Hjelp et par grønne ølbryggere! :)

Stensland

Norbrygg-medlem
God kveld alle sammen, førstegangs trådstarter her. Håper dere tilgir meg dersom det jeg lurer på har blitt besvart tidligere.

Vi har lyst å komme i gang med brygging, har kjøpt oss et sett på Finn med en modifisert "Netthandel"-brygger, pluss noen allgrain sett og diverse utstyr vi manglet. Jeg har gjort en del research og vi gleder oss til å komme i gang. Men jeg lurer på om noen kan svare på et spørsmål jeg har angående denne bryggeren vi har kjøpt.

Den har nemlig to brytere, markert med 2000w og 1000w. Hvordan kan vi best utnytte denne effekten under mesking? Burde vi f.eks skru av elementet på 2000w når vi har nådd riktig temp og har startet meskeprosessen (altså bare 1000w for å holde tempen og unngå at det svir seg)? Og burde vi kjøre koking på full pupp?

Samtidig ser jeg folk skriver man burde meske inn 4-5 grader høyere enn mesketemperatur da maltet har romtemp som vil kjøle vannet ned. Skal vi da sette ned settpunktet til ønsket mesketemp etter man har hatt i maltet?

Håper noen med litt erfaring kan komme med gode råd til oss. :)

Mvh Alexander

unnamed.jpg
 
Velkommen i klubben.
1000 watt holder lenge for å vedlikeholde mesketemperaturen. Mulig maskinen automatisk slår av elementet på 2000 watt når ønsket temp er oppnådd .
Regner med at når du skal ha vørter til kok så er 2000 watt nok når vørter en koker. Sett temperaturen til over 100 grader for at elementet står på hele tiden.
Sett ned temperaturen rett før du har i maltet. Lett å glemme det hvis du gjør det etter du har tilsatt malten.
Lykke til !
 
Sist redigert:
God kveld alle sammen, førstegangs trådstarter her. Håper dere tilgir meg dersom det jeg lurer på har blitt besvart tidligere.

Vi har lyst å komme i gang med brygging, har kjøpt oss et sett på Finn med en modifisert "Netthandel"-brygger, pluss noen allgrain sett og diverse utstyr vi manglet. Jeg har gjort en del research og vi gleder oss til å komme i gang. Men jeg lurer på om noen kan svare på et spørsmål jeg har angående denne bryggeren vi har kjøpt.

Den har nemlig to brytere, markert med 2000w og 1000w. Hvordan kan vi best utnytte denne effekten under mesking? Burde vi f.eks skru av elementet på 2000w når vi har nådd riktig temp og har startet meskeprosessen (altså bare 1000w for å holde tempen og unngå at det svir seg)? Og burde vi kjøre koking på full pupp?

Samtidig ser jeg folk skriver man burde meske inn 4-5 grader høyere enn mesketemperatur da maltet har romtemp som vil kjøle vannet ned. Skal vi da sette ned settpunktet til ønsket mesketemp etter man har hatt i maltet?

Håper noen med litt erfaring kan komme med gode råd til oss. :)

Mvh Alexander

Vis vedlegget 73303
Bra start på forumkarrieren - og velkommen:)!

Jeg bruker denne kalkulatoren til å beregne hvilken temperatur jeg må ha meskevannet på for å få ønsket temperatur etter innmesk: http://www.homebrewing.com/calculators/?page=tools&section=strike&action=entry Sett "Equipment loss" til null, sida du jo varmer opp i meskekjelen.

Den har funka greit for meg, men det finnes flere der ute om du ikke skulle like den.
 
Takk for tipset!
Jeg kan jo legge til - jeg er glad i å legge til:) - at det stort sett ikke er veldig kritisk hverken å treffe mesketemperaturen nøyaktig, eller å holde den på "riktig" temperatur hele tida. Men om du sikter deg inn på 67 grader eller høyere, kan det ha litt å si for gjærbarheta til den vørteren du produserer å treffe i starten. 68 grader er et "knekkpunkt". Derfra og oppover vil hver grad bety ca. 4% lavere utgjæring i følge en tabell på s. 250 i How to Brew av john Palmer. (Ei bok jeg varmt anbefaler. Det er hjemmebryggernes bibel.)

Får du lavere utgjæring enn beregna fordi du starta med en høyere mesketemperatur enn du hadde tenkt, får du så klart lavere alkoholprosent i ølet - men du vil nok ikke kjenne noen forskjell i smak. Så det er ingen krise. Men det kan jo være greit å ha et litermål med kaldt vann stående klart når du mesker inn likevel.

Her er litt nerding om mesking: https://forum.norbrygg.no/threads/mesking.46316/
 
God kveld alle sammen, førstegangs trådstarter her. Håper dere tilgir meg dersom det jeg lurer på har blitt besvart tidligere.

Vi har lyst å komme i gang med brygging, har kjøpt oss et sett på Finn med en modifisert "Netthandel"-brygger, pluss noen allgrain sett og diverse utstyr vi manglet. Jeg har gjort en del research og vi gleder oss til å komme i gang. Men jeg lurer på om noen kan svare på et spørsmål jeg har angående denne bryggeren vi har kjøpt.

Den har nemlig to brytere, markert med 2000w og 1000w. Hvordan kan vi best utnytte denne effekten under mesking? Burde vi f.eks skru av elementet på 2000w når vi har nådd riktig temp og har startet meskeprosessen (altså bare 1000w for å holde tempen og unngå at det svir seg)? Og burde vi kjøre koking på full pupp?

Samtidig ser jeg folk skriver man burde meske inn 4-5 grader høyere enn mesketemperatur da maltet har romtemp som vil kjøle vannet ned. Skal vi da sette ned settpunktet til ønsket mesketemp etter man har hatt i maltet?

Håper noen med litt erfaring kan komme med gode råd til oss. :)

Mvh Alexander

Vis vedlegget 73303
Kjenner du Per Atle med ditt etternavn?
Kristiansand…
 
God kveld alle sammen, førstegangs trådstarter her. Håper dere tilgir meg dersom det jeg lurer på har blitt besvart tidligere.

Vi har lyst å komme i gang med brygging, har kjøpt oss et sett på Finn med en modifisert "Netthandel"-brygger, pluss noen allgrain sett og diverse utstyr vi manglet. Jeg har gjort en del research og vi gleder oss til å komme i gang. Men jeg lurer på om noen kan svare på et spørsmål jeg har angående denne bryggeren vi har kjøpt.

Den har nemlig to brytere, markert med 2000w og 1000w. Hvordan kan vi best utnytte denne effekten under mesking? Burde vi f.eks skru av elementet på 2000w når vi har nådd riktig temp og har startet meskeprosessen (altså bare 1000w for å holde tempen og unngå at det svir seg)? Og burde vi kjøre koking på full pupp?

Samtidig ser jeg folk skriver man burde meske inn 4-5 grader høyere enn mesketemperatur da maltet har romtemp som vil kjøle vannet ned. Skal vi da sette ned settpunktet til ønsket mesketemp etter man har hatt i maltet?

Håper noen med litt erfaring kan komme med gode råd til oss. :)

Mvh Alexander

Vis vedlegget 73303
Heisann, og velkommen. Oppsettet likner mye på min første maskin, (en Digiboil), med liggeunderlagforing :) En maskin jeg hadde mye glede av, og fortsatt brygger på i ny og ne. Lettere å rengjøre enn enn min BrewTools, som jeg brukte sikket over 10x så mye penger på.
Har du/dere maltrør, (metallkurv) til mesken? Eller kjører dere brew-in-a-bag, (BIAB)? Husk at man må ha en plate (med føtter) nederst hvis BIAB, ellers svir varmeelementet hull i posen. Og da er det også greit å sirkulere meskevann/vørter under mesk, så temp holder jevn i hele grøten. Dette kan gjøres manuelt, men det er litt greiere å koble på ei pumpe. I starten brukte jeg (tilsvarende) en slik en. Og den funka veldig fint. Lenge. Den kan kobles til 220V->12V, du har sikkert ett gammelt 12V powersupply liggende. Og så trenger du noen overganger, og silikonslanger. Da kan du sirkulere fra krana, og opp i toppen av mesken. Kjekt også hvis du har maltrør, men her holder temp seg litt mer stabil, da det er veske, (vørter) rundt røret, som varmes opp fra bunn, (og konveksjon flytter litt på vørteren. Samt at med pumpe slipper du å ha maskinen stående høyt, når vørter skal fylles videre til gjæringstank/bøtte.

Bruker du BIAB, og har en rist i bånn, kan det være kjekt å løfte ut denne etter mesk/før kok. Ellers vil rista hindre at vørter beveger seg fritt rundt ved kok, og man må "dra på" med mer varme -> større sjanse for at ting svir seg i bånn. Fest en snor (nylon feks) i risten, og trekk den ut når mesken er ferdig.
 
Bruker du BIAB, og har en rist i bånn, kan det være kjekt å løfte ut denne etter mesk/før kok. Ellers vil rista hindre at vørter beveger seg fritt rundt ved kok, og man må "dra på" med mer varme -> større sjanse for at ting svir seg i bånn. Fest en snor (nylon feks) i risten, og trekk den ut når mesken er ferdig.
Ut med risten. Takk for tips!
 
Heisann, og velkommen. Oppsettet likner mye på min første maskin, (en Digiboil), med liggeunderlagforing :) En maskin jeg hadde mye glede av, og fortsatt brygger på i ny og ne. Lettere å rengjøre enn enn min BrewTools, som jeg brukte sikket over 10x så mye penger på.
Har du/dere maltrør, (metallkurv) til mesken? Eller kjører dere brew-in-a-bag, (BIAB)? Husk at man må ha en plate (med føtter) nederst hvis BIAB, ellers svir varmeelementet hull i posen. Og da er det også greit å sirkulere meskevann/vørter under mesk, så temp holder jevn i hele grøten. Dette kan gjøres manuelt, men det er litt greiere å koble på ei pumpe. I starten brukte jeg (tilsvarende) en slik en. Og den funka veldig fint. Lenge. Den kan kobles til 220V->12V, du har sikkert ett gammelt 12V powersupply liggende. Og så trenger du noen overganger, og silikonslanger. Da kan du sirkulere fra krana, og opp i toppen av mesken. Kjekt også hvis du har maltrør, men her holder temp seg litt mer stabil, da det er veske, (vørter) rundt røret, som varmes opp fra bunn, (og konveksjon flytter litt på vørteren. Samt at med pumpe slipper du å ha maskinen stående høyt, når vørter skal fylles videre til gjæringstank/bøtte.

Bruker du BIAB, og har en rist i bånn, kan det være kjekt å løfte ut denne etter mesk/før kok. Ellers vil rista hindre at vørter beveger seg fritt rundt ved kok, og man må "dra på" med mer varme -> større sjanse for at ting svir seg i bånn. Fest en snor (nylon feks) i risten, og trekk den ut når mesken er ferdig.
Hei, og takk for langt og utfyllende svar!

Vi har maltrør ja! Og har kjøpt inn denne pumpen for å kunne sirkulere på vørteren mens vi mesker, sammen med denne sparge arm'en fra Brewtech. Vil helst unngå å få noen 'kanaler' i mesket. Har også handla inn silikonslanger, vannkoker for skylling, inkbird for temperaturkontroll, fryseboks og mye annet snacks. Det eneste vi ikke har handlet inn enda er korneliusfat/bedre gjæringskar. I det settet vi kjøpte fulgte det med en haug med sånne standard gjæringskar fra europris, så tenker vi begynner der og utvider oppsettet etterhvert som vi blir mer erfarne.

Øl har lenge vært en lidenskap og nå får vi gleden av å kunne brygge vårt eget.
Har brukt god tid på å gjøre research for å kunne lykkes.

Vi gleder oss som noen små drittunger til å komme i gang til helgen!
 
Jeg lurer på en liten ting angående specific gravity. Har lest noen steder at man kan/burde måle gravity underveis i gjæringen. Men med vanlig europris gjæringskar med lokk blir vel dette umulig, med mindre jeg har et kar med tappeventil nederst i karet? For jeg vil jo ikke åpne lokket og slippe inn oksygen. Noen som kan gi noen tips rundt dette?
 
Jeg lurer på en liten ting angående specific gravity. Har lest noen steder at man kan/burde måle gravity underveis i gjæringen. Men med vanlig europris gjæringskar med lokk blir vel dette umulig, med mindre jeg har et kar med tappeventil nederst i karet? For jeg vil jo ikke åpne lokket og slippe inn oksygen. Noen som kan gi noen tips rundt dette?
Kjøp en bøtte med kran. Det er nyttig til så mangt.
 
Det ene gjæringskaret har kran, og vi fikk med en ekstra kran. Så da har vi i teorien nok til 2 kar med kran. Så det er veien å gå for å måle SG underveis I gjæringen med utstyret vi har?
Jepp, samt til å flaske eller overføre til fat. Det er fryktelig klønete å ikke ha kran. Litt som et badekar uten sluk. Det funker jo, men du hadde gått for et med.
 
Jeg lurer på en liten ting angående specific gravity. Har lest noen steder at man kan/burde måle gravity underveis i gjæringen. Men med vanlig europris gjæringskar med lokk blir vel dette umulig, med mindre jeg har et kar med tappeventil nederst i karet? For jeg vil jo ikke åpne lokket og slippe inn oksygen. Noen som kan gi noen tips rundt dette?
Du kan måle underveis, men det er absolutt ingen nødvendighet, kran på gjæringskar derimot, det bør du ha. Hevert er djevelens verk :eek:
 
Jeg lurer på en liten ting angående specific gravity. Har lest noen steder at man kan/burde måle gravity underveis i gjæringen. Men med vanlig europris gjæringskar med lokk blir vel dette umulig, med mindre jeg har et kar med tappeventil nederst i karet? For jeg vil jo ikke åpne lokket og slippe inn oksygen. Noen som kan gi noen tips rundt dette?
Kran må du ha. Og det er lett å lage hull til den. Har du et stegbor, er det til og med veldig lett:). Men hvis ikke, merker du bare opp ved hjelp av den indre diameteren på låseringen, og så skjærer du med en stanleykniv eller lignende.

Noen ganger er det nyttig å ha peiling på hvor ølet befinner seg på veien mot FG. F.eks. skal du gjerne sette pilsen litt varmere for å bli kvitt diacetyl, og det skal du gjøre etter at 3/4 av gjæringa er unnagjort. Men som regel er det ikke nødvendig; eller det holder lenge å holde øye med hva som skjer i gjærlåsen. Med litt erfaring går det helt greit.

Skal du tappe ut en prøve fra krana, vil du dra et tilsvarende volum luft inn i gjæringskaret om du ikke sørger for å stenge gjærlåsen. Lufta er ikke noe problem tildlig i prosessen, men det vil også gjerne føre til at du drar inn litt av væska i gjæringslåsen, og det bør du helst unngå. Med en av de vanlige gjærlåsene kan du ordne det med litt plastfilm og en strikk. Mot slutten av gjæringa, når du lurer på om FG er nådd, er luft mer problematisk, så pass på.
 
Hvor kritisk er det å holde gjæringstemperaturen 100% stabil? Jeg har jo kjøpt en inkbird men hvor mye kan temperaturen svinge før det blir usmak i pilsen?

For eksempel har vi kjøpt et allgrain sett med Amundsens Helles Good Lager som skal gjære på 12c i 21 dager. Er det krise om temperaturen havner på 11 og 13 en liten stund mens inkbirden gjør jobben sin? Tenker å sette grensene for kjøling/varming på 0.5c unna settpunktet. Tanker om dette?
 
Hvor kritisk er det å holde gjæringstemperaturen 100% stabil? Jeg har jo kjøpt en inkbird men hvor mye kan temperaturen svinge før det blir usmak i pilsen?

For eksempel har vi kjøpt et allgrain sett med Amundsens Helles Good Lager som skal gjære på 12c i 21 dager. Er det krise om temperaturen havner på 11 og 13 en liten stund mens inkbirden gjør jobben sin? Tenker å sette grensene for kjøling/varming på 0.5c unna settpunktet. Tanker om dette?
Jeg trur ikke langsomme bevegelser i temperaturen er så farlige, men raske er neppe sunt. Generelt ville jeg begrense temperaturendringer så mye som mulig. Å hoppe mellom 11 og 13 er nok ikke innafor det tilrådelige.

Jeg ville forøvrig ikke holdt ølet på 12C i 21 dager, men satt opp temperaturen til 16 når 3/4 av hovedgjæringa er unnagjort. Om du har en OG på 1.050, og beregna FG er 1.010, vil det si at du øker til 16 når du måler 1.020. Du bør bruke brorparten av et døgn på turen fra 12 til 16.

Dette kalles en diacetylrest, og poenget er å få omdanna det stoffet som diacetyl dannes av, til diacetyl, slik at gjæren kan få tatt seg av diacetylet. Omdanninga til diacetyl går for langsomt ved 12 grader - og gjæren jobber også tregere.

Høyere temperatur mot slutten av gjæringa er uproblematisk, fordi smaksstoffene hovedsakelig dannes tidlig i gjæringsforløpet. Og sida gjæren også jobber mer effektivt ved en høyere temperatur, vil du få raskere avslutning av hovedgjæringa, og kortere og bedre modningsfase.

Modningsfasen er forøvrig viktig. Gjæren trenger tid på å rydde ordentlig opp. Det den gjør, er å gå løs på andre enegikilder enn sukker når sukkeret tar slutt, og disse stoffene - hovedsakelig diacetyl og acetaldehyd - gir usmak. Sjøl om FG er nådd og det kan se ut som om alt er over, pågår disse modningsprosessene likevel, så ikke tapp opp for tidlig. Gi ølet tid; det er bedre at det står litt for lenge enn å avbryte modninga før den er ferdig.

Dette visste du kanskje, men andre tilfeldige lesere jo kan ha glede av det. Spørsmålet ditt var i alle fall et veldig godt spørsmål:).
 
Tilbake
Topp