Kjøleskap for gjæringskar.

Hei Har et spørsmål angående kjøleskap for gjæringskar. Har et gjæringskar på 30l som som jeg har vurdert å bruke på et kjøleskap.
Har et sett fra ølbrygging.no
Hvor får man kjøpt et rimelig kjøleskap som passer karet. Har sett på finn men ingen som sender.

Det dukker stadig opp noen på finn. Du får gjære noen ales mens du venter på napp. De går greit å gjære i 20graderisj.

Hei har på et kar no og får ikke opp alkohol % det er nå på ca 3,95% og det har stått i 15 dager. Har nå flyttet det fra kjøkkenet til stua for å prøve å få det høyere alkohol % på det.

Det dukker stadig opp noen på finn. Du får gjære noen ales mens du venter på napp. De går greit å gjære i 20graderisj.

Du får ikke mer utgjæring av å sette noe i kjøpeskap. Har du ventet i 15 dager er nok gjæren gått til streik. ER det FWK kit er det litt rart. Hvilket kit er det? Kan du utelukke målefeil?

Den starter vel på 1.050 og gjæres med B-256. Det er en hissigpropp.
Hvilken SG er den nå - og hvordan har du målt?

Har målt det gjevnlig i det siste. Og det er litt høyere alkohol % en for et par målinger siden. Det var på ca 3,65% og nå på ca 3,90% for et par dager siden og og måling i dag det er på det samme ca 3,90%.

Hmmm. Jeg tror du har målefeil her, ellers har du ikke fulgt oppskrifta. OG blir 1.050 om du følger oppskrifta. Det gir 5.3%. Fremdeles litt lavt, men belgiske gjærstammer er ikke glade i temperatursvigninger.

La den stå i stua en ukes tid til uten å ta flere prøver, så kan du flaske og karbonere. Karboneringen gir noen tideler alkohol til. Det blir uansett sikkert sterkt nok.

Nå må der sies at du har starta i en tøff ende. Belgiere er noen vriompeiser. Ikke menneskene- de er superhyggelige og lager verden beste øl, som ikke-belgiere sliter med å replikere.

Har prøvd å fulgt oppskrifta. Vasket karet med starsam og desinfisert tuten på vørteren og desinfisert gjærlås og brukte star san i gjæringslår. Får la det stå en uke til.
Takk for alle svar.

Har prøvd å fulgt oppskrifta. Vasket karet med starsam og desinfisert tuten på vørteren og desinfisert gjærlås og brukte star san i gjæringslår. Får la det stå en uke til.
Takk for alle svar.
Hvis ølet er klarnet så er det utgjæra. Som nevnt kan det godt være at ølet holder riktig ABV. Når jeg setter Winexpert kit så har jeg sjeldent klart å få tre like OG målinger. Så det har jeg bare gidd opp og tar for god fisk at ABV er det som står på emballasjen når man er presis med utblandinga. Har ikke noe å klage på effekten av vinen heller så, vil tro det samme gjelder for FWK. :)

Tilbake
Topp