Tørrgjær vs ferskgjær

JMD

Heisan .

Har nå brygget tilsammen8-9 batcher med allgrain ølsett .
Favoritten til nå er Hop Sanatorium fra Bryggselv ,denne har jeg brygger 3 ganger .
Alle brygg er brygget med tørrgjær .
Lurer nå på og prøve meg med ferskgjær og har noen spørsmål rundt dette .
Er det noen her som har brygget Hop sanatorium med tørr og ferskgjær ?
Blir den bedre med ferskgjær ?
Må man sette starter om man bruker ferskgjær på dette brygget ?

White Labs WLP001 / Wyeast 1056 / Safale US-05 som er valgene for Hop Sanatorium settet og regnes for samme gjærstamme, California Ale.
Gjenbruker du US-05 har den samme egenskaper som som wlp001.
Du vil ikke merke forskjell i smak på disse gjærtypene i dette settet, er min påstand.
Se også https://forum.norbrygg.no/threads/safale-us-05.6752/#post-57745

Noen opplever noe fersken lukt/smak ved us-05 tørrgjær, spesielt på lavere temperaturer, som ikke oppstår ved gjenbruk eller flytende gjær.

Du trenger ca. 300mrd gjærceller så en starter er nødvendig ved kjøp av en pose ferskgjær.

Fersk gjær gir deg tilgang til gjærstammer som det ikke finnes gode tørr varianter av, for dette brygget ville jeg gjenbrukt US-05 slurry, ev fortsatt med å kjøpe US-05.

Variasjonen av fersk gjær er mye større. Har laget forskjellig IPA med us 5 /wlp001. Har ikke klart å smake forskjell på disse, og om det har vært en forskjell er det helt umulig å tilskrive dette til gjæren. Kan like gjerne være andre variabler i et hjemmebrygg oppsett.

Gammel post men....
Var innom brewshop i dag.
De fortalte at det var stopp av salg med Omega gjær siden den var genmodifisert.
Og disse purepitch pakkene fra WLP selges det lite av p.g.a. høy pris.
Nå gikk det veldig mye i tørrgjær.
Ser ut til at WLP har bommet på det norske markedet med purepitch pakkene.
Skjønner de ikke at vi nordmenn elsker å se på magnetrøreren med en kolbe full av vørter som snurrer rundt med et skumlag på toppen?
Makan altså.

Gammel post men....
De fortalte at det var stopp av salg med Omega gjær siden den var genmodifisert.
Skjønner de ikke at vi nordmenn elsker å se på magnetrøreren med en kolbe full av vørter som snurrer rundt med et skumlag på toppen?
Makan altså.
Det går i retning tørrgjær, ja. Hørtes det ut som om de tenkte å kutte ferskgjær tvert? Det er i så fall synd, da står vi med et fattigere utvalg. Men jeg skal innrømme at jeg bruker mest tørrgjær nå.

Det med Omega høres merkelig ut. Det er bare enkelte av typene deres som er genmodifisert - og så vidt jeg veit har de aldri vært imortert hit, sida det ikke er lov med genmodifiserte produkter her.

Gammel post men....
Makan altså.
Du kan da vitterlig bruke WLP pakkene til å lage en starter eller formere gjæren med en magnetrører og en vørter, om den er brygget eller kokt DME. Jeg har gjort det mange ganger og det funker som bare det.
Jeg har dessuten en mengde gjærstammer i fryseren basert på på pure-pitch gjæren fra WLP.

Du kan da vitterlig bruke WLP pakkene til å lage en starter eller formere gjæren med en magnetrører og en vørter, om den er brygget eller kokt DME. Jeg har gjort det mange ganger og det funker som bare det.
Jeg har dessuten en mengde gjærstammer i fryseren basert på på pure-pitch gjæren fra WLP.
Poenget var at de nye pakkene er mye dyrere. Derfor har slaget gått ned. Beklager om jeg utrykte meg uklart.

Tørrgjær som et jevnbyrdig produkt + lenger holdbarhet + større utvalg de siste årene, har trolig gjort mye for denne endringen.
De er også mindre utsatt for temperaturendring under forsendelse, noe som har blitt viktigere etterhvert som mer salg går på nett

Jeg husker en gang for ganske mange år sida at folka på Bryggselv på Hasle antyda at det lå i korta at det snart bare kom til å være tørrgjær å få der.

Det skjedde ikke, men nå ser det ut som om det virkelig kan komme dit. Strømmen har ikke tatt inn ny ferskgjær på lenge, og har bare igjen utgåtte versjoner av Imperials gjær. De brant inne med så mye at det blei helt håpløst. Mats antyda at ei bestillingsordning kanskje kunne bli ei løsning. Jeg skal dit en tur om ikke så lenge, og da får jeg forhøre meg litt om utsiktene.

Jeg ser for meg at flere - inkludert meg sjøl - kommer til å satse på å fryse ned gjær. Men egentlig kan jeg sikkert greie meg med tørrgjær. Jeg kan brygge en del brygg på en pose når jeg både dyrker opp på starter og gjenbruker gjær, og da blir gjærkostnadene per brygg små. Og så er det praktisk å ha liggende et lite forråd i kjøleskapet. Det funker omtrent som å ha et fryselager.

Men så var det det med de typene du ikke får som tørrgjær, da, og det er der det med frysing særlig kommer inn. Jeg kan komme på noen få. Det er særlig tre: Wyeast 1318, Westmalle-gjæren (Imperial B48/WLP 530/ Wyeast 3787), og WLP 002. Så er det et par til øltyper jeg brygger sjelden, WLP 004 til dry stout, og WLP 029, om jeg mot formodning skulle finne på å prøve meg på Kølsch igjen. Og så hadde det vært stas å kunne fråtse blant klassiske engelske gjærtyper:).

kvalitet koster, brygger ofte 100 liter, 2X50 liter, da blir det 2 pakker til 189,-, for heldigvis brygget dette flere ganger på samme gjæra.
0.756 pr. liter pluss litt startervørt, ikke så ille ?

kvalitet koster, brygger ofte 100 liter, 2X50 liter, da blir det 2 pakker til 189,-, for heldigvis brygget dette flere ganger på samme gjæra.
0.756 pr. liter pluss litt startervørt, ikke så ille ?
Joda, i ditt tilfelle blir det greit. Men som @cjohansen sier; skal du ut med 200 kr for gjær til et brygg på 25 liter, så blir det en vel stor del av råvareutgiftene.

De fleste hjemmebryggere brygger ikke veldig ofte, og driver nok hverken med å sette startere eller å gjenbruke gjær. Og da er det regnestykket til Christian som blir det representative - og det som slår ut på etterspørselen.

Sist redigert:
Joda, i ditt tilfelle blir det greit. Men som @cjohansen sier; skal du ut med 200 kr for gjær til et brygg på 25 liter, så blir det en vel stor del av råvareutgiftene.

De fleste hjemmebryggere brygger ikke veldig ofte, og driver nok hverken med å sette startere eller å gjenbruke gjær. Og da er det regnestykket til Christian som blir det representative - og det som slår ut på etterspørselen.

Helt klart det, men slik kan ikke jeg brygge, bor for langt unna bryggeriet til å hente små "skvetter" :)

Nå er det kanskje på tide å skaffe seg en engelsk husgjær før våtgjæra forsvinner helt fra markedet
men det blir vel uansett vanskelig å holde den ved live i flere år..?
Hva gjør dere da?

Hvor lenge kan man holde en gjær ved live, hvor mange generasjoner?

Nå er det kanskje på tide å skaffe seg en engelsk husgjær før våtgjæra forsvinner helt fra markedet
men det blir vel uansett vanskelig å holde den ved live i flere år..?
Hva gjør dere da?

Hvor lenge kan man holde en gjær ved live, hvor mange generasjoner?
Jeg har gjenbrukt en WLP550 siden 2015, sist brukt for en måned siden.
Den topphøstes som standard.

Det varierer, men ser ut fra notater tilbake til 22 at den brukes omtrent to-tre ganger i året til Blonde og blek sterk.
Topphøster og gjæren blir oppbevart på vørter/øl #23.625

Tilbake
Topp