Hvorfor insisterer vi på at det er lett å brygge godt øl?

Om det er pils du liker, så prøv å brygg en cream ale. Eneste som venner og bekjente har likt. En kjerring som tilogmed sa at dette kunne ho drekke, ho liker egentlig ikke øl.
Foretrekker også cream ale / wit om jeg har tenkt og drikke mere en 2 øl.
 
Jeg har brygget 38 batcher siden oppstarten. Alt øl jeg har lagt har vært godt, noe mine venner også bekrefter. Har gitt bort flere ganger til bryllup og stordager og har bare fått skryt. Dette er jo selvsagt subjektive meninger, men jeg synes ihvertfall at ølet mitt blir godt. Ganske ofte er jeg ikke helt fornøyd, men etter litt lagring og tilvenning blir det veldig godt. Brygger både Pils, Kølch, hveteøl, apa, ipa, stout, juleøl osv, så her er det både vanskelige og enkle øltyper. Har aldri kjøpt et ferdigsett men blander og knuser malten selv. Nå er jeg en litt spesiell hjemmebrygger siden jeg faktisk brygger og drikker det jeg brygger. Har inntrykk at de fleste hjemmebryggere her ikke brygger så mye, men istedenfor kjøper mye spesialøl på polet/butikken. Jeg vil aldri finne på å kjøpe et utvalg med poløl som jeg siden setter meg ned og sammenligner med mitt eget øl. Synes det er helt uinterressant. Selvfølgelig kjøper jeg noen flasker øl innimellom for å få inspirasjon og noen ganger er det praktisk, f.eks boksøl på fjelltur, men disse mengdene blir veldig små i forhold til hva jeg tyller i meg av hjemmebrygget øl. Til syvende og sist handler jo dette om smak, og den er jo som kjent forskjellig fra person til person. Vi må ikke la denne ølpopulariteten gå oss til hodet. Jeg husker en gang jeg satt i en bar i Tromsø. Inn kom det en kar (som sikkert var på kurs og skulle snike seg til litt drikking mens kona var hjemme og passet ungene). Han skulle ha konjakk. Bartenderen sa at han hadde flere sorter konjakk og lurte på hvilken sort han skulle ha. Mannen ble stiv i blikket og studerte barhyllen hvorpå han kom frem til at han skulle ha en Jameson konjakk. Sist jeg sjekket er Jameson Irsk Whisky og da lurer jeg litt på hvorfor mannen skulle ha konjakk. Var det fordi han likte det eller var det fordi det var populært på den tiden?
 
Tilbake på sporet:
Syns jeg ser noe av samme diskusjonen relatert til idrett: Er en "god" på ski når en kan stå ned en slak bakke uten å ramle, og greier å holde noenlunde diagonalgang-rytme over et par hundre meter før en må stoppe og puste ut - eller er en ikke "god" før en minst har et par NM-medaljer?
Jeg brygger øl som jeg liker, og de som har smakt det, liker det også. Ville en øldommer vært like begeistret? Sikkert ikke. Kunne jeg sendt noen av dem til NM i ølbrygging? Naturligvis ikke.
Så ja, det er lett å lage godt øl - bare en legger definisjonen av "godt" på et realistisk nivå..
 
Tilbake på sporet:
Syns jeg ser noe av samme diskusjonen relatert til idrett: Er en "god" på ski når en kan stå ned en slak bakke uten å ramle, og greier å holde noenlunde diagonalgang-rytme over et par hundre meter før en må stoppe og puste ut - eller er en ikke "god" før en minst har et par NM-medaljer?
Jeg brygger øl som jeg liker, og de som har smakt det, liker det også. Ville en øldommer vært like begeistret? Sikkert ikke. Kunne jeg sendt noen av dem til NM i ølbrygging? Naturligvis ikke.
Så ja, det er lett å lage godt øl - bare en legger definisjonen av "godt" på et realistisk nivå..
Kvifor kunne du ikkje sende inn ditt øl ?

Er det fordi det ikkje har kvaliteten?
Er det fordi du ikkje brygger type riktig?





Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Fordi jeg går da ut ifra at nivået i NM ligger et par hakk over det som tilsvarer "fornøyd mosjons-turlangrennsløper med litt ubetydelig småklabb under skiene, kvikklunsj og appelsin i sekken, litt uryddig diagonalgang men finfin stil i de fleste utforbakker". Eller altså: Litt omtrentlig kontroll på mesketemperatur, vannmengder, gjæringstemperatur og det meste, og et nokså avslappet forhold til hvorvidt OG og FG treffer helt slik oppskriften sier. Det var en fin skitur / Det ble godt øl. Kandidat til NM? Niks.
 
Fordi jeg går da ut ifra at nivået i NM ligger et par hakk over det som tilsvarer "fornøyd mosjons-turlangrennsløper med litt ubetydelig småklabb under skiene, kvikklunsj og appelsin i sekken, litt uryddig diagonalgang men finfin stil i de fleste utforbakker". Eller altså: Litt omtrentlig kontroll på mesketemperatur, vannmengder, gjæringstemperatur og det meste, og et nokså avslappet forhold til hvorvidt OG og FG treffer helt slik oppskriften sier. Det var en fin skitur / Det ble godt øl. Kandidat til NM? Niks.
Send inn noen flasker for evaluering så får du en pekepinn på hvordan du ligger an og kanskje tips om hva du gjør videre for at ølet ditt skal bli Norges Beste.
http://norbrygg.no/bedomming-av-ol/evaluering-av-ol/
 
Så det går ikke inn, dette poenget mitt med ulike nivåer av "godt", altså? Jeg har ikke ambisjoner om å brygge Norges beste øl, det er helt uinteressant å prøve. Jeg har ambisjoner om å brygge stadig bedre øl, og er glad for tips i den retning - men å stige opp i elitedivisjonen vil helt sikkert kreve både mer og dyrere utstyr enn jeg er interessert i, og at jeg skaffer meg mer detaljkunnskap om og ferdigheter i ulike deler av prosessen enn det jeg er villig til å investere tid og krefter i - nøyaktig på samme måten som jeg er interessert i å bli bedre til å gå på ski eller spille golf, men selvfølgelig aldri kommer til å konkurrere med Northug eller Tiger Woods - eller med lavhandicaperne i min lokale klubb, for den del.

Men ja, jeg har vurdert å sende inn et par flasker til vurdering - ikke for å få tips på veien mot å bli norgesmester, men for å få satt ord på både det som er "riktig" og "galt" med ølet mitt, og hva jeg kan endre - slik at jeg og kona kanskje blir enda litt mer fornøyd med neste øl. Det er på et slikt nivå at mitt øl er "godt". Øl som er godt nok til å delta i konkurranser er en annen greie.
 
Jeg har vegret meg for å skrive dette av frykt for å virke arrogant, men jeg synes ikke det er så vanskelig å brygge godt øl. Hjemmebryggere har i utgangspunktet en rekke fordeler framfor industribryggerier. Vi pasturiserer ikke øl. Dra til Tsjekkia og smak på urquell eller Budweiser pasturisert og ikke pasturisert (heter tankovna) det er stor forskjell, vi filtrerer ikke og det gir en enda større forskjell. Har vi gode humler og tørrhumler får vi en ferskhet i våre IPaer og APaer som bryggerier ikke får til.

Smaken er forskjellig. Lot en smake på den beste pilsen jeg noen gang har fått til. Det var en pils utelukkende brygget på floor malted bohemian og Saaz trippel dekoktert. Svaret var at dette slett ikke var godt. Det var alt for mye maltsmak, nettopp en av kvalitetene jeg var så fornøyd med.

Jeg synes det er viktig å smake på ulike ølsorter. Hadde jeg ikke smakt på upasturierst urquell hadde jeg ikke forstått hvor godt pils kan være. Hvorfor skulle jeg da tatt bryderiet å forsøke å brygge det? Smaking av belgiske trappister har hatt mye å si for min brygging av belgiske øl. Det har fått meg til mer å mer tone ned gjærkarakteren. Den skal anes ikke dominere.

Jeg mener jeg brygger bedre øl enn industriøl. Men som Gahr skriver det er ikke lett å brygge et virkelig godt øl. Det er et mål å strekke seg etter. Jeg sier heller ikke at jeg brygger virkelig godt øl. Når det gjelder belgiere har jeg vært igjennom banan, tutti frutti, alt for mange maltsorter og alt for søtt øl men etterhvert begynner det å sitte. Pils her har jeg gått igjennom dms, diacetyl og fruktighet men også her begynner ting å skje. det samme gjelder vel for de fleste øltypene. Trøsten er at alle batchene som ikke blir helt bra er gode nok til å kose seg med. Det er også viktig å gi bort mye øl. Drikker en alt selv brygger man for sjelden eller man blir alkis.

Jeg prøver å lære meg en øltype av gangen og da vet jeg at jeg normalt ikke får den til å sitte første gangen. Det krever noen forsøk men for meg er det verdt det. Å hoppe fra type til type uten systematikk gir ingen læring. Blir ikke ølet helt bra (og det er en sort man vet man liker) vurder hva som gikk galt, juster og brygg det en gang til. Ikke gi opp etter første forsøk, ikke hopp til neste sort og neste sort osv.

mvh
Bårdd
 
Heldigvis har jeg redusert feinsmeckernese på øl ;) Med en kjapp vurdering på skala 1-3, syns jeg mye hjemmebrygg (eget inkludert) som regel havner på en '2', og noen ganger '3'. Det er jo en del festlig vitsing (skal se om jeg finner link til en bra en på dette) til oss gutta som kanskje er litt for selvhøytidelige.

En og annen batch blir ikke helt 'superduper', men det er jaggu ikke polølene heller. Jeg tar det som en selvfølge at samtlige bryggerier lager bedre øl enn meg, og samtidig liker jeg nesten samtlige 'håndbrygg' bedre enn rignes, pils etc. Men lager jeg øl som, uten å vurdere til dommedag enhver smaksnyanser, liker godt og gjerne tar et glass til av i samme farten, ja, da mener jeg at jeg har laget et godt øl.

Jeg liker WIT. Kjøper en ægir WIT på polet. Den var god. 140 kroner for en liter. Lager en WIT hjemme. 12 kroner per liter, og smaker noenlunde det samme. Den var god. Kjøpte en 7 fjell morgenstemning på en pub. 7-800 kroner for en liter (vet ikke om jeg tulla med noe når jeg helte i glasset, men var fryktelig mye skum i den). Lager en annen stout hjemme, 10 kroner per liter.

Kjøper en nøgne ø 'underlig jul' på Polet. 150 kroner liter. 2/3 skumma seg selv vekk ved åpning, og resten var jeg sånn litt under middels fornøyd med. Kjøper en 'asia pale ale' på butikken, 90 kroner per liter. Åpner flaska, sitrongressbiter eller hva det er gir gode klumper i hele ølet, som ikke faller ned selv etter en time.

Etter egen definisjon lager jeg mye øl jeg syns er godt, sett opp mot pris på hva de koster å kjøpe tilsvarende 'ute' syns jeg ikke det er i nærheten av å si at kvaliteten veier opp prisdifferansen.

Jeg hadde levd fint (og sikkert billigere) med å kun kjøpe litt 'spesialøl' av og til, men en hobby må man jo ha :)

Har smakt en del på andre bryggeres øl og, og jeg syns mange av de er normalt gode. Og spesielt 'vanskelig' føler jeg ikke det er heller. Vi hadde en uformell konkurranse her i distriktet for en stund siden, som ble vurdert av en belgisk øl-professor. på en 0-100 rating tror jeg de fleste enda med score på 70-90 på ølet sitt. Kanskje han bare skulle være snill, men jeg hadde med min nevnte manglende feinsmeckernese hatt store problemer med å korrekt plassere alle i kategori 'kommersiell eller hjemmebrygga'. Lager bryggeriene øl som stort sett er bedre enn det du lager selv ? Ja. Kan du lage godt øl selv ? Ja. Er det vanskelig ? Nei :)

 
.... Det ble godt øl. Kandidat til NM? Niks.

Ikke vær så sikker på det. Merkeligere ting har skjedd, og det koster svært lite å prøve.
Noen bleier, litt teip og noen frimerker - og du får finfine tilbakemeldinger fra engasjerte og kunnskapsrike folk. Do it.

Jeg har trua.
Det blir som å lage mat. Hvis du vet hva du liker, du smaker underveis og du vet hva du driver med - så blir det stort sett bra.

(Kanskje også mye bedre enn om du hadde regnet desimaler og PH på en oppskrift printet ut fra en surølfanzine)
 
Enig med RR. Første gang jeg sendte inn hadde jeg ikke peiling hvordan ølet mitt var.
Fikk vesentlig bedre tilbakemelding enn det som var forventet. Og lærte en del selv om det ikke var så mye tilbakemelding på hva som kunne bli gjort annerledes.
 
Kjøpte en 7 fjell morgenstemning på en pub. 7-800 kroner for en liter (vet ikke om jeg tulla med noe når jeg helte i glasset, men var fryktelig mye skum i den). Lager en annen stout hjemme, 10 kroner per liter.
7-800 kr pr.liter?
Nå tuller du fælt:D Ellers enig med det du skriver.
 
Fordi jeg går da ut ifra at nivået i NM ligger et par hakk over det som tilsvarer "fornøyd mosjons-turlangrennsløper med litt ubetydelig småklabb under skiene, kvikklunsj og appelsin i sekken, litt uryddig diagonalgang men finfin stil i de fleste utforbakker". Eller altså: Litt omtrentlig kontroll på mesketemperatur, vannmengder, gjæringstemperatur og det meste, og et nokså avslappet forhold til hvorvidt OG og FG treffer helt slik oppskriften sier. Det var en fin skitur / Det ble godt øl. Kandidat til NM? Niks.
Kva får deg til å tru at NM i ølbrygging faktisk ikkje er eit mosjonistløp? Ingen av industribryggarane eller andre profesjonelle aktørar deltek i NM. Det er all grunn til å tru at NM i ølbrygging er eit mosjonistløp! At enkelte prøvar gjera meir ut av det enn det som strengt teke er naudsynt, utstyrsmessig i hovudsak, er då ikkje anna enn kva ein ser i andre store mojonistløp...
 
Hmm - okay, dere har (nesten) overbevist meg. Så kanskje jeg rett og slett prøver - en gang. Hvis dommerne ruller rundt i krampelatter eller gråter i fortvilelse over alt det rare og talentløse enkelte tullinger kan finne på å sende inn - så skylder jeg på dere.
 
Tilbake
Topp