Heldigvis har jeg redusert feinsmeckernese på øl

Med en kjapp vurdering på skala 1-3, syns jeg mye hjemmebrygg (eget inkludert) som regel havner på en '2', og noen ganger '3'. Det er jo en del festlig vitsing (skal se om jeg finner link til en bra en på dette) til oss gutta som kanskje er litt for selvhøytidelige.
En og annen batch blir ikke helt 'superduper', men det er jaggu ikke polølene heller. Jeg tar det som en selvfølge at samtlige bryggerier lager bedre øl enn meg, og samtidig liker jeg nesten samtlige 'håndbrygg' bedre enn rignes, pils etc. Men lager jeg øl som, uten å vurdere til dommedag enhver smaksnyanser, liker godt og gjerne tar et glass til av i samme farten, ja, da mener jeg at jeg har laget et godt øl.
Jeg liker WIT. Kjøper en ægir WIT på polet. Den var god. 140 kroner for en liter. Lager en WIT hjemme. 12 kroner per liter, og smaker noenlunde det samme. Den var god. Kjøpte en 7 fjell morgenstemning på en pub. 7-800 kroner for en liter (vet ikke om jeg tulla med noe når jeg helte i glasset, men var fryktelig mye skum i den). Lager en annen stout hjemme, 10 kroner per liter.
Kjøper en nøgne ø 'underlig jul' på Polet. 150 kroner liter. 2/3 skumma seg selv vekk ved åpning, og resten var jeg sånn litt under middels fornøyd med. Kjøper en 'asia pale ale' på butikken, 90 kroner per liter. Åpner flaska, sitrongressbiter eller hva det er gir gode klumper i hele ølet, som ikke faller ned selv etter en time.
Etter egen definisjon lager jeg mye øl jeg syns er godt, sett opp mot pris på hva de koster å kjøpe tilsvarende 'ute' syns jeg ikke det er i nærheten av å si at kvaliteten veier opp prisdifferansen.
Jeg hadde levd fint (og sikkert billigere) med å kun kjøpe litt 'spesialøl' av og til, men en hobby må man jo ha
Har smakt en del på andre bryggeres øl og, og jeg syns mange av de er normalt gode. Og spesielt 'vanskelig' føler jeg ikke det er heller. Vi hadde en uformell konkurranse her i distriktet for en stund siden, som ble vurdert av en belgisk øl-professor. på en 0-100 rating tror jeg de fleste enda med score på 70-90 på ølet sitt. Kanskje han bare skulle være snill, men jeg hadde med min nevnte manglende feinsmeckernese hatt store problemer med å korrekt plassere alle i kategori 'kommersiell eller hjemmebrygga'. Lager bryggeriene øl som stort sett er bedre enn det du lager selv ? Ja. Kan du lage godt øl selv ? Ja. Er det vanskelig ? Nei