For min egen del ville jeg først prøvd å finne og bruke en oppskrift som er nærmest mulig dagens, og så sammenlignet resultatet med den utgaven. Den er den jeg vet jeg liker. Og så fikk jeg heller justert i en eller annen retning etter eget ønske neste gang.
Om oppskriften fra 2011 er bedre eller dårligere enn den fra 2025 som rathers har lagt ut her i forumet, aner jeg ikke noe om. Det ølet har jeg aldri smakt.
Smakte på mitt eget forsøk på den gamle oppskriften i går, og jeg syns langt på vei den er bedre enn den man får kjøpt på polet i dag - selv til tross for at den kun har fått 2 dager med 2 bar. Bedre munnfølelse, mer humlenerve og en noe mer søtlig finish. I tillegg oppleves den freshere, mao noe jeg kunne drukket en hel kveld.
Den hadde et minimalt snev av en uønsket(?) gjæraktig smak jeg ikke kjenner igjen fra originalen, men tipper det forsvinner med litt lagring. Tror også jeg overpitchet 1318 noe, men fulgte oppskriften/anbefalingen til Brewfather mtp starterstørrelse.
Mange av de siste batchene av Vestkyst har også vært ødelagt, så dette var en opptur som definitivt skal finslipes videre!
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.