've gotten well up to 80% with the last one.
Du kan være interessert i de siste oppdateringene mine.

YEAST MASTER Perma-Living by Yours Truly

A09 Pub er ikke det samme som WLP002.

Med Lallemand London er min egen erfaring at den i gjennomsnitt har omtrent 67 % evne til å spise sukker (jeg vet ikke det rette ordet å bruke).

Min anbefaling er å ikke tilsette ekstra gjær. Londongjæren er veldig god alene, og vil ikke resultere i et øl som smaker for fyldig eller søtt.

Har nå vært og sjekket. SG er nå 1,026. Det tilsvarer 60% utgjæring så langt. Jeg smakte på den nå og den var ikke søt, slik som @PetterL nevnte. Lar denne bare stå en god uke til så får vi se.

Jeg har brygget denne for noen år siden. Sjekket notatene OG var på 1,066 og FG på 1,022 det tilsvarr 66%. Da brukte jeg nottingham. Den er oppgitt til å ha høyere utgjæring. Det var en veldig vellykket øl.

Nå tok jeg ut en prøve på ca 3 dl som jeg tilsatte us 05 oppi. Som et rent forsøk.

Du kan være interessert i de siste oppdateringene mine.

YEAST MASTER Perma-Living by Yours Truly

A09 Pub er ikke det samme som WLP002.

Med Lallemand London er min egen erfaring at den i gjennomsnitt har omtrent 67 % evne til å spise sukker (jeg vet ikke det rette ordet å bruke).

Min anbefaling er å ikke tilsette ekstra gjær. Londongjæren er veldig god alene, og vil ikke resultere i et øl som smaker for fyldig eller søtt.
I agree.

Your sheet is great. Standard reference for me:). Thanks a lot for doing all that work!

Tilbake
Topp