Terje J
Norbrygg-medlem
petit... og hvor får jeg kjøpt det?
petit... og hvor får jeg kjøpt det?
Kvifor kunne du ikkje sende inn ditt øl ?Tilbake på sporet:
Syns jeg ser noe av samme diskusjonen relatert til idrett: Er en "god" på ski når en kan stå ned en slak bakke uten å ramle, og greier å holde noenlunde diagonalgang-rytme over et par hundre meter før en må stoppe og puste ut - eller er en ikke "god" før en minst har et par NM-medaljer?
Jeg brygger øl som jeg liker, og de som har smakt det, liker det også. Ville en øldommer vært like begeistret? Sikkert ikke. Kunne jeg sendt noen av dem til NM i ølbrygging? Naturligvis ikke.
Så ja, det er lett å lage godt øl - bare en legger definisjonen av "godt" på et realistisk nivå..
Send inn noen flasker for evaluering så får du en pekepinn på hvordan du ligger an og kanskje tips om hva du gjør videre for at ølet ditt skal bli Norges Beste.Fordi jeg går da ut ifra at nivået i NM ligger et par hakk over det som tilsvarer "fornøyd mosjons-turlangrennsløper med litt ubetydelig småklabb under skiene, kvikklunsj og appelsin i sekken, litt uryddig diagonalgang men finfin stil i de fleste utforbakker". Eller altså: Litt omtrentlig kontroll på mesketemperatur, vannmengder, gjæringstemperatur og det meste, og et nokså avslappet forhold til hvorvidt OG og FG treffer helt slik oppskriften sier. Det var en fin skitur / Det ble godt øl. Kandidat til NM? Niks.
Nå er jeg en litt spesiell hjemmebrygger siden jeg faktisk brygger og drikker det jeg brygger.
.... Det ble godt øl. Kandidat til NM? Niks.
7-800 kr pr.liter?Kjøpte en 7 fjell morgenstemning på en pub. 7-800 kroner for en liter (vet ikke om jeg tulla med noe når jeg helte i glasset, men var fryktelig mye skum i den). Lager en annen stout hjemme, 10 kroner per liter.
Kva får deg til å tru at NM i ølbrygging faktisk ikkje er eit mosjonistløp? Ingen av industribryggarane eller andre profesjonelle aktørar deltek i NM. Det er all grunn til å tru at NM i ølbrygging er eit mosjonistløp! At enkelte prøvar gjera meir ut av det enn det som strengt teke er naudsynt, utstyrsmessig i hovudsak, er då ikkje anna enn kva ein ser i andre store mojonistløp...Fordi jeg går da ut ifra at nivået i NM ligger et par hakk over det som tilsvarer "fornøyd mosjons-turlangrennsløper med litt ubetydelig småklabb under skiene, kvikklunsj og appelsin i sekken, litt uryddig diagonalgang men finfin stil i de fleste utforbakker". Eller altså: Litt omtrentlig kontroll på mesketemperatur, vannmengder, gjæringstemperatur og det meste, og et nokså avslappet forhold til hvorvidt OG og FG treffer helt slik oppskriften sier. Det var en fin skitur / Det ble godt øl. Kandidat til NM? Niks.