Deilige bilder!!!

Sommerpilsen fatet og satt kaldt. 1000016618.jpg
Spent på denne. 60 liter som ble lagt på gjærkaka av 18l pils. Gjæringsforløpet har gått helt klokkerent ifølge tilten ihvertfall (S189).

Hva er greia med at tilten faller opptil flere poeng ved cold crash?

Vedlegg

• Screenshot_20250601_120702_Brewfather.jpg
    Screenshot_20250601_120702_Brewfather.jpg
    179,4 KB · Sett: 7
Tilt og tilsvarende apparater måler tettheten i væske. Tettheten endres ved temperatur. Kaldere væske er tyngre enn varm. Derfor går SG opp ved koldkrasj.

På grafen du viser er det lite synlig. Droppet i SG i starten av nedkjølinga tror jeg har andre årsaker. Kanskje har det vært gjærrester som har falt av som har gjort endringen. ?

Ellers ser jeg at du nedkjøler raskt. Ifølge Palmer er ikke det helt lurt. Du får bedre og mer holdbart skum om du kjøler ned 3 grader per 12 timer. Da får du også bedre gjærhelse om du skal gjenbruke gjæren.

Tilt og tilsvarende apparater måler tettheten i væske. Tettheten endres ved temperatur. Kaldere væske er tyngre enn varm. Derfor går SG opp ved koldkrasj.

På grafen du viser er det lite synlig. Droppet i SG i starten av nedkjølinga tror jeg har andre årsaker. Kanskje har det vært gjærrester som har falt av som har gjort endringen. ?

Ellers ser jeg at du nedkjøler raskt. Ifølge Palmer er ikke det helt lurt. Du får bedre og mer holdbart skum om du kjøler ned 3 grader per 12 timer. Da får du også bedre gjærhelse om du skal gjenbruke gjæren.
Ja det er litt merkelig. SG på tilten dropper alltid ved cold crash hos meg. Observerer ikke folk det motsatte? Skjønner ikke hvorfor, setter ikke på mer enn 0,2 bars trykk heller.

Ja CC gikk unna denne gangen. Kjenner til teorien men det passet dårlig inn i kalenderen denne gangen. Men takk for innspill! Forrige ølet ble også crasha fort og det har en veldig god skumfasthet så håper på det samme her. Samme grist .

Tilbake
Topp