11.11.11 Collective Brew Day

Fra vår aktive stavangermann Odland kommer følgende edle initiativ:

Vær hilset, venner av maltet!

Det er ikke å komme utenom - solen har snudd, gråværet har satt inn for fullt og det siste av varmen har for lengst tatt turen sørover. Alt er imidlertid ikke bare sorgen. Høsten og vinteren er en glimrende tid for brygging og for å ønske den kalde tiden velkommen ønsker dette humlehodet samtlige hjemmebryggere velkommen til 11.11.11 Collective Brew Day!

Hva er så 11.11.11 Collective Brew Day, spør du? Det er enkelt og greit en anledning for hjemmebryggere landet over til å prøve seg på å lage ekstreme øl innenfor noen satte rammer. Reglene er som følger:

1) Brygget MÅ brygges 11.11.11 (11. november 2011)
2) Brygget skal være 11%
3) Brygget skal ha 11 eller 111 IBU
4) Brygget skal inneholde 11 ingredienser

Som man kan se utifra reglene vil dette mest sannsynlig være øl som har godt av å stå i en lengre periode før de testes. Hvem vet - kanskje vi får stablet på plass både jury og premie innen den tid. Uansett sitter du iallefall igjen med et spesielt øl.


Selv om dette ikke er et offisielt norbrygg-arrangement, vil vi oppfordrer alle til å ta del i moroa! Bruk denne tråden til å dele dine ideer og eventuelle erfaringer i etterkant av bryggingen.
 
Om eg får brygga det veit eg ikkje, men morro å leike litt med BeerSmith uansett :)

Utrolig alt det dei klare å finne på ute på Hundvåg  :ilike:

Om ein klarer å treffe ein FG på 1.029 får ein eit søtt øl på 11%


Recipe: 11.11.11
Brewer: Sand
Asst Brewer:
Style:
TYPE: All Grain
Taste:  

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 30.00 l
Post Boil Volume: 28.11 l
Batch Size (fermenter): 24.00 l  
Bottling Volume: 22.00 l
Estimated OG: 1.111 SG
Estimated Color: 111.0 EBC
Estimated IBU: 111.0 IBUs
Brewhouse Efficiency: 72.00 %
Est Mash Efficiency: 37.7 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                   Name                                                    Type          #        %/IBU        
3.75 kg               Munich Malt (15.0 EBC)                           Grain         1        38.4 %        
2.00 kg               Pale Malt (Weyermann)  (15.0 EBC)          Grain         2        20.5 %        
1.00 kg               Caramunich Malt (80.0 EBC)                    Grain         3        10.2 %        
0.96 kg               Carafa I (900.0 EBC)                               Grain         4        9.8 %        
48.25 g               Magnum [12.10 %] - Boil 60.0 min           Hop           5        71.1 IBUs    
58.00 g               Northern Brewer [8.50 %] - Boil 20.0 min Hop           6        40.0 IBUs    
4.40 g                 Klar Urt (Boil 10.0 mins)                          Fining        7        -            
60.00 g               Hallertauer Mittelfrueh [4.80 %] - Aroma  Hop           8        0.0 IBUs      
3.0 pkg               Belgian Strong Ale Yeast (White Labs #WL Yeast         9        -            
2.00 tsp              Yeast Nutrient (Primary 3.0 days)             Other         10       -            
2.05 kg               Sugar, Table (Sucrose) (2.0 EBC)              Sugar         11       21.0 %        
 
Angåande ingredienser, vil samme humle telle som forskjellige ingredienser ved tilsetting til forskjellige tider?

T.d. Cascade tilsatt ved 60 minutter og cascade tilsatt ved 10 minutter. Utbyttet/formålet med ingrediensen er jo ikkje det samme, men strengt tatt er ingrediensen den samme.
 
Vann, bryggesalter, clarifiers og gjær regnes ikke som ingredienser.

Om du tilsetter samme humla flere ganger teller den kun som en ingrediens.
 
Young skrev:
Så det var altså ikke helt tilfeldig at vi satte vårt brygg nr 10 på Speidelen i går ...

og dette er inlegg 111 fra deg :fyflate:
Navn:  Young
Innlegg:  111 (0,143 per dag)
Posisjon:  Dommerkomité
Registreringsdato:  fre 18 sep 2009, 09:47:34
Sist aktiv:  I dag kl. 10:49
starter dere å meske kl. 11.11?
 
Helt konge Kim!

Dette må man selvfølgelig delta på. (Med mindre jeg sitter i eksamen da)
Men dette var skikkelig spennende!
 
Super tiltak! Og sida eg er fød 11.11. klokka elleve, så er dette noko eg føler meg plikta til å vera med på. Dette skal bli gøy!  ;D
 
Torvald skrev:
Super tiltak! Og sida eg er fød 11.11. klokka elleve, så er dette noko eg føler meg plikta til å vera med på. Dette skal bli gøy!  ;D

Du er en levende markering av slutten på første verdenskrig, med andre ord!

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 
Spoof meg her, og spoof meg der... dette blir ein seriøst dryg... erm... weizen  :klovn:

11 IBU it is!
 
Tilbake
Topp