Hvorfor insisterer vi på at det er lett å brygge godt øl?

Skal brygge en weihenstephaner weissbier om et par uker. Tror det går bedre med stegmeskinga med varme på sidene av kjelen heller enn i bunn. Har brygga 5 forsøk på weizen, der bare tre vart flaska. Kompisene sier jo det er godt men DET er fordi den er GRATIS.

Nå har det gått noen år siden dette først ble skrevet, og erfaringen består. Uten å være for spesifikk var jeg nylig i en situasjon hvor jeg fikk smake mye øl fra ivrige hjemmebryggere. Det var veldig hyggelig, og jeg gjør det gladelig igjen, men av syv, åtte pilsnere, var det ikke én jeg opplevde som god. Poenget er ikke å kritisere noen, for jeg har sannelig brygget mye dårlig pils selv, men hvis denne forsamlingen ikke kan avstedkomme én god pilsner, så vet jeg ikke hvem man forventer at skal det.

Nå har det gått noen år siden dette først ble skrevet, og erfaringen består. Uten å være for spesifikk var jeg nylig i en situasjon hvor jeg fikk smake mye øl fra ivrige hjemmebryggere. Det var veldig hyggelig, og jeg gjør det gladelig igjen, men av syv, åtte pilsnere, var det ikke én jeg opplevde som god. Poenget er ikke å kritisere noen, for jeg har sannelig brygget mye dårlig pils selv, men hvis denne forsamlingen ikke kan avstedkomme én god pilsner, så vet jeg ikke hvem man forventer at skal det.
Startinnlegget ditt i denne tråden står seg stadig:).

Jeg var fersk brygger samtidig med deg. Nå har jeg over 600 brygg bak meg, men har stadig til gode å brygge en pils jeg er helt fornøyd med. Drakk en i går som var skikkelig vond - men det skal sies at det var en dårlig øldag i går. (Det finnes sånne. Da er det ikke noe som er skikkelig godt.)

Pils er nok det ølet som er vanskeligst. Men egentlig er alt øl vanskelig. Det slår meg at det er et enormt spenn mellom gode og dårlige øl fra hjemmebryggere. Og jeg har fått dårlig øl fra flere som jeg har fått helt utrolig gode øl fra.

Jeg er nok enig med deg. Dodraugen er ivrigste drikker her i huset.

Likevel brygger jeg øl. Fordi jeg av og til brygger noe som jeg liker. Liker bedre enn det jeg kjøper ferdig. Også fordi jeg synes det er stas å få noe til bedre enn før. Det er en tilfredsstillelse å få til noe bedre, å bli flinkere. Fort går det ikke, men ser jeg en tid tilbake var resultatene mine enda verre...

Det er også vanskelig å definere hva et godt øl er.

I Norbryggsammenheng handler det ofte om typeriktighet. Om en tjekkisk øl smaker som en tjekkisk øl, om en trippel har de karaktertrekk den skal ha for å være innenfor en typedefinisjon. Det trenger ikke være godt etter min smak, men kan være verdensklasse for de fleste andre. Noen typer liker jeg rett og slett ikke, selv om det er øl fra svært kjente bryggerier.

I andre sammenhenger er godt øl noe som passer min smak der og da, gjerne i en sosial setting kombinert med mat og annet. Det ølet trenger ikke være typeriktig, med må passe. Da er hjemmebrygg på linje med hjemmelaget mat. Sikkert ikke så godt som en toppresturant, men mye hyggeligere. Det ølet er litt lettere å lage enn et som er typeriktig.

To ulike tilnærminger som ikke er så lette å kombinere. Er jeg i typemodus er det vanskelig å kose seg med en øl, drikker jeg i lystig lag er det umulig å smake riktig.

Noen øl er vanskelige å brygge fordi settingen de drikkes i er litt "off". Jeg elsker en engelsk bitter når jeg sitter på en skikkelig gammel engelsk pub en kald regnfull kveld. En maas i Munchen under oktoberfest, en belgisk trippel til blåskjell i ei kneipe i Belgia... Det smaker ikke likt til en fiskebollemiddag i Norge.

Startinnlegget ditt i denne tråden står seg stadig:).

Jeg var fersk brygger samtidig med deg. Nå har jeg over 600 brygg bak meg, men har stadig til gode å brygge en pils jeg er helt fornøyd med. Drakk en i går som var skikkelig vond - men det skal sies at det var en dårlig øldag i går. (Det finnes sånne. Da er det ikke noe som er skikkelig godt.)

Pils er nok det ølet som er vanskeligst. Men egentlig er alt øl vanskelig. Det slår meg at det er et enormt spenn mellom gode og dårlige øl fra hjemmebryggere. Og jeg har fått dårlig øl fra flere som jeg har fått helt utrolig gode øl fra.
Har du 600 brygg på 10 år..!? :eek: ;) Jeg rundet nettopp 50 i samme perioden :oops:

Jeg opplever definitivt langt flere skuffelser på polet enn på egne brygg. Kan nok være for jeg har handlet endel surøl med frukt for å teste hva som virker og ikke virker, og i den kategorien er det mye dårlig etter min mening...

Har du 600 brygg på 10 år..!? :eek: ;) Jeg rundet nettopp 50 i samme perioden :oops:
Husk at Finn er fulltidshjemmebrygger :p (les pensjonist)

Vi andre arbeidsmaur, gjerne med yngre barn, får klemme inn en bryggedag i ny og ne mens vi venter på bedre tider.

Har selv 97 batcher på 8,5år, fortsatt en glad amatør i denne bryggeverden. Det er så latterlig mye jeg har lyst å prøve, teste og utforske, men ikke nok tid.

Det å delta på ølfestivaler og gi vekk ølet mot tilbakemeldinger har jeg syntes har vært en fin måte å få litt høyere omløpshastighet og litt mer motivasjon for å klemme inn litt flere bryggedager, om det så betyr mesking over natten, koking kl. 4 om morgenen for å rekke det før jobb osv. Leveren min er nok også glad for alt øl jeg gir bort… :p

Tilbake
Topp