Fylkeslag i Sør-Trøndelag

Anders Christensen

Norbrygg-medlem
Er det noen som vil bli med neste uke på en idédugnad rundt et fylkeslag av Norbrygg for Sør-Trøndelag?

Jeg er bedt av Norbrygg sentralt om å ta initiativ til å sette sammen et interimstyre for et fylkeslag av Norbrygg for Sør-Trøndelag. Interimstyret skal starte opp og drive fylkeslaget frem til litt utpå nyåret 2017. Generelt er det viktigste for fylkeslaget å få gjort de aktivitetene lokalt som ikke kan gjøres over Internett. Det omfatter lokale konkurranser, dømming under NM, dommerutdanning lokalt, løpende trening på smaker og usmaker, men det kan også være slikt som foredrag, ekskursjoner, felles innkjøp eller fylling av CO2, tilbud om evaluering av hjemmebrygg eller måling av ABV. Det blir noen formelle krav til oppgaver fra Norbrygg sentralt, men det er allikevel store muligheter for å utforme hva man ønsker at fylkeslaget skal gjøre.

Jeg hadde tenkt å innby til en idédugnad på Taps på Bakklandet i Trondheim 14. april kl 1930. Det er både for å diskutere det forslaget om fylkeslag som ligger på bordet fra Norbrygg sentralt, og for å diskutere hva man kan fylle et fylkeslag med av lokale og relevante aktiviteter. Fylkeslag skal diskuteres og sannsynligvis vedtas på årsmøtet til Norbygg, som er i Drammen helga 23-24. april. Men det må være lov å diskutere forslaget i forkant, og det er en fordel å få synspunkter lokalt som kan målbæres når saken skal diskuteres på Årsmøtet til Norbrygg.

Det ryktes forøvrig at akkurat denne kvelden blir stor-skala-varianten av NM-vinnerølet til Petter Fornes fra i fjor satt på, så det er enkelte synergieffekter ved å møte opp :)

Kom på Taps 14. april 19:30, enten dersom du er interessert i å være med i interimstyret, eller dersom du bare vil gi din input eller diskutere, eller dersom du er nysgjerrig på hva det dreier seg om (eller dersom du bare vil smake på ølet der).

Evt, bruk denne tråden for å gi input i forkant eller dersom du ikke har mulighet for å komme 14.4, eller du kan sende meg epost på anders-krøllalfa-geekhouse.no
 
Hei, flott tiltak dette med fylkeslag. Har derimot noen spørsmål som kan taes med inn i idedugnaden.
- siden det her er snakk om fylkeslag for sør-trøndelag, er det da naturlig å tro at noe lignende også er på trappene i nord? ( kanskje ikke rett å spørre deg om akkurat d, men vet aldri hvilken info du sitter på).

-etter all sannsynlighet vil nord og sør slå seg sammen iløpet av relativt kort tid. Hadde det da vært naturlig med ett fylkeslag for begge trøndelagsfylkene?

- vil det være mulig for nordtrønderne å være medlem i et evt fylkeslag i sørtrøndelag enn så lenge tilbudet ikke finnes i nord-Trøndelag?

-et samlet trøndelag tror jeg ville stått sterkere enn hver for seg ( ikke spørsmål, men påstand:))

Mulig dette er noe som burde rettes til sentralstyre, men syntes likevel denne posten passet litt:)
 
Nord-Trøndelag ... ja, det er tilsvarende inititativ for et fylkeslag i alle fylker. Det er mulig Hallstein Lysberg er rett person for Nord-Trøndelag.

Med en fylkessammenslåing blir det naturlig med et felles fylkeslag, men det får være en kabal som vi får la være til politikere og Norbrygg-sentralt. Det blir sikkert tema på det kommende årsmøtet i Norbrygg.

Jeg vet ikke om fylkeslag bør fokusere utover eget fylke. Jeg kan ta med spørsmålet på årsmøtet om halvannen uke.
 
Som nordtrønder bosatt i "toppen i Namdalen" (AKA "nesten Nordland") tenker jeg i hvert fall at det hadde vært fint med mulighet for dommerutdanning i et av Trøndelagsfylkene, slik at man slipper å reise halve landet for å få blitt med på slikt...
 
Dommerkurs burde vi klare å få til i løpet av 2016. Men like viktig er et lokalt opplegg for vedlikehold og videreutvikling av dommerkompetansen. Jeg håper de som har anledning, vil komme på Taps i kveld, så diskuterer vi der og poster et referat på denne tråden.

Sent fra min D6603 via Tapatalk
 
Vi hadde møte i går og diskuterte mange spennende ideer, og vi har tilstrekkelig med navn til et fylkesstyre. Dermed er det vel bare teknikaliteter igjen før vi har et fylkeslag.

Jeg skal sende ut flere detaljer senere om hva vi diskuterte.

Sent fra min D6603 via Tapatalk
 
Som nevnt hadde vi en idédugnad i går kveld. Vi er fire stykker som har meldt oss til fylkesstyret:
  • Anders Christensen
  • Jan Erik Garshol
  • Øystein Grøtting
  • Arve Lervik
Det er ikke for sent å melde sin interesse for å delta i fylkesstyret eller andre aktiviteter knyttet til fylkeslaget!
I tillegg til det som allerede er blitt nevnt tidligere på denne tråden (se første posting), ble det også nevnt andre mulige aktiviterer, så som:
  • gjær på omgang, dvs at man brygger med gjær høstet fra andre
  • felles fylling av et eikefat
  • parallellbrygging med samme oppskrift
Imidlertid skal vi ikke gape over for mye på en gang. Derfor er det viktig å prioritere. Spesielt for «tyngre» oppgaver er det viktig at noen er villige til å ta eierskap for dem. Dessuten er det nødvedig å ta med medlemmene på prioriteringen.

Neste trinn er at vi tar med dette til Årsmøtet i Norbrygg og får det håndspålagt der. Så skal jeg diskutere med sentralstyret og de andre fylkeslagene, og utveksle idéer for prosessen videre.
 
Tilbake
Topp