Bryggertabber

Aah, der vet jeg ingenting om rutinene, mest oppdatert på mitt rede.
Lydløse mentale alarmer er et herk!

Da har du noe godt i vente når gjæringskar blir ledig, hvertfall:beercheers:
Hele dette ølbryggegreiene er utrolig interessant og moro. Tør ikke tenke på hvordan det vil oppleves når det blir godt øl av det :)
Dette er batch nummer 8 og det har blitt mye prøving og feiling så langt

Jeg er ikke sikker på at Gulating har kjølerom; dvs. jeg mistenker ganske sterkt at de ikke har det:). Skjønr det kan kanskje variere fra sted til sted?

Jeg husker Gulating på Gjøvik, som ikke finnes lenger. Der sto masse øl hauga opp rundt omkring i et rom som holdt mange- og tjue grader. Så jeg har aldri satt mine bein i en av de forretningene igjen.
Om det finnes kjølerom på bakrommet skal jeg ikke uttale meg om, men gjæren oppbevares i alle fall i et kjøleskap i butikken

Hele dette ølbryggegreiene er utrolig interessant og moro. Tør ikke tenke på hvordan det vil oppleves når det blir godt øl av det :)
Dette er batch nummer 8 og det har blitt mye prøving og feiling så langt

Om det finnes kjølerom på bakrommet skal jeg ikke uttale meg om, men gjæren oppbevares i alle fall i et kjøleskap i butikken
OK, da røyk den teorien:). Og det var jo bra. Da gjenstår Mangrove Jack's dårlige rykte. Sikkert overdrevet, men jeg våger meg ikke på den gjæren.

OK, da røyk den teorien:). Og det var jo bra. Da gjenstår Mangrove Jack's dårlige rykte. Sikkert overdrevet, men jeg våger meg ikke på den gjæren.
Jeg visste ikke engang hvilken gjær som var i settet. Det var en spontan handel basert på en lav pris :)
Men nå er uansett starteren satt etter beste evne, så da er det vel å vente og håpe på litt aktivitet etter hvert. Er alt snart en uke bak skjema, så neste helgs bryggedag må utsettes

Jeg visste ikke engang hvilken gjær som var i settet. Det var en spontan handel basert på en lav pris :)
Men nå er uansett starteren satt etter beste evne, så da er det vel å vente og håpe på litt aktivitet etter hvert. Er alt snart en uke bak skjema, så neste helgs bryggedag må utsettes
Er spent på resultatet. Håper virkelig det funker:). Det er i alle fall det mest effektive du kan gjøre, så hvis det ikke har effekt, må det graves djupt i haugen av mer eller mindre mulige forklaringer på det som har skjedd.

• Like
Reaksjoner: Ove
Liker å bruke hjemmelagde dingser. Kjelen er bittelitt for liten til å meske uten skylling. Det mangler plass til 3 liter vann.
Men løses fint ved å tappe av litt en stund før utmesk.

Skulle til å flaske en pils som etter gjærlåsen å dømme var gått ferdig. Ingen bevegelse.

Det kjedelige var bare at grunnen til at det ikke var noen bevegelse var at det var så lite væske igjen i gjærlåsen at gass kunne strømme fritt - og det gjorde den sikkert begge veier:(.

Jeg fylte opp, og nå står den og klukker fremdeles - veldig lite, riktignok, men likevel. Aner ikke om det der var nok til at den blei oksidert, men på den annen side vil den uansett ha små sjanser til å bli vellagra:).

Sist redigert:
  • Wow
Reaksjoner: Ove
Skulle til å flaske en pils som etter gjærlåsen å dømme var gått ferdig. Ingen bevegelse.

Det kjedelige var bare at grunnen til at det ikke var noen bevegelse var at det var så lite væske igjen i gjærlåsen at gass kunne strømme fritt - og det gjorde den sikkert begge veier:(.

Jeg fylte opp, og nå står den og klukker fremdeles - veldig lite, riktignok, men likevel. Aner ikke om det der var nok til at den blei oksidert, men på den annen side vil den uansett ha små sjanser til å bli vellagra:).
Så lenge du har hatt gjæring har du hatt overtrykk i tanken og da kommer ingenting inn.

Hvis du påstår at luft strømmer fra der det er lavt trykk til der det er høy. Da vil jeg gjerne høre forklaringen på den logikken.
Det er ikke logikk, men visstnok hva de fysiske lovene som styrer hvordan gasser oppfører seg, sier. Hvert enkelt gassmolekyl, som er så lite at det kan betraktes som uten volum, gjør hva pokker det vil, og det betyr at det fortsetter rett fram så lenge det ikke støter mot noe. Og vil det gjennom den åpningen det strømmer CO2 ut av, er det plenty av rom. CO2-molekylene har jo heller ikke noe volum:).

Så er det noe med partialtrykk - trur jeg. Gassmolekyler ser det visst nærmest som en forpliktelse å sørge for å opprette den korrekte balansen mellom gasser, så hver enkelt type strømmer ivrig dit hvor det er for lite av den. Og det er jo latterlig lite O2 i gjæringskaret etter et par uker.

Nå skal det sies at jeg ikke har den fjerneste peiling på fysikk; jeg bare gulper opp noe jeg egentlig ikke skjønner. Jeg har oppfatta at det visstnok er sånn det henger sammen, men jeg skjønner det ikke. Sunn fornuft forteller meg at det ikke er sånn, men er det noe jeg har skjønt, er det det at det er all mulig grunn til å ikke stole for mye på sunn fornuft på områder jeg ikke har greie på. Ting har det med å henge sammen på tilsynelatende helt ufornuftige måter:).

Sist redigert:
Kanskje litt som med balansert ventilasjon i hjemmet. Man kan ha et lite overtrykk totalt, og ha kun tilluft på soverommet, men det kommer fortsatt trekk inn det åpne vinduet

Dette er ikke det jeg kan mest om. Men gassmolekylene frastøter hverandre. Dette gjør at de søker det stedet med mest plass (lavt trykk). Når du i tillegg tar hensyn til at hullet var lite. Hvor mye plass var det på toppen av vannspeilet i gjærlåsen 1x3 mm.
Kanskje litt som med balansert ventilasjon i hjemmet. Man kan ha et lite overtrykk totalt, og ha kun tilluft på soverommet, men det kommer fortsatt trekk inn det åpne vinduet
Når du åpner vinduet forsvinner overtrykket. Da får du trekk. Hvis du åpner en liten lufteventil derimot beholder du overtrykket og luftstrømmen går ut.

Det samme med gjæringskarret. Hvis du åpner låkket forsvinner overtrykket og oksygen kommer til selv om frirommet er fylt med co2 som er tyngre en oksygen. Hvis du derimot har en bitter liten åpning beholder du overtrykket og oksygen blir presset ut ikke inn.

Dette er ikke det jeg kan mest om. Men gassmolekylene frastøter hverandre. Dette gjør at de søker det stedet med mest plass (lavt trykk). Når du i tillegg tar hensyn til at hullet var lite. Hvor mye plass var det på toppen av vannspeilet i gjærlåsen 1x3 mm.

Når du åpner vinduet forsvinner overtrykket. Da får du trekk. Hvis du åpner en liten lufteventil derimot beholder du overtrykket og luftstrømmen går ut.

Det samme med gjæringskarret. Hvis du åpner låkket forsvinner overtrykket og oksygen kommer til selv om frirommet er fylt med co2 som er tyngre en oksygen. Hvis du derimot har en bitter liten åpning beholder du overtrykket og oksygen blir presset ut ikke inn.
Gassmolekyler frastøter hverandre? George Fix sier i alle fall ikke noe om det i den beskrivelsen han gir av hvordan gassmolekyler oppfører seg i Principles of Brewing Science på s. 157-58. Han gjengir en standardmodell, og det er mulig det finnes andre, men det han sier er at gassmolekylene oppfører seg som biljardballer, dvs. at de beveger seg rett fram til de støter på noe, hvoretter de tar en ny retning, og eventuelt forandrer hastighet.

Trykket i en gjæringsbeholder med en gjærlås med litt væske i er bare marginalt høyere enn utafor, men så lenge det stadig produseres store mengder CO2, vil sjølsagt andelen CO2 bli svært høy i frirommet. Når så mye av væska har fordampa at det er fri passasje, vil det ikke være noen trykkforskjell lenger i det hele tatt. Og da vil gassene blandes inne i dunken. Så lenge det stadig produseres CO2, vil andelen CO2 nødvendigvis forbli høy, men det vil komme inn O2.

Sjøl om det er væske i gjærlåsen, vil det faktisk komme inn oksygen. Væska - ialle fall vann - tar opp oksygen, og oksygenet vil så forflytte seg videre inn i dunken.

Dette er vel den samme diskusjonen vi har hatt på forumet tildligere om hva som skjer i en gjærstarter på en magnetrører. Det er helt åpenbart at det kommer inn oksygen i den sjøl om det hele tida produseres CO2 i store mengder av gjæren.

Jeg trur ikke vi kommer noe videre med dette. Det er en fasit på det, men den må en kvalifisert fysiker komme med. Halv- eller trekvartstuderte røvere duger ikke:). (Og jeg er totalt ustudert på området.)

Sist redigert:
Gassmolekyler frastøter hverandre? George Fix sier i alle fall ikke noe om det i den beskrivelsen han gir av hvordan gassmolekyler oppfører seg i Principles of Brewing Science på s. 157-58. Han gjengir en standardmodell, og det er mulig det finnes andre, men det han sier er at gassmolekylene oppfører seg som biljardballer, dvs. at de beveger seg rett fram til de støter på noe, hvoretter de tar en ny retning, og eventuelt forandrer hastighet.

Trykket i en gjæringsbeholder med en gjærlås med litt væske i er bare marginalt høyere enn utafor, men så lenge det stadig produseres store mengder CO2, vil sjølsagt andelen CO2 bli svært høy i frirommet. Når så mye av væska har fordampa at det er fri passasje, vil det ikke være noen trykkforskjell lenger i det hele tatt. Og da vil gassene blandes inne i dunken. Så lenge det stadig produseres CO2, vil andelen CO2 nødvendigvis forbli høy, men det vil komme inn O2.

Sjøl om det er væske i gjærlåsen, vil det faktisk komme inn oksygen. Væska - ialle fall vann - tar opp oksygen, og oksygenet vil så forflytte seg videre inn i dunken.

Dette er vel den samme diskusjonen vi har hatt på forumet tildligere om hva som skjer i en gjærstarter på en magnetrører. Det er helt åpenbart at det kommer inn oksygen i den sjøl om det hele tida produseres CO2 i store mengder av gjæren.

Jeg trur ikke vi kommer noe videre med dette. Det er en fasit på det, men den må en kvalifisert fysiker komme med. Halv- eller trekvartstuderte røvere duger ikke:). (Og jeg er totalt ustudert på området.)
Joda vi blir enig. Bare sett igjen en flaske i et halvt år så kan vi møtes og smake på den. :)

Joda vi blir enig. Bare sett igjen en flaske i et halvt år så kan vi møtes og smake på den. :)
Skal prøve:). Og jeg trur den har greid seg bra, for det var ikke slutt på gjæraktiviteten - og aktiv gjær eter oksygen!

- men det er jo ei tabbe å ikke etterfylle gjærlåsen. Nå har jeg forsegla den med clingfilm, men det er stadig ørlite plopping.

Mot slutten av gjæringen blir overtrykket svært, svært lite. Det skal derfor også svært lite til at det suges inn luft.
Likevektsprinsippet, som Finn beskriver, krever ikke lavt overtrykk engang. Det funger med temmelig høyt overtrykk.
Mht at Co2 er tyngre enn O2, så er forskjellen så liten at vi strengt tatt ikke kan snakke om et 'lokk'. Det blander seg.
Dette er ikke som en Galliano Hot Shot :)
1760348525800.png

Herlig å våkne opp til dette. Gjærstarter med kveik, mulig man bare trenger å tilsette slurry i gjæringskar? Skulle gjerne visst hvordan dette har gått seg til, men mulig jeg ikke tør å ha gjærstarteren på kjøkkenbenken fremover :rolleyes: Ikke så kraftig rører eller stor magnet, så min eneste teori er at gjærbeistet har våknet opp og sendt koblen i gulvet..

IMG_6378.jpeg

Tilbake
Topp