1.054 til 1.017 på en uke - bør jeg være bekymret?

Erfarne hjemmebryggere,
Jeg har brygget en weissbier med 50/50 pilsner/hvete og wlp380 (og gjærstarter ihht Mr. Malty). Jeg mesket med 10 min. acid rest på 44 grader, og deretter på 65 i 75 minutter. Tilsatte også Bryggselv sin lys hvete LME for å få større batch enn meskekaret mitt tillater. Pitchet og gjæret de første to dagene på 17 grader, og lot deretter temperaturen stige til 20 grader. Det var voldsom gjæring i begynnelsen med krausen gjennom gjærlåsen, som visstnok hører med med denne gjæren, men etter de to første dagene har det vært lite aktivitet i gjærlåsen (1-2 plopp i minuttet), og det ser ut til at ting har stabilisert seg på 1.017. Det er fortsatt ett og annet plopp, men altså ingen registrerbar bevegelse i FG. Jeg hadde sett for meg at den skulle ned til ca. 1.014. Jeg skal selvsagt ikke tappe riktig ennå, men jeg tenker at aktiviteten i gjæringskaret avtok litt vel brått.

Spørsmålet er altså bør jeg være bekymret?
 
Wlp380 er svært aktiv i startfasen men bruker gjerne ganske lang tid på å krype ned til siste punkt hvor FG skal være. Ta SG målinger med et par dagers mellomrom istedet for hver dag så ser du om den jobber enda. Greit å sette den til ca 21-22 grader mot slutten også, så hjelper du den litt på vei.
 
Marius.H.Steen skrev:
Wlp380 er svært aktiv i startfasen men bruker gjerne ganske lang tid på å krype ned til siste punkt hvor FG skal være. Ta SG målinger med et par dagers mellomrom istedet for hver dag så ser du om den jobber enda. Greit å sette den til ca 21-22 grader mot slutten også, så hjelper du den litt på vei.

Det er slik informasjon som er veldig nyttig, men som whitelabs ikke sier noe om på nettsidene. Dessuten er det visst flere gjærstammer som har slike særegenheter. Burde det ikke lages en wiki med slik informasjon om de forskjellige gjærstammene?
 
simenkvaal skrev:
God idé med en slik wiki-aktig side. Jeg lager innimellom slike plott som dette,

https://dl.dropboxusercontent.com/u/2407296/Stout_fermentation.jpg
Ganske informativt, og hver gang jeg bruker den samme gjæren med samme OG og temperatur, ser jeg det samme forløpet. Det er faktisk veldig forutsigbart etter min erfaring.

Slikt er veldig nyttig. Jeg tenker også på sånt som at en av saison-gjærstammene (husker ikke hvilken i farten), som starter veldig raskt, men som trenger at temperaturen økes til opp mot 35 grader for å gjære helt ut. Eller for eksempel hvilken temperatur som vil gi hva slags karakter på ølet til slutt (estere, svovel osv.). Ofte vil gjæren jobbe helt fint på lavere temperatur enn det f.eks. WhiteLabs oppgir, men hvor lavt? Og hvilke gjærstammer? Her er det jo enormt med erfaring i miljøet...
 
... og i Brew Like A Monk fortelles det at når amerikanske bryggere først prøvde å gjære ved kontrollerte temperaturer rundt 20 C, så fikk de lav utjæring, søtt kliss, selv med lang tids gjæring. Når de lot temperaturen drive opp mot 27-28 C, da fikk de rundt 80 % AA. Sånne ting ...
 
Hei,

Har kun brukt WLP380 to ganger. Samme maltsammensettning, 50/50 med pils og hvete. Første gang gikk den fra OG 1.050 --> FG 1.010 på 3 og en halv uke. Har en som står og går nå, OG 1.048 --> SG 1.016-1.014, den har stått i to uker, og har hatt samme måling i ca en uke. Tok nettopp en måling, ser ut som den blir 1.015, men skal la den stå og bunnfelle og roe seg ned litt. Vil gjerne litt lengre ned med FG målingen.

Gjæringsforløpet er slik beskrevet. Hissig stormgjæring etterfulgt av meget lav aktivitet.

6v_n5z5B81ye6aJN6HX-L6CQXCwbKnEk5u0gtWnfmg=w105-h140-p


David.
 
kenstad skrev:
Erfarne hjemmebryggere,
Jeg har brygget en weissbier med 50/50 pilsner/hvete og wlp380 (og gjærstarter ihht Mr. Malty). Jeg mesket med 10 min. acid rest på 44 grader, og deretter på 65 i 75 minutter. Tilsatte også Bryggselv sin lys hvete LME for å få større batch enn meskekaret mitt tillater. Pitchet og gjæret de første to dagene på 17 grader, og lot deretter temperaturen stige til 20 grader. Det var voldsom gjæring i begynnelsen med krausen gjennom gjærlåsen, som visstnok hører med med denne gjæren, men etter de to første dagene har det vært lite aktivitet i gjærlåsen (1-2 plopp i minuttet), og det ser ut til at ting har stabilisert seg på 1.017. Det er fortsatt ett og annet plopp, men altså ingen registrerbar bevegelse i FG. Jeg hadde sett for meg at den skulle ned til ca. 1.014. Jeg skal selvsagt ikke tappe riktig ennå, men jeg tenker at aktiviteten i gjæringskaret avtok litt vel brått.

Spørsmålet er altså bør jeg være bekymret?

Hvordan og hvor lenge beluftet du vørteren?
 
Jeg lot vørteren få en drøy meters fall ned i gjæringsdunken da jeg tappet over, og deretter luftet jeg med akvariepumpe og luftestein i ca. 20 minutter. (19L vørter) På et tidspunkt oppdaget jeg at slangen hadde hoppet av ved luftfilteret. Det er mulig at faktisk lufting bare var ca. 15 min... Så jeg har tenkt på muligheten for at jeg har tilført for lite oksygen. For øvrig bobler det fortsatt i gjærlåsen, ganske sjelden, men det bobler, og jeg har vel konkludert med at refraktometeret viser litt lavere verdi nå. Ser ting an fortsatt til over helga.
 
Jo mer jeg har nerdet meg opp i litteratur/forskningsrapporter mht gjærceller,
desto flere spørsmål melder seg vedrørende de ulike gjærstammene som leveres.
INGEN vet noe om hvorfor de ulike typene har ulike oksygenbehov.
Jeg finner heller ingen konkrete opplysninger hos White Labs eller Wyeast, hvor de har gjort typespesifiserte tester mht O2 og effekter.

Du har jo hatt en gjæringstopp, hvilket bør tyde på at det ikke er noe "feil" med gjæren.
Du bruker en svært lite flokkulerende gjærtype, så tidlig sedimentering burde vel ikke være noen issue.

Jeg ville jekket opp temperaturen 3-4 grader.
Såpass sent i syklussen er det vel lite trolig at cellene slipper mye mer uønskede estere, men de vil nok få økt aktiviteten noe.

Et fullstendig skudd i blinde, som en muligens vannvittig idiotisk idé:
Kan du ha fått noe oksygen i gjærkaret, i en sånn grad at du har fått en såkalt Pasteur Effect?
http://en.wikipedia.org/wiki/Pasteur_effect
 
Tilbake
Topp