11.11.11 Collective Brew Day

It does indeed. Må bare få fatt i noe god kaffe fra Surpreme Roastworks eller Tim Wendelboe når det nærmer seg. Har noe "Weasel-kaffe" i frysen. Kanskje denne må bøte med livet.
 
Odland skrev:
It does indeed. Må bare få fatt i noe god kaffe fra Surpreme Roastworks eller Tim Wendelboe når det nærmer seg. Har noe "Weasel-kaffe" i frysen. Kanskje denne må bøte med livet.
De er ganske greie på Stavanger Kaffebrenneri. Jeg kjøper ubrente bønner der en gang i blandt og det blir litt artig prating med på kjøpet. Kanskje de har noen innspill? Hvis du drar dit så ikke la deg skremme av lokalet ;)

Edit; slettet feil sitat
 
Da trur eg at oppskrifta nærmer seg ferdig. Litt usikker på utbyttet, så må sikkert sjå kor mykje sukker som skal tilsettast.

Imperial Mid-Atlantic Amber ale.
21L
OG 111
IBU 111
FG: håper på 28, vil da bli 11,11% abv  :)
koketid: 90-120 min (kjem ann på utbytte)

7,45 kg Maris Otter Pale Ale Malt; Thomas Fawcett
0,4 kg Munich Malt; Thomas Fawcett
0,2 kg Wheat Malt; Thomas Fawcett
0,15 kg Pale Crystal Malt; Thomas Fawcett
0,15 kg Crystal Malt; Thomas Fawcett
0,15 kg Dark Crystal Malt; Thomas Fawcett
0,85 kg  White Table Sugar (Sucrose)
63,6 g Chinook (11,0%) - added during boil, boiled 60 m
15 g East Kent Goldings (4,5%) - added during boil, boiled 15 m
15 g Challenger (8,1%) - added during boil, boiled 15 m
15 g Cascade (6,3%) - added during boil, boiled 15 m
15 g Chinook (11,0%) - added during boil, boiled 15 m
15 g East Kent Goldings (4,5%) - added during boil, boiled 1 m
15 g Challenger (8,1%) - added during boil, boiled 1 m
15 g Cascade (6,3%) - added during boil, boiled 1 m
15 g Chinook (11,0%) - added during boil, boiled 1 m
20 g East Kent Goldings (4,5%) - added dry to primary fermenter
20 g Challenger (8,1%) - added dry to primary fermenter
20 g Cascade (6,3%) - added dry to primary fermenter
20 g Chinook (11,0%) - added dry to primary fermenter
White Labs WLP007 Dry English Ale
1/2 ts Irish Moss - added during boil, boiled 15 m
1/2 ts WLN1000 gjærnæring, boiled 5m

mesker på 65-66 (forslag?) grader i 60min og 78 grader i 5 min
 
Torvald skrev:
mesker på 65-66 (forslag?) grader i 60min og 78 grader i 5 min
Jeg ville lagt meg lavt, og heller satset på litt lavere FG.
Skjønner at det ikke passer helt med konkuransen, men jeg syns mye humle ofte kræsjer litt med søtt øl.
Den trenger sikkert litt lagring, så kanskje det ville være på sin plass å bruke litt av humlen rett i fatet en ukes tid før konsum?
Jeg blir tørst av oppskriften. MmMmMmmmMmmmm
 
Einig i at søtt øl og mykje humle kan bli "litt mykje" nokre gonger, men nå er det jo sirkus tendenser over heile "konkuransen" her da  ;). Men eg heller nok mot 65 grader eg og.
Den treng nok ein del lagring, men den går på flaske, litt dumt å holde opp eit fat i eit heilt år.
 
Da var min oppskrift ferdigskrevet. Den er kanskje ikke bra i det hele tatt, da den er satt sammen etter mitt eget hode, og følgt noen retningslinjer innen barley wine stilen.

Den blir da følgende:

Recipe: Seks 1'ere
Brewer: Aleksander
Style: English Barleywine
TYPE: All Grain

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 25,28 l
Post Boil Volume: 21,32 l
Batch Size (fermenter): 20,00 l  
Bottling Volume: 20,00 l
Estimated OG: 1,111 SG
Estimated Color: 43 EBC
Estimated IBU: 73,4 IBUs
Brewhouse Efficiency: 70,00 %
Est Mash Efficiency: 71,7 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                   Name                                     Type          #        %/IBU        
4,00 kg               Pilsner (2 Row) UK (2,0 EBC)              Grain         2        44,6 %    
1,30 kg              Munich Malt type 1 (14 EBC)                Grain                  12%
4,00 kg               Pale Malt (2 Row) UK (5,9 EBC)           Grain         3        38,2 %        
0,67 kg               Aromatic Malt (51,2 EBC)                    Grain         4        6,4 %        
0,53 kg               Cara-Pils/Dextrine (3,9 EBC)                Grain         5        4,9 %        
0,40 kg               Caramel/Crystal Malt - 60L (130,0 EBC)Grain         6       3,8 %        
0,10 kg               Chocolate Malt (886,5 EBC)                Grain         8        1,0 %        

50,00 g               Challenger [8,00 %] - First Wort 60,0 min Hop           9        38,4 IBUs    
40,00 g               Challenger [8,00 %] - Boil 45,0 min      Hop           10       25,7 IBUs                  
100,00 g             Kådehumle [0,00 %] - Boil 10,0 min       Hop           12       0,0 IBUs      
40,00 g               Bramling Cross [6,00 %] - Boil 10,0 min  Hop           13       7,6 IBUs      
20,00 g               Bramling Cross [4,90 %] - Boil 5,0 min   Hop           14       1,7 IBUs      

2,0 pkg               Edinburgh Ale (White Labs #WLP028) [35,4 Yeast         15       -
           
1,05 tsp              Yeast Nutrient (Primary 3,0 days)        Other         16       -    
1,05 tbsp             pH 5.2 Stabilizer (Mash 60,0 mins)       Water Agent   1        -          
0,27 tsp              Irish Moss (Boil 10,0 mins)              Fining        11       -

Mash Schedule: Single Infusion, Full Body, Batch Sparge
Total Grain Weight: 10,47 kg
----------------------------
Name              Description                             Step Temperat Step Time    
Mash In           Add 26,00 l of water at 76,0 C          68,9 C        60 min        

Jeg har skaffet meg to rør WLP028 som etter BS2 skal gi 177,5 milliard celler.
BS2 mener at jeg trenger 381,7 milliarder, og ved å bruke begge rør i en magnetrører-miks på 1 liter vil jeg få 565,5 milliarder.
Er det ett problem å overpitche?  
 
Kanskje litt mye med over et kilo cara/ctystal i et såpass sterkt øl. Det gir dårligere utgjæring.
 
KjetilS: Whops, det skal ikke være 1 kg krystall. Skal justeres selvfølgelig.

Odland: I know :( Men er svært usikker på om 111 IBU vil være godt i en BW?

Bernts: Kådehumle er humle som er plukket ved hytta på Hidra. Stedet heter Kåde, og kalles derfor Kådehumle :) Jeg har satt 0,00% på alfa og betaverdier da jeg ikke aner hvor dette ligger i denne humlen.
 
Er vel ikke mange IBU å hente ut av kådehumlen heller med bare 10 minutters koking. 100 g bør derimot gi en solid smaksprofil fra humlen.. Det blir kanskje litt vanskelig å skille ut smaken fra kåden i forhold til de andre humletilsettingene. Uansett veldig spennende! Aleksander sitt hemmelige våpen ;)
 
Det var smak jeg tenkte å hente ut ifra humlen, derfor er ikke alfaverdi så viktig. Smakte på den i går etter tørking, lite aroma, men mye "ren" humlesmak. Minner noe om goldings.
 
Spennende med en slik X -faktor i brygget..

Selv er jeg i havet så jeg kan ikke vøre med på selve dagen, men det skal bli spennende å følge med på tråden iløpet av helgen..
 
Eg har funne det best å droppe monsterWeizen.

Denne blir nok meir drikkeleg...



mudgun 111111
Style: Imperial Porter
Brewer: mudgun



Statistics
Volume: 11 liters
OG:      1111
FG:        1026
Alcohol: 11.1 % by vol.
Colour:  111 EBC (Black)
Bitterness: 111 IBU
BU/GU: 1


Fermentables     
Munich Malt 20 EBC                3900 grammes
Crystal Malt 135                    1000 grammes
Chocolate Malt                        380 grammes


Mash schedule: 68°C for 660 minutes.


Hops
Admiral 11% alpha      40 grammes      60 minutes
Admiral 11% alpha      24 grammes      30 minutes
Admiral 11% alpha      25 grammes        5 minutes


Fermentation
Yeast: Safale S-04
Fermented at 20 degrees C for 6 days.
Fermented at 20 degrees C for 10 days.
Lagered at 8 degrees C for 30 days.


Comments:  første gjæring med S-04, andre gjæring med S-33
 
Gjorde en forrandring på oppskriften. Tok vekk en halvkilo med krystal, og byttet ut med Munich Type 1.
Leste artikkelen i Brew your Own om britiske barley wines. Der stod det at dersom man ikke bruker britisk pale malt eller bruker pilsnermalt, kan man bruke en del Munich malt for å oppnå noe lik smak.

Da min oppskrift inneholder pilsner og pale, passet det fint å ta vekk en del krystallmalt og erstatte den med munichen :)

Skal bli spennende å se hva vi brygger på fredag ja :)
 
Tilbake
Topp