12.02.2011 Haandbryggerkonkurranse 2011

Har du tenkt til ? delta p? Haandbryggeriets ASIBA konkuranse?

• Ja Helt klart. Med minst et bidrag

Stemmer: 21 46,7%
  • Jeg regner med at jeg har noe klart innen fristen. Sansynligvis sender jeg ett bidrag

Stemmer: 4 8,9%
  • Kanskje, hvis jeg har noe klart

Stemmer: 20 44,4%
  • Nei. Rekker nok ikke å få brygga noe tidsnok

Stemmer: 0 0,0%

• Totalt antall stemmer
    45
Trygve skrev:
Javelja - og så jeg som hadde tenkt å brygge denne til vaoren ein gong!  Får vel prøve å framskynde den planen, men jeg synes jo ærlig talt at det er noe knapp tid med 10 uker på en såvidt "tung" øl som en IIDA.  Noen sjanse for å skyve litt på den fristen??

Fristen er foreløpig, og dersom det blir forskyvninger så er det nok mest sannsynlig at det skjer senere da. Jeg skal forhøre meg med Haandbryggeriet.

Trygve skrev:
Javelja - og så jeg som hadde tenkt å brygge denne til vaoren ein gong!  Får vel prøve å framskynde den planen, men jeg synes jo ærlig talt at det er noe knapp tid med 10 uker på en såvidt "tung" øl som en IIDA.  Noen sjanse for å skyve litt på den fristen??

Siden Black IPA/ASIBA/Cascadian DA, har et ganske kraftig humlefokus, er det ikke egentlig noe poeng å lagre ølet spesielt lenge. et par måneder vil være maks, så vil gjerne humelpreget begynne å forringes. Jeg laget en "imperial amber" i høst, og vil si den var på høyden omkring tre til fem uker etter fattapping (akkurat i tide til å bli servert på Bjorleik!). En velbrygget utgave av ASIBA (eller en imperial-variant) vil ikke trenge videre lagring.

Gahr skrev:
Trygve skrev:

Siden Black IPA/ASIBA/Cascadian DA, har et ganske kraftig humlefokus, er det ikke egentlig noe poeng å lagre ølet spesielt lenge. et par måneder vil være maks, så vil gjerne humelpreget begynne å forringes. Jeg laget en "imperial amber" i høst, og vil si den var på høyden omkring tre til fem uker etter fattapping (akkurat i tide til å bli servert på Bjorleik!). En velbrygget utgave av ASIBA (eller en imperial-variant) vil ikke trenge videre lagring.
Hva gjør egentlig bryggeriene her? F.eks NØ med sin #500 og Two Captains? Og andre bryggerier forsåvidt med sine type imperial IPA... ?
Synes selv mine imperial IPA er fortreffelig og på "høyden" bare 1 uke etter fattapping.. 

De fleste må vel egentlig bare la bli som det blir på så humlefokuserte øl, spesielt der aromaen er veldig humlefokusert. Du har kanskje hørt at Stone Brewing fra San Diego-området er interessert i å etablere seg i Europa? En av grunnene er nettopp problematikken med å få ting ut ferskt. Når jeg snakket med sjæfen der for et års tid siden var han egentlig ikke interessert i å sende øl til Europa i det hele tatt, og de humledrevne ølene var det uaktuelt med, selv om Nøgne Ø fikk overtalt ham til å sende en liten ladning. Two Captains ble jo laget basert på oppskriften til Jan H, som igjen hadde latt seg inspirere av Pliny the elder fra Russian River Brewing. Når en hører på hva de lokale heltene har å si om det ølet, så er det enig med deg Kyrre, det går veeldig for nedover. Jeg har smakt den ca seks uker etter tapping, da er den fantastisk. Lurer på hvordan den er rett fra fatet når den settes på på brewpuben. Alesmith IPA mye av det samme, kjøpte noen flasker i Danmark som da nødvendigvis var noen uker gamle. Allikevel den beste ipa jeg har smakt, men igjen mener de lokale at det må drikkes i løpet av meget kort tid skal det være noe vits.

Min erfaring er også at enkelte humlearomaer som er mer flyktige enn andre. Akkurat nå drikker jeg en Dogfish Head 90 minute som er et drøyt år gammel og fortsatt har en hyggelig humlearoma, men ikke smaker slik den gjør fersk.

Dogfish Head 90 min. er av grunner skissert over en av de største skuffelsene jeg har hatt rent ølmessig. Drakk det på GBBF i 2009. Ølet hadde helt klart ikke hatt godt av transport og lagring. IPA og IIPA er best ferskt og lokalt.

Gahr skrev:
Dogfish Head 90 min. er av grunner skissert over en av de største skuffelsene jeg har hatt rent ølmessig. Drakk det på GBBF i 2009. Ølet hadde helt klart ikke hatt godt av transport og lagring. IPA og IIPA er best ferskt og lokalt.

Jeg skjønner hva du mener. Jeg synes det er godt, men litt for søtt, også etter et års lagring, men det er ikke lenger den IPAen som er sagnomsust. Egentlig er jeg litt usikker på om den fortsatt fortjener ryktet sitt som en av verdens beste IPAer, for det har begynt å bli særdeles sterk konkurranse på det feltet.

For min del vil den uansett alltid være spesiell. Det var den første IPAen jeg drakk og fortsatt husker navnet på og hvor den ble drukket; Extended Stay America, Westborough, Massachussets.

Er vi off topic nå?

Jeg hørte med Jens og for han sin del så kan det også leveres og kåres en måned senere. Nå når jeg leser hva som er blitt skrevet siden mitt siste innlegg her, så er jeg litt usikker på om vi burde be Haandbryggeriet flytte datoen til midtveis i februar, kontra å ha det midtveis i januar...  :attevar:

Eduard skrev:
Jeg hørte med Jens og for han sin del så kan det også leveres og kåres en måned senere. Nå når jeg leser hva som er blitt skrevet siden mitt siste innlegg her, så er jeg litt usikker på om vi burde be Haandbryggeriet flytte datoen til midtveis i februar, kontra å ha det midtveis i januar...  :attevar:

Midten av februar gjør det også mulig å brygge etter jul. Det er sikkert flere enn meg som har andre ting å henge fingrene i før jul.

Jeg la inn en avstemning helt øverst i tråden, som skal ligge ute i en uke. Så ser vi etter det. :)

Jeg minner om avstemningen helt øverst (skjønt det er tydelig at den går mot å ha konkurransen i februar).  :brygging:

Ifølge avstemningen var det ca 74% som foretrakk å ha konkurransen midtveis i februar, og sammen med HaandBryggeriet er det bestemt at konkurransen altså vil finne sted da. Datoen er endret i første innlegg i denne tråden.

Det er allerede mulig å melde på ølet sitt her.

EDIT: linken er oppdatert 17.1.2011

Sammen med Eduard skal jeg se litt på om vi kan bruke Brewcompetition Online Entry for denne konkurransen, som et alternativ til den vanlige selvangivelsen. Da vil det i så fall bli mulig å laste opp oppskrifter via BeerXML, men jeg skal ikke love for mye før vi har testet systemet skikkelig.

jikvig skrev:
Har vi stakkars ekstraktbryggere lov til å delta?  :jaha:

Godt spørsmål. Regner med at det er greit egentlig. Man må uansett ty til å bruke spesialmalt, og det er denne malten som vil gi ølet preg. Det er bare å delta! :)

En konkurranse her høres spennende ut.

Etter at jeg leste om den i BYO har vi i bryggeklubben vår allerede laget en versjon, som ble tappet på flaske for en snau uke siden.
Har derfor ikke fått smakt den skikkelig, men prøvingen når vi tappet tyder på at dette er en type som er vi kommer til å lage flere varianter av.
Dog er vårt nåværende brygg ikke "Imperial", og ligger på ca 7%. Er vel likevel en god start for å komem igang.

Til helga regner jeg med at den har tilstrekkelig kullsyre til å smakes...

mvh
Øystein
www.barebrygg.no

Det hadde vært greit å få avklart hva slags alkoholinnhold Haandbryggeriet ønsker seg. Typedefinisjonen fra Brewers Association stopper jo på 7,5%, noe som kanskje blir litt lite å sikte på dersom Haandbryggeriet vil ha opp mot 9%.

I følge inform på forsiden vil de ha en "imperial-versjon" med ca. 8-9 %: http://norbrygg.no/index.php?option=com_content&task=view&id=610&Itemid=1

Tilbake
Topp