1 batch, 2 nybegynnere, 5 spørsmål

Hei,

Vi er 2 stk. ivrige øl-drikkere som gleder oss til å snart sette i gang med vår første batch! Etter å ha lest mye her inne på forumet, samt "Ølbrygging fra hånd til munn". begynner vi å føle oss nogenlunde klare. Utstyr til BIAB og ingredienser til Nøgne Ø IPA er på plass. Etter å ha gått igjennom brygge-prosessene steg for steg sitter vi igjen med noen spørsmål som jeg håper det finnes svar på. Håper noen har anledning til å hjelpe:

1. Definisjoner: Finnes det noen greie og presise definisjoner på følgende begreper: "Innmesking", "Utmesking", "Skylling"? Jeg må innrømme at jeg er litt forvirret, spesielt mht forskjellen på "skylling" og "utmeksing" når en brygger etter BIAB-metoden.

2. Skylling: Forstår jeg det riktig at det finnes ulike skylle-teknikker når en brygger etter BIAB? Her er i hvert fall to metoder jeg har kommet over:

2a: En metode jeg har sett på youtube er å, etter ferdig mesketid, dra meskeposen opp fra kjelen og la den drenere på en rist slik at "drensvannet" samles i kjel. Deretter "skyller" man ved å langsomt helle varmt vann (78C) over meskeposen. Totalt vannvolum til skylling skal tilsvare noe sånt som 1L per kg malt.

2b: En annen metode som jeg tror er beskrevet i "Ølbrygging fra hånd til munn" er å plassere meskeposen over i annen kjel med oppvarmet vann. Der skal meskeposen ligge rolig i noen minutter (15) før meskeposen fjernes. "Skyllevannet" tilsettes så bryggekjel.

Hvilken metode er å foretrekke? Spiller det stor rolle for resultatet hva man velger? Er det kanskje andre metoder enn de overvente som bør benyttes i stedet?

3. Vørter fra bryggekjel over til gjæringskar: Hvordan gjør man dette? Dette er vår foreløige plan:

Fest desinfisert silikonslange på bryggekjelkran. Åpne bryggekjelkran og la vørter gå gjennom slange, gjennom desinfisert sil, deretter til gjæringskar. Tøm sil etter behov. Stopp når det er mest groms igjen.

Tror dere dette vil være OK? Jeg føler dette kanskje er litt mer rafinert enn å bare "helle" hele vørteren fra kjel til gjæringskart gjennom sil men aner virkelig ikke.

4. Øl fra gjæringskar over til flasker: Hvis jeg har forstått riktig kan vi forvente at ølet, etter å ha gjæret i gjæringskaret omlag 14 dager på 20 C, vil ha en del flytestoffer på toppen samt mye utfelt gjær og slam på bunnen. Hvordan får man det, forhåpentligvis(!), klare ølet i midten over på flaske? Jeg har forstått at en bruker f.eks. en silikonslange og tappestang med bunnventil for å få det ned i flaske - men hva bruker man for å få ølet opp fra gjæringskaret? Er det hevert som gjelder her? Jeg er usikker på dette fordi ikke fulgte med hevert i de nybegynner-settene vi kjøpte på bryggselv.no.

5. Lagrings-temperatur: Etter vi omsider, og forhåpentligvis, har fått tappet ølet vårt over på flaske planlegger vi å lagre ølet nede i kjelleren. Kjelleren holder stabilt 7 C. Er dette for varmt for lagring? Mener å ha lest at det bør lagres under 5 C ett eller annet sted.. Dette avhenger kanskje mye av type øl etc.?

Håper noen har mulighet til å svare på noe av dette  :) Jeg antar at spørsmålsmengden øker betraktlig etter første brygg
 
for å svare på det jeg føler jeg kan svare på:

3. Ja det vil være ok. Men tror ikke dette spiller så stor rolle. Jeg setter bryggekjelen på en stol og åpner krana, så alt plasker ned i gjæringsdunken. Dere bruker BIAB, så vet ikke hvor nødvendig det er å sile vørteren. Det meste av trub(grums) som blir med over synker til bunns i gjæringskaret.

4. Bruk autohevert med flaskeflyller på enden. Styr unna vanlig hevert..bare pes :) Pass på å ikke trykke enden på heverten ned i gjærkaka på bunnen av gjæringskaret, så går det greit.

5. For å få noe karbonering i ølet etter flasking, bør flaskene stå i romtemp iallefall 1 uke. Jeg pleier å la dem stå 2 uker. Setter de deretter kjølig. Kjeller på 7 grader er ypperlig.
 
1) Prøv denne: http://www.howtobrew.com/ Det finnes mange fine og ikke minst billige bøker om brygging som er fine å ha i bokhylla: "brewing better beer" (Gordon Strong), "brewing classic styles" (Jamil Zainasheff, John Palmer) for å nevne et par...

2) Det jeg etter hvert gjorde i mine glade dager som BIAB-brygger var å ta meskeposen over i et gjæringskar etter endt mesking, helle alt skyllevannet ned i og gjennom posen og røre veldig ivrig nede i posen og deretter la stå noen få minutter før man løfter posen av på nytt og lar det renne av (dette er teknisk sett veldig likt det man gjør ved batch sparge). På mitt oppsett brukte jeg typisk 23-24 liter vann til mesk og 8-10 L til skylling, litt avhengig av øltype.

Jeg fant det iallfall mer effektivt og mindre arbeidssomt enn å la skyllevann renne sakte gjennom meskeposen.

Lykke til!
 
4. Enkleste måten å få opp ølen på, er å bruke hevert til et eget tappekar. Hvis tappekaret i tillegg har kran og du kjøper en tappestang også,

http://www.bryggselv.no/products/gjringsbtte-30l-m-lokk-og-kran http://www.bryggselv.no/products/flaskefyller-tappestang

så gjør dere ting meget lettere for dere. Bland sukkerlake (kok 5 DL vann med 6 gr sukker pr. liter øl) og hell dette i bunn av tappefatet, slik at det blandes med ølen som dere lar renne over. (Jeg rører også med en starsannet bryggesleiv etter at alt er helt over, men mange dropper dette.) Deretter er det bare å bruke tappestangen til å tappe øl over på flasker.

Lykke til!
 
Mick skrev:
1. Definisjoner: Finnes det noen greie og presise definisjoner på følgende begreper: "Innmesking", "Utmesking", "Skylling"? Jeg må innrømme at jeg er litt forvirret, spesielt mht forskjellen på "skylling" og "utmeksing" når en brygger etter BIAB-metoden.
Noen som hadde noen gode svar til dette?
 
Innmesking: Meske inn maltet i vannet :)
Utmesking: Høyne temperaturen på mesken mot slutten av meskeperioden for å stoppe enzymaktiviteten
Skylling: Skylle masken med noe varmere vann (<78 ºC) for å trekke ut/skylle ut/"vaske ut" så mye karbohydrater man kan ;)

http://www.homebrewtalk.com/wiki/index.php/Mashing http://www.homebrewtalk.com/wiki/index.php/Mash-out
http://www.homebrewtalk.com/wiki/index.php/Sparge
 
Ja, tusen takk for svar!! For en snau time siden ble vi ferdig med vårt første brygg! *fingerne krysses*

Følte vi hadde god kontroll helt frem til slutten av kokingen... Da gikk det litt over stokk og stein.. men endte på en OG på Ca 1.060 (OGpot 1.085)... Vi tror vi er fornøyd, men er litt skeptisk til at det ligger fem-seks cm med noe som ser ut som gjær på bunnen av gjæringskarret.. er ikke dette litt vel mye??????? Vi lagde en basert på Mr Malty (to reagensrør med WLP 007 på 1.5 liter). Vi har ca 23-24 liter på gjæringskarret.

Til slutt vil jeg bare beklage disse "aspergers-trekkene" som fremkommer av mitt første innlegg.  :nosmile: :nosmile:
 
Mick skrev:
Ja, tusen takk for svar!! For en snau time siden ble vi ferdig med vårt første brygg! *fingerne krysses*

Følte vi hadde god kontroll helt frem til slutten av kokingen... Da gikk det litt over stokk og stein.. men endte på en OG på Ca 1.060 (OGpot 1.085)... Vi tror vi er fornøyd, men er litt skeptisk til at det ligger fem-seks cm med noe som ser ut som gjær på bunnen av gjæringskarret.. er ikke dette litt vel mye??????? Vi lagde en basert på Mr Malty (to reagensrør med WLP 007 på 1.5 liter). Vi har ca 23-24 liter på gjæringskarret.

Til slutt vil jeg bare beklage disse "aspergers-trekkene" som fremkommer av mitt første innlegg.   :nosmile: :nosmile:

Det er nok bare trub/humlerester som ligger på bunnen av gjæringskaret, ikke noe å stresse over i alle fall. Gjæren formerer seg ikke så fort:)
Så lenge man har kontroll på temperaturen videre så blir det nok godt øl!
 
:neinei:
Mick skrev:
Ja, tusen takk for svar!! For en snau time siden ble vi ferdig med vårt første brygg! *fingerne krysses*

Følte vi hadde god kontroll helt frem til slutten av kokingen... Da gikk det litt over stokk og stein.. men endte på en OG på Ca 1.060 (OGpot 1.085)... Vi tror vi er fornøyd, men er litt skeptisk til at det ligger fem-seks cm med noe som ser ut som gjær på bunnen av gjæringskarret.. er ikke dette litt vel mye??????? Vi lagde en basert på Mr Malty (to reagensrør med WLP 007 på 1.5 liter). Vi har ca 23-24 liter på gjæringskarret.

Til slutt vil jeg bare beklage disse "aspergers-trekkene" som fremkommer av mitt første innlegg.   :nosmile: :nosmile:

Forøvrig kan jeg anbefale alle nybegynnere om å holde seg for god til å smake på humlepellets. Blir i overkant mye humlesmak for mitt vedkommende. Til og med Guinness smakte som IPA i går
 
terningkast skrev:
Forøvrig kan jeg anbefale alle nybegynnere om å holde seg for god til å smake på humlepellets. Blir i overkant mye humlesmak for mitt vedkommende. Til og med Guinness smakte som IPA i går

Du kan lage 'humle-te' for å smake hva humlen tilfører  :yes:
Kok 2 g humlepellets i en liter vann i en time, kjøl det ned og drikk. Jeg prøver å bli flinkere til å kjenne igjen smaker i øl og dette er en morsom øvelse.
 
Tilbake
Topp