13.04.2010 Hjemmebryggerfestival i Trondheim

Lars

Norbrygg-medlem
Det gode øls klubb, med Anders Christensen i spissen, arrangerte tidligere i år et hjemmebryggertreff, og gjentar suksessen tirsdag 13.april neste år.
Trolig vil det bli endel likheter med forrige festival/treff, hvor man melder på og tar med seg et antall hjemmebrygg på flaske eller fat, og så kan man gå rundt og smake, gi og få tilbakemeldinger på ølet og utveksle erfaringer. Alle får i tillegg hvert sitt skjema, hvor man kårer noen publikumsfavoritter i løpet av kvelden, forrige gang ble dette gjort i kategoriene lys og mørk klasse, og en for underligste opplevelse.

Utrolig trivelig og lærerikt med slike treff, så jeg anbefaler så mange som mulig å stille opp.

Det er også mulighet til å melde seg inn i ølklubben, og komme med uten medbragt, for en liten penge.

Send gjerne påmeldinger og spørsmål til: anders <krøllalfa> geekhouse.no, eller fyr løs her!
 
Hei.

dette er jo nesten så nært at man kunne ha deltatt. Skal taes opp til seriøs vurdering  :yes:

Men, hvorfor en tirsdag og ikke ei helg?

MVH
Børge
 
Hoi, ja kom gjerne nedover!

Jeg har også ønsket meg helg eller nærmere helg, da jeg jobber kveld de 3 første dagene i uka.
Ølklubben har fast møtedag andre tirsdag hver måned. Fint om flere har synspunkter på dette.
 
Jeg mener også at det kunne vært forsøkt tilpassa ei helg, da det ville ha gitt muligheten for langt flere i omkringliggende strøk.
 
Hvor foregår denne begivenheten? Hva koster det og hva er tidsfristen for å melde seg på? Bør ølet sendes i posten?
 
Shea-Arne skrev:
Hvor foregår denne begivenheten? Hva koster det og hva er tidsfristen for å melde seg på? Bør ølet sendes i posten?

Hei, den foregår nok på et eller annet lokale i Trondheim sentrum. Skal tipse Anders om at det har kommet spørsmål her, så kanskje han kan svare mer utfyllende i plenum. :) Utgangspunktet er fremdeles at det blir arrangert tirsdag 13. april.
 
Lars skrev:
Shea-Arne skrev:
Hvor foregår denne begivenheten? Hva koster det og hva er tidsfristen for å melde seg på? Bør ølet sendes i posten?

Hei, den foregår nok på et eller annet lokale i Trondheim sentrum. Skal tipse Anders om at det har kommet spørsmål her, så kanskje han kan svare mer utfyllende i plenum. :) Utgangspunktet er fremdeles at det blir arrangert tirsdag 13. april.

Noe oppdateringer her, eller er alle så opptatt med NM som nærmer seg?  :biersmile:
 
Shea-Arne skrev:
Lars skrev:
Shea-Arne skrev:
Hvor foregår denne begivenheten? Hva koster det og hva er tidsfristen for å melde seg på? Bør ølet sendes i posten?

Hei, den foregår nok på et eller annet lokale i Trondheim sentrum. Skal tipse Anders om at det har kommet spørsmål her, så kanskje han kan svare mer utfyllende i plenum. :) Utgangspunktet er fremdeles at det blir arrangert tirsdag 13. april.

Noe oppdateringer her, eller er alle så opptatt med NM som nærmer seg?  :biersmile:

Sendte mail til Anders om det.

I utgangspunktet tror jeg ikke det kostet noe, i fjor mener jeg det var gratis bortsett for de som ville delta uten å ha med hjemmebrygg.
Var forhåndspåmelding (1 uke i forveien?), og hadde kåret 3 ulike publikumsfavorittkåringer. Ellers gikk man rundt og smakte og diskuterte rundt på hverandres uformelle stands. En miniversjon av publikumsfavorittbiten hos Norbrygg, diplomer som premie, flere kåringer og muligens like mange brygg.  ;)
 
Dette begynner å nærme seg nå. Jeg har sendt mail til Anders, men ikke fått noe svar. Det hadde vært fint med litt mer info om dette, om man var påmeldt, hvor det skal holdes etc.
 
Har fått bekreftet at arrangementet skal holdes, men vet ikke mer utover dette dessverre.
 
Her er mer info om arrangement. Påmeldinger sendes meg, se i teksten under:

Arrangementet holdes i Håndverkeren i Trondheim sentrum, vis-a-vis Vår Frues Kirke. Det starter klokken 1900, men det er mulig for bryggerne å komme 1700, så vi får rigget opp og slikt.

Det er vel mest organisert som 'publikumsfavoritten' under NM i hjemmebrygging, det vil si at det ikke er noen ekspertjury, men at alle som deltar stemmer på opptil alle øl. Sånn sett er det både uformelt, men samtidig er det nok ølkompetanse tilstede til at det skulle bli gjenspeile kompetanse i avstemningen. Det blir fire premier:

    Beste lyse øl
    Beste mørke øl
    Særeste opplevelse
    Typeriktigste øl

Siste kategorien en ny fra i fjor. I fjor var det i underkant av 30 øl, hvilket var mer enn nok :), vi håper på noe i samme størrelsesorden i år også.

Dette blir et lukket arrangement, hvilket betyr at det er medlemmene i Det gode øls klubb samt hjemmebryggere som stiller som har tilgang. Medlemskap for 2010 i klubben pådrar man seg ved å betale 100,- til 1503.08.85764. I tillegg er det en kostnad ved selve arrangementet som skal dekke lokaler og snacks og slikt.

Hjemmebryggere som stiller med eget øl i konkurransen stiller gratis, dvs hverken medlemskap i ølklubben og avgiften for selve møtet er nødvendig. Vi ser for oss at hjemmebryggerne stiller med en 'gratis' person pr øl de stiller med.

Vi har muligheter for tilbringing av øl med bil for de som har utfordringer i logistikken, om det trengs, så gi beskjed til Håvard Midtkil på epost howard@midtkil.no.

For å sette opp skjema for avstemning, trenger en følgende informasjon for alle øl som skal være med:

  1) Hjemmebryggeriets navn
  2) Hvert øls navn
  3) Hvert øls type
  4) Evt annen informasjon dere ønsker å få med, så som styrke,
      spesielle ingredienser osv.
 
Vi deler mellom lyse og mørke øl etter de skillelinjer i typer som brukes av Norbrygg til NM.

Det er vanskelig å si hvor mye øl som går av hver type, men i fjor la vi lista på fem liter av hvert øl, og det holdt omtrentlig, slik at det  bare var noen få av ølene som gikk tom i løpet av kvelden. Vi legger oss ikke på en absolutt grense i volum, men man bør ikke være svært langt under fem liter.

Om det er uklarheter eller spørsmål, så ta kontakt med meg på epost eller telefon, se kontaktinfo under.

Med hilsen,
Anders Christensen <anders@geekhouse.no> tlf: 91897181
 
Jøss det er jo idag ja! Håper noen kommer til forumet og forteller om arrangementet etterpå, gjerne med bilder.  :yes:
 
Hvordan var arangementet?

Skulle gjærne vært der, men tirsdag og lang reise passer ikke helt  ;)
 
Arrangementet var kjempemessig!  :skitbra:
Stor takk til ølklubben for å stille i stand dette. Mange trivelige folk, og utrolig mye godt øl.
 
Tilbake
Topp