Hvorfor insisterer vi på at det er lett å brygge godt øl?

Kan melde at bryggeriets fjerde brygg ble svært vellykket. Jamils Kölsch fra Brewing Classic Styles. Jeg prøver å være kritisk, men finner ingen åpenbare ankepunkter. La oss håpe det vedvarer.
 
Det er som å sykle, har du gjort det to -tre ganger kan du det
men det betyr ikke at du ikke tryner innimellom
 
Hemmeligheten til bra øl er riktig gjærmengde, riktig gjæringstemperatur/forhold, og bra renhold. Oppskriftsammensetning er av mindre betydning. Man kan brygge tilnærmet feilfrie øl som vinner NM i en gammel sleten kjølebag fra Europris. Man kan brygge forferdelige øl i en speidel braumeister.
Så enkelt og så vanskelig er det.

Det første kvalitetshoppet jeg gjorde som hjemmebrygger var første gangen jeg investerte i en flaske StarSan. Det andre kvalitetshoppet kom da jeg kjøpte en temp. regulator for gjæring i kjøleskap.
 
Vi kan se på denne tråden igjen om tre-fire år så kan vi se hvor mye frafall av håndtverksbryggerier vi har hatt. Å gå i pluss sånn sett er jo ikke bare det å lage god øl, men har man alt annet på stell er det vel dette det står og faller på.

Terskelen for å lage det som blir definert for god øl stiger jo flere alternativer man har. Har på følelsen av at mange nyåpnede småbryggerier kommer/har gått i denne fella. Nå er det jo veldig spennende med øl fra bryggerier vi aldri har hørt om før, så det er lett å kjøpe fra de. Men når folk har smakt seg gjennom mange forskjellige blir det nok et frafall da de mindre bra ølene ikke blir kjøpt igjen. Det er mye håndbryggerøl her til lands som er direkte dårlig.

For oss hjemmebryggere så har det startet med det å sammenligne mot pilsen, eller nøgne Ø f.eks. Det skal ikke mye malt og humle til før man er ajour smaksmessig opp mot dette. Gi det litt tid når folk har fått smaken på flere ting så tror jeg adjektivene om at "dette var ikke så spesielt, var helt vanlig" sitter litt løsere enn idag.
 
Vi kan se på denne tråden igjen om tre-fire år så kan vi se hvor mye frafall av håndtverksbryggerier vi har hatt. Å gå i pluss sånn sett er jo ikke bare det å lage god øl, men har man alt annet på stell er det vel dette det står og faller på.

Terskelen for å lage det som blir definert for god øl stiger jo flere alternativer man har. Har på følelsen av at mange nyåpnede småbryggerier kommer/har gått i denne fella. Nå er det jo veldig spennende med øl fra bryggerier vi aldri har hørt om før, så det er lett å kjøpe fra de. Men når folk har smakt seg gjennom mange forskjellige blir det nok et frafall da de mindre bra ølene ikke blir kjøpt igjen. Det er mye håndbryggerøl her til lands som er direkte dårlig.

For oss hjemmebryggere så har det startet med det å sammenligne mot pilsen, eller nøgne Ø f.eks. Det skal ikke mye malt og humle til før man er ajour smaksmessig opp mot dette. Gi det litt tid når folk har fått smaken på flere ting så tror jeg adjektivene om at "dette var ikke så spesielt, var helt vanlig" sitter litt løsere enn idag.
Jeg var ikke med i tråden for tre-fire år siden. Men hva er status? Jeg synes at det er stor variasjon i ølet man får kjøpt i butikk og på polet, sånn smaksmessig, men det meste av ølet er sikkert brygget basert på godt bryggehåndverk. Når det gjelder mikrobryggeripuber er det litt annerledes. Der synes jeg det ofte er langt mellom de virkelig gode ølene og ofte har de egenskaper jeg ville sett på som feil i mine egne øl. Jeg mistenker uansett at det har vært en netto tilvekst av håndverksbryggerier. Jeg kan ta feil.

Er det lett å brygge godt øl? Jeg vil si det kommer an på hvor kresen man er. Skal jeg dømme etter uttalelser fra svigerfar og alle som er innom og får smake ølet mitt, så er det lett. Men jeg treffer sjelden innertier i forhold til hva jeg sikter etter. Så skal jeg dømme meg selv, så er det vanskelig å brygge det jeg vil, selv om det meste av ølet jeg brygger smaker godt.

Når det gjelder kommersielt øl, så er de helt rå på å brygge det samme ølet flere ganger. Ofte synes jeg det er godt, andre ganger ikke.

Til syvende og sist må man vel først bli enig med seg selv om hva som er kriteriene for "godt øl". Det er lett å definere subjektivt og vanskelig å gjøre objektivt.
 
Sist redigert:
Kan vel skrive under på det du sier over her, @Sarge - bortsett fra at jeg har nokså begrensa erfaring med mikrobryggeripuber, da:).

Det undrer meg hva jeg kan servere og få tilbakemelding om det var godt på. Så jeg drøyer alltid litt med å helle ut øl, for rett som det er, så er det noen som blir helt lykkelige for å få det. Nå sist var det en gjeng gamere på hyttetur som fikk med seg et par kasser av en ytterst tvilsom pils med klar beskjed om at jeg ikke forventet at de skulle drikke det. Men det gjorde de - og skjønte ikke hva som var så gæ'ernt med det ølet:confused:. (Det var ikke så mye som ikke var gæ'ernt med det, faktisk!)

Det er sjelden jeg er fornøyd, dvs egentlig er jeg aldri helt fornøyd - og i alle fall ikke over flere smakinger av det samme ølet. Noen øltyper er det riktignok ikke så vanskelig å lage drikkbare versjoner av, men virkelig godt øl er det uansett krevende å lage. Jeg blir direkte sur når jeg hører snakk om at det er lett å brygge like godt øl som det du får kjøpt. Brygg en irsk rød og smak den ved siden av O'Hara's Irish Red.
 
Sist redigert:
Kan vel skrive under på det du sier over her, @Sarge - bortsett fra at jeg har nokså begrensa erfaring med mikrobryggeripuber, da:).

Det undrer meg hva jeg kan servere og få tilbakemelding om det var godt på. Så jeg drøyer alltid litt med å helle ut øl, for rett som det er, så er det noen som blir helt lykkelige for å få det. Nå sist var det en gjeng gamere på hyttetur som fikk med seg et par kasser av en ytterst tvilsom pils med klar beskjed om at jeg ikke forventet at de skulle drikke det. Men det gjorde de - og skjønte ikke hva som var så gæ'ernt med det ølet:confused:. (Det var ikke så mye som ikke var gæ'ernt med det, faktisk!)

Det er sjelden jeg er fornøyd, dvs egentlig er jeg aldri helt fornøyd - og i alle fall ikke over flere smakinger av det samme ølet. Noen øltyper er det riktignok ikke så vanskelig å lage drikkbare versjoner, av men virkelig godt øl er det uansett krevende å lage. Jeg blir direkte sur når jeg hører snakk om at det er lett å brygge like godt øl som det du får kjøpt. Brygg en irsk rød og smak den ved siden av O'Hara's Irish Red.
To ting her, Finn.

For det første, gamere er flaska opp på red bull og battery. Ikke rart de satte pris på en pils hvor alt har skjært seg.
For det andre, det er lett å lage øl som er like godt som det du får kjøpt, du må bare leite etter sammenlikninger i andre enden av skalaen. :p
 
To ting her, Finn.

For det første, gamere er flaska opp på red bull og battery. Ikke rart de satte pris på en pils hvor alt har skjært seg.
For det andre, det er lett å lage øl som er like godt som det du får kjøpt, du må bare leite etter sammenlikninger i andre enden av skalaen. :p

Den ene av gamerne var min yngste, som faktisk er nokså kresen av seg når det gjelder øl. Men jeg tror ikke han forsynte seg så grovt av akkurat den pilsen. Jeg sendte jo med dem en god del av de bedre ølene mine, også. Og når det gjelder de andre i gjengen, kan du nok ha rett:).

Til det andre punktet ditt: Ja, det er nifst hvor mye dårlig øl som selges. Men bryggerier som Fuller's og O'Hara's lager ekstremt gode øl av sånne øltyper som er veldig vanskelige å få til. Så sjøl når jeg har vært relativt fornøyd, har jeg skjønt hvor langt unna jeg egentlig er når jeg har parallellsmakt mitt øl med produktene deres.
 
...Men bryggerier som Fuller's og O'Hara's lager ekstremt gode øl av sånne øltyper som er veldig vanskelige å få til. Så sjøl når jeg har vært relativt fornøyd, har jeg skjønt hvor langt unna jeg egentlig er når jeg har parallellsmakt mitt øl med produktene deres.
Du må slutte å kjøpe godt øl...
 
Den ene av gamerne var min yngste, som faktisk er nokså kresen av seg når det gjelder øl. Men jeg tror ikke han forsynte seg så grovt av akkurat den pilsen. Jeg sendte jo med dem en god del av de bedre ølene mine, også. Og når det gjelder de andre i gjengen, kan du nok ha rett:).

Til det andre punktet ditt: Ja, det er nifst hvor mye dårlig øl som selges. Men bryggerier som Fuller's og O'Hara's lager ekstremt gode øl av sånne øltyper som er veldig vanskelige å få til. Så sjøl når jeg har vært relativt fornøyd, har jeg skjønt hvor langt unna jeg egentlig er når jeg har parallellsmakt mitt øl med produktene deres.
Absolutt, det er en del bryggerier som leverer ganske godt over hva jeg klarer sjøl. Og så er det noen som ikke akkurat fyller meg med ærefrykt.
 
Noen typer er jo enklere enn andre. Jeg har ikke fått til en weizen som jeg er fornøyd med enda. Men mange stout, porter, blonde, apa og lagere har blitt bra. Like bra som mye av det jeg har kjøpt på polet.
 
Noen typer er jo enklere enn andre. Jeg har ikke fått til en weizen som jeg er fornøyd med enda. Men mange stout, porter, blonde, apa og lagere har blitt bra. Like bra som mye av det jeg har kjøpt på polet.

Weissbier er en skikkelig plage i setepartiet. Der holder det ikke med "drikkelig". Hvis det ikke er skikkelig godt, så er det ikke godt i det hele tatt.
 
Tilbake
Topp