Om øl i mediene

Vet ikke om dette er stuerent her inne, men kan noen med +abonnement si noe om resultatene i denne undersøkelsen?
1743421567886.png

Takk :)
Ser ikke ut som om noen av de ligger i Brewfather.
100% pilsnermalt. Edelhumle til passende bitterhet.

Pils er nesten bare prosess. For en hjemmebrygger er resepten på en pils bare et greit utgangspunkt, og du kan like gjerne finne ei generisk oppskrift på en pils som ligner på det du ønsker å brygge, som å hente inspirasjon fra et konkret øl.

100% pilsnermalt. Edelhumle til passende bitterhet.

Pils er nesten bare prosess. For en hjemmebrygger er resepten på en pils bare et greit utgangspunkt, og du kan like gjerne finne ei generisk oppskrift på en pils som ligner på det du ønsker å brygge, som å hente inspirasjon fra et konkret øl.
Ja, det er som utgangspunkt jeg tenker. Jeg lager bare oppskrifter selv. Har sjelden alt som trengs for å følge importerte oppskrifter uansett, i tillegg til brønnvannet uten tilsetninger og justeringer av vann.

I tillegg kan man vel gange antall humlesorter med 5-6 for humleprofiler.

Jeg brygga noen i høst med 34/70 som jeg gjæra på 14-15 grader - og de blei noe av det bedre jeg har fått til.
Tror at man stresser gjæra litt unødig ved å kjøre gjæring nede på 10-12 grader. Får ganske bra lager jeg og med pitch på rundt 13-14 og så øker jeg til 16 i løpet av uka. Gjæra skal ha det komfortabelt når den arbeider, som ellers må det være nok folk på jobb, og friske folk på jobb. Om de fryser eller svetter så blir det dårlig arbeid.

Tror at man stresser gjæra litt unødig ved å kjøre gjæring nede på 10-12 grader. Får ganske bra lager jeg og med pitch på rundt 13-14 og så øker jeg til 16 i løpet av uka. Gjæra skal ha det komfortabelt når den arbeider, som ellers må det være nok folk på jobb, og friske folk på jobb. Om de fryser eller svetter så blir det dårlig arbeid.

Å jobbe under press er ihvertfall ikke bra ;-)

Sist redigert:
Det som gjerne sies om 34/70, er at den fikser det meste, uansett hva du hiver på den. Jeg trur ikke den plages så mye av de lavere teperaturene, men du skal likevel passe på å øke gjærmengden når du går ned på rundt 10 grader.

Det slipper du om du velger en litt høyere temperatur, og dermed blir det hele litt enklere og mindre stressende - for deg:).

Jeg opplever at dette gjelder for nære slektninger, som Fermolager, også. Men jeg er nokså sikker på at det ikke gjelder for alle lagergjærtyper.

Det var litt av hvert å lese i den testen der, fra de lavest rangerte :)

Fuktig papp, hermetisk mais som har stått på kjøling i tre dager, kokte grønnsaker, kål, syrlig preg av fuktig papp og sur klut, brent karamell, stall, lær, kokt kål, aroma av kokte grønnsaker med et hint av klor, hint av sur klut og våt papp, en bitter grønnsaksuppe med dårlig humør, hermetisk tomat med hint av kokte grønnsaker, sur klut, kokt torsk og sur sokk i vond forening, noe metallisk, kokte grønnsaker, hint av aske og fuktig treverk, mineralsk preg og hint av fuktig papp, gråstein , leverpostei.

Tilbake
Topp