"Hjemmelaget smak" på mine seneste brygg...

Hundvåg får vel samlet regnvann ved kommunale bygninger plassert på øya?  >:D

Men jeg skal ta en bit av papp i øl og smatte litt på det. Gjerne smatte litt på papp i dusjen også :)
 
Pappsmaken gir seg nok først til kjenne når ølet er virkelig oksidert. Tynt og skarpt øl kan nok være oksidert. Vær forsiktig når du tapper på flaske/fat, at du ikke plasker med ølet eller tapper for fort, så det skummer.
 
Geir Ove skrev:
Vannet i Stavanger er ganske stabilt i følge IVAR. Vannet kommer i fra Langevatn og det er lenge siden og sjeldent de bruker Store Stokkavann. Langevann forsyner store deler av Jæren. Fra Rennesøy til Hå kommuner. http://www.ivar.no/vannkilder-og-vannverk/category685.html IVAR jobber mye for å holde vannkvaliteten stabil.

Vannmålingene til Ivar blir gjort ved anlegget ved Langevann etter som jeg vet.
Er vel ikke sikkert vannet har de samme egenskapene når det når frem til oss bryggere på Nord-Jæren?
 
vil tro at verdiene er noe forandret når vannet har gått igjennom milevis med gamle rør. Så selv vannrørene de gravde opp i nabogaten i sommer. Ikke mye rent det der...
 
Denne gang skal ikke lufting av førter være ett problem, da jeg tok i brukk mitt nye våpen: (brygging av Kölsch)


Etter å ha vispet i vørteren i ca 5 min var det ett massivt skumlag som minnet nærmest om stout-skum :)


Til dette brygget kokte jeg meskevannet og kjølte det ned til strike temp, for å hindre oksidering under inmesking (Noe jeg leste i "how to brew".
Tilsatte korrekt mengde med pH 5,2 fra five star.
Foretok stegmesking som var skissert som en grei stegmesk for lagere (ifra "how to brew").
50 °C i 30 min
60 °C i 30 min
70 °C i 30 min
77 °C utmesking i 10 min
 
Det er litt omstridt om varm-side oksidering faktisk gjør noen (eller noen merkbar) forskjell, men på den kalde siden er det viktig ;) Jeg tror at belufting av vørteren har mye større betydning enn det mange tror, så det ser bra ut med drilldingsen din! Kölsch-gjæren liker godt 17C forresten :)
 
Ja den drilldingsen var verdt hver krone av de 37 jeg ga for den på Jula ;)

Kölschen står nå på gangen hvor det er kjølig, varierer mellom 16-17 grader.
 
Hei,
et spørsmål til denne blandevispen. Bruker du den også etter at gjæren er tilsatt?
Jeg bare heller vørteren over en kjøkkensil http://biltema.no/no/Hjem/Kjokken/Husholdningsartikler/Sil-85577/ og det blir masse skum av dette også, men må fortsatt riste spannet og ødelegge ryggen etter at gjæren er tilsatt..

På APAn jeg lagde i går ble det vanvittig mye skum når jeg helte fra kjelen og over i gjæringskaret. Håper ikke det er veldig feil?? Første gang med sil, og første gang med så mye skum!

Takk for svar!
 
Jeg har av og til fått mye skum...men da har jeg bare rørt rundt med en sterilisert sleiv får å roe skummet litt ned.
Har ikke merket noe forskjell på kvalitet på bakgrunn av skummet. mye andre faktorer som er langt viktigere.
Kan være noe andre har erfart noen annet....men tror ikke dette er noe som du skal bekrymre deg for mye over.
:)
 
Tilbake
Topp