12.02.2011 Haandbryggerkonkurranse 2011

Har du tenkt til ? delta p? Haandbryggeriets ASIBA konkuranse?

  • Ja Helt klart. Med minst et bidrag

    Stemmer: 21 46,7%
  • Jeg regner med at jeg har noe klart innen fristen. Sansynligvis sender jeg ett bidrag

    Stemmer: 4 8,9%
  • Kanskje, hvis jeg har noe klart

    Stemmer: 20 44,4%
  • Nei. Rekker nok ikke å få brygga noe tidsnok

    Stemmer: 0 0,0%

  • Totalt antall stemmer
    45
Muligens at teksten har blitt endret, men når jeg følger linken ovenfor til Haandbryggeriets spesifikasjoner ønsker de en Black IPA konkuranse med alkoholstyrke på mellom 6 og 7.5% :
Original Gravity (OG): 1.056-1.075
Final Gravity (FG): 1.012-1.018
Alkohol-%: 6 -7.5%
Bitterhet (IBU): 50-70
Color EBC: 50+
 
oeng skrev:
Muligens at teksten har blitt endret, men når jeg følger linken ovenfor til Haandbryggeriets spesifikasjoner ønsker de en Black IPA konkuranse med alkoholstyrke på mellom 6 og 7.5% :
Original Gravity (OG): 1.056-1.075
Final Gravity (FG): 1.012-1.018
Alkohol-%: 6 -7.5%
Bitterhet (IBU): 50-70
Color EBC: 50+

Det er HaandBryggeriet som spesifiserer at ølet gjerne skal ha 8-9% alk. Den lille listen du siterer her er definisjonen på øltypen ifølge The Brewers Association, som jeg la til som tips. HaandBryggeriet ønsker altså å avvike fra øltypedefinisjonen, og det må de jo gjerne. :)
 
Det opplyses om dette først i teksten:

I samarbeid med Norbrygg organiserer HaandBryggeriet i Drammen en hjemmebryggerkonkurranse som dreier seg om den forholdsvis nye øltypen India Black Ale (også kjent som Black IPA, ASIBA eller Cascadian Dark Ale). Konkurransen går ut på å brygge det beste ølet av den typen, på 8-9%, som (under forbehold) vil bli brygget hos Haandbryggeriet sammen med vinneren. 

Jeg har nå også tilføyd en kommentar om dette i typebeskrivelsen lenger nede.
 
Synes denne konkurransen virker litt rar... Kan det være at haandbryggeriet gidder ikke å eksperimentere og komme frem til sin egen IBA oppskrift selv?
 
Slik "leser" jeg også denne konkuransen, men ser ikke noe galt i det. Er alltid spennende å prøve en "ny" øltype, og dette genererer en del erfaring og oppskrifter som man kan la seg inspirere av. Dersom hjemmebryggerversjonen som vinner blir brygget og en suksess så er det jo en stor ære å kunne sende nysgjerrige på polet for å kjøpe en smakeprøve av ølet "ditt"  ;D  :brygging:
 
Shea-Arne skrev:
Synes denne konkurransen virker litt rar... Kan det være at haandbryggeriet gidder ikke å eksperimentere og komme frem til sin egen IBA oppskrift selv?

Jeg vet ikke om de ikke eksperimenterer med denne øltypen, men sett fra hjemmebryggernes ståsted synes jeg det er veldig positivt at vi i det hele tatt får sjansen til å være med på å utvikle en oppskrift på øl som vil bli solgt landet rundt.

Det begynte jo ifjor at Haandbryggeriet begynte å engasjere seg i hjemmebryggermiljøet ved å arrangere krydderølkonkurransen. Det ble ikke en krydderølkonk i år, da bryggeriet mente at smak og aroma til krydder tapte seg litt fort, noe som nok er viktig når man ikke kan ha kontroll over hvor lang tid etter brygging at ølet blir konsumert. Men siden de åpenbart likte opplegget med å ha en konkurranse for hjemmebryggere måtte de i tenkeboksen for å finne en annen type øl konken kunne dreie seg om. Etter noen forslag fra vår side kom de da selv med ASIBA-typen, av tidligere nevnte grunner.

Når det gjelder samarbeidet mellom Norbrygg og HaandBryggeriet, så er det slik at Norbrygg tar seg av omtale og påmeldingsskjema på nett, samtidig som at vi vil stille med en dommer. HaandBryggeriet ordner selve arrangementet.  :brygging:
 
ASIBA kommer vel strengt tatt aldrig til å bli en kjempestor komersiell suksess, og vil vel selge mest til et nisjemarked. Det nisjemarkedet består sikkert av mange hjemmebryggere og andre spesielt intresserte. Derfor er det jo en kjempe god ide å få kundene dine til å finne opp produktet du skal selge til dem.

Synes det er fantastisk at vi får mulighet til å delta på en slik kunkurranse, og veldig smart markedsføring/produktutvikling fra Haandbryggeriet sin side.
 
§ 5.3 Det er ikke tillatt å sende inn ett og samme brygg som flere bidrag. Definisjonen på samme brygg er identisk oppskrift (ingredienser) og batch. Dvs. samme vørter gjæret med ulik gjær kan delta som to brygg, men ikke samme brygg der f.eks. noen flasker er filtrert og andre ikke. Flasker hentet fra to forskjellige gjæringskar fra samme batch teller heller ikke som forskjellige brygg.

Kan noen si noe om denne regelen for NM også gjelder for Haandbryggerkonkurransen?
 
Haandbryggerkonkurransen er uavhengig av NM i hjemmebrygging. Dermed vil jeg tro at denne regelen heller ikke gjelder for Haandbryggerkonkurransen. Bare av nysgjerrighet, hva var tanken bak spørsmålet?  :brygging:
 
Vi har brygget 3 stk ASIBA på samme stamvørter. Etter mesk ble vørteren delt i to batcher som ble kokt med ulik humleprofil. Den ene batchen ble delt i to etter kjøling og tilsatt to forskjellige gjærtyper. I tillegg er gjæringstemperaturer forskjellige.
Ved prøvesmaking er det tydelig forskjell på de tre ølene. Vi ønsker å sende inn alle 3 variantene.
   
 
Dette tror jeg er helt i orden. Slik jeg ser det saa ville det heller ikke vaert noe imot aa sende inn slike brygg til NM, bortsett fra at man kun faar delta med 2 brygg i hver hovedklasse. ;)
 
RuGE skrev:
Hvor mange flasker skal sendes, og til hvem?

Ihht "invitasjonen": http://norbrygg.no/index.php?option=com_content&task=view&id=610&Itemid=36 er det 4 flasker som skal leveres.
Hvor de skal sendes har jeg ikke sett noe på så langt.
Personlig håper jeg at det også går å levere dem hos Haandbryggeriet, da det er mest praktisk for oss.

Et annet spørsmål:
Er det OK å levere 0,5 flasker?
Ser i reglene for NM at det skal leveres i 0,33 flasker, men antar det ikke har så stor betydning?
HVordan er det eller med andre regler. Er det NM reglene som gjelder?
 
Det er fordelaktig at flaskene sendes/leveres til Haandbryggeriet.

Haandbryggeriet a/s
Thornegata 39
3015 Drammen
 
RuGE skrev:
Strengt tatt står det at man må regne med å levere 4 flasker. Jeg håper på at 2 er nok. Har fått sans for denne lille sinnataggen  :)

Du har vel rett i det ja.
Og her er problemet med å brygge gode øl i for små batch'er.
Man vil jo gjerne dele godene med andre, samtidig som man vil beholde nok selv også....
Verden er full av vanskelige valg  ;)
 
Fristen for levering pr. post er 2. februar. Om det skulle bli vaskelig å få til det av en eller annen grunn, er det ikke krise om sendingen kommer senere. Så sannt det ikke er etter den 15. feb.

Helst fire frasker, grunnet at det vil gå med to flasker under bedømmingen og sannsynligvis en flaske etter bedømming (Til de besøkende) og siste flaske (av vinnerøllet) når vi brygger ølllet i større skala.
 
Tilbake
Topp