De viser til forsøk de har gjort, og de har presentert disse forsøkene, også. Det skjedde vel i fjor vår, og i en eller annen tråd her ble nyheten om dette lansert sammen med en video. Men jeg klarer ikke å finne dette nå. Jeg finner det ikke på nettet, heller - og Fermentis er notorisk rotete med informasjonen de legger ut. Det jeg finner, er dette:
Answers about yeast and fermentation
Det de sier er at du kan få noe større dødelighet (3-6) prosent når du strør gjæren rett i vørteren, men at det ikke har noen praktisk betydning.
Jeg har lest påstander om at halvparten av cellene stryker med når man ikke rehydrerer forskirftsmessig, og at de som overlever, heller ikke er i stand til å prestere godt. Jeg tror rett og slett ikke på det, fordi så mange får gode resultater med å strø gjæren rett i vørteren. Et eksempel:
A Dry Yeast Rehydration Experiment (Jeg er fullstendig klar over at dette ikke er noe vitenskapelig eksperiment. Det bare illustrerer hva mange opplever i praksis.)
Her er et annet, som virker atskillig bedre gjennomført (Det er gjort på et laboratorium tilhørende et bryggeri):
DryYeastViabilityTest-HydrationvsDirectPitch-KhrisLloyd-1_21_17.pdf Det gir samme resultat som Fermentis hevder de har funnet. Her er det brukt s-05
Å sikkert skille levende fra døde celler i et mikroskop er så vidt jeg har forstått ikke veldig enkelt, og det er flere måter å gå fram på. Jeg mistenker at det kan være målefeil ute å gå.
Nå er Fermentis så vidt jeg veit den eneste produsenten av tørrgjær som anbefaler å ikke rehydrere i vann - sjøl om andre også sier at det vil fungere. Det er jo mulig at Fermentis rett og slett har utviklet bedre produksjonsmetoder enn andre, og at det er forbedringer her som er forklaringen, jfr. det de sier her:
https://fermentis.com/wp-content/uploads/2018/08/SafAle-S-04.pdf
Som sagt så har jeg ikke sterke meninger om dette, men jeg synes det er forbasket interessant. Jeg har fortalt til kjedsommelighet om kameraten min som hiver ei pakke 05 i en vanlig batch med 1.070 IPA, og lager utmerket øl uten trøbbel med utgjæringa. Om halvparten av den gjæren dør, og resten er skadet, hvordan skal man forklare resultatet?
Men jeg skulle ønske at det var mulig å finne dokumentasjonen til Fermentis på nettet.