16.1.2010 Krydderølkonkurransen 2009-2010

Hva synes du om denne konkurransen?

  • Kjempe! Endelig kan jeg prøve meg på krydderøl!

    Stemmer: 22 78,6%
  • Interessant, jeg har ikke mye erfaring med krydder i øl ennå

    Stemmer: 4 14,3%
  • Vet ikke, dette er nytt for meg

    Stemmer: 2 7,1%
  • Passe, jeg er ikke interessert i øl med krydder i.

    Stemmer: 0 0,0%

  • Totalt antall stemmer
    28
Gahr har et poeng her, og der finnes selvsagt ikke noe "oppskriftpoliti" som kontrollerer dem mot "plagiat" - men jeg fastholder at jeg ville følt meg rimelig teit om jeg f.eks. hadde kopiert Gahrs vinneroppskrift fra en Norbrygg-konkurranse, og levert inn "mitt" øl etter nøyaktig samme oppskrift i konkurransen året etterpå!  ::)

Men NOE har jo uansett alle oppskriftene felles - de er brygget med malt, vann og gjær - og oftest også humle ...  ;D
 
Sigmund skrev:
Gahr har et poeng her, og der finnes selvsagt ikke noe "oppskriftpoliti" som kontrollerer dem mot "plagiat" - men jeg fastholder at jeg ville følt meg rimelig teit om jeg f.eks. hadde kopiert Gahrs vinneroppskrift fra en Norbrygg-konkurranse, og levert inn "mitt" øl etter nøyaktig samme oppskrift i konkurransen året etterpå!  ::)

Men NOE har jo uansett alle oppskriftene felles - de er brygget med malt, vann og gjær - og oftest også humle ...  ;D

Jeg hadde definitivt følt meg beæret!
 
Jeg er så optimistisk på deltakernes vegne at jeg tror og håper at det vil bli MANGE gode øl i denne konkurransen. Derfor håper jeg også at HaandBryggeriet vil stille seg åpne for å produsere FLERE enn vinnerølet kommersielt, hvis de synes der er flere som holder mål og vil bli salgbare. Med en jury av ølnerder vil det ikke være noen overraskelse om en kraftig krydret barleywine på 13% blir vinneren, mens kanskje HaandBryggeriet ville solgt langt mer av en lettere urteøl i "butikk-klassen" (eller den lavere delen av pol-skiktet) - som er god på sin måte. Det er naturlig at HandBryggeriet reserverer seg mot produksjon i det hele tatt, hvis de synes INGEN av deltakerne holder mål ("vetorett") - min oppfordring er bare at bryggeriet heller ikke legger begrensninger på seg selv før alle ølene er smakt!
 
Webmaster skrev:
OBS! Ifra i dag er det mulig å melde seg på krydderølkonkurransen, klikk her!


Hæ? På denne linken får vi opp hjemmebryggerdagene på Nøgne Ø, ikke krydderølkonkurransen til Norbrygg / HaandBryggeriet!

EDIT:  :roedme2: Webmaster takker, det er korrigert nå.
 
For de som ikke ennå er medlem i Norbrygg men likevel ønsker å vite mer om krydderbruk i øl slik at de får delta i denne konkurransen har Norbrygg bestemt seg for midlertidig å legge ut artikkelen om krydder. Artikkelen er ellers også tilgjengelig for medlemmer i Norbrygg under 'Det lille ekstra'. Styret og Haandbryggeriet håper at det blir mange som vil delta i konkurransen med interessante krydderbrygg!  :brygging:



Fra underforumet til Norbrygg-medlemmer 'Det lille ekstra':



Krydder

[size=8pt]Skrevet av Jacques Bertens og oversatt til norsk av Eduard Möllenkamp
Kilde: http://www.hobbybrouwen.nl/artikel/kruiden.html[/size]


Det finnes en sammenheng mellom ølstyrke og hvor mye humle ølet trenger. Det har seg slik at i vår del av verden har humle vært brukt for å få bittersmak i ølet i forholdsvis kort tid. Før humle begynte å få overtak ble det brukt mange andre slags krydder i øl. Denne artikkelen dreier seg om gjenoppdagelsen av disse krydderne.


Innledning

Mange utviklinger går i bølger og daler. For noe århundre siden var det helt vanlig at øl ble brygget håndverksmessig og på veldig liten skala. Spesielt ved begynnelsen av 1800-tallet skjedde det en stor oppskalering i ølbryggingen. Mange små bryggerier greide ikke å skifte til undergjæret øl og måtte legge ned. Bryggeriene som brygget pils ble større og større ved å kjøpe opp mindre bryggerier.

I de siste årene har vi sett en tydelig motbevegelse. Små bryggerier popper opp overalt, og... det brygges overgjæret øl. Ølet fra disse bryggeriene har ikke mange likhetstrekk med ølet fra ca 100 år siden. Kvalitativt er ølet mye bedre nå. Bryggerne behersker bryggeprosessen bedre og bruker 'nyere' teknikker tjuvlånt fra store bryggerier.

Når det gjelder bruk av krydder så er det skjedd noe likt. Før humle ble brukt for å få en bitter smak i ølet, brukte de fleste bryggerne mye krydder i ølet. Det fantes to grunner til krydderbruken. Først og fremst så var man vant med at mat og drikke var mye sterkere krydret. Gjennom overdådig bruk av krydder kunne bryggerne kamuflere smaksavvik (som følge av infeksjoner). For det andre ble det brukt krydder som hadde en rusforsterkende eller nummende virkning. Jeg kommer tilbake til dette litt lengre ned.

Bruk av sterke krydder avtok ved økt behersking av bryggeprosessen. Færre og færre krydder ble brukt i øl. Likevel så fortsatte noen (overveiende) belgiske bryggerier med å være tradisjonen tro, skjønt oppskriftene ble endret. Jeg har lagt merke til at det brukes mer og mer krydder i det siste. Det er ikke minst takket være den økende populariteten til witbier. Men det er ikke bare i witbier at kommersielle bryggerier bruker krydder. Så har det i Nederland vært økt salg av friske sommerøl, krydret med sitronskall, lindeblomst og hylleblomst.

Når vi som hjemmebryggere prøver å følge i de kommersielle bryggerienes fotspor og tar opp brygging med krydder, så bør vi for all del ikke havne i de samme fellene. Tidligere så har jeg som øldommer smakt på øl som ikke smakte noe særlig, det pga overdådig bruk av krydder. Jeg har selv også tråkket i denne fellen. For ca 20 år siden brygget jeg et spesielt brygg til bryllupet mitt. Det ble et brygg med veldig mange ingredienser og krydder. Gjestene drakk opp alt, for vennlighets skyld, men i etterkant må jeg nok innrømme at ølet lignet mer på kryddersprit. Nå vet jeg at man bør være veldig forsiktig med bruk av krydder i øl. Smaken får gjerne være tilstede i bakgrunnen men bør ikke overherske i ølet.

Problemene eller spørsmålene man møter når man ønsker å brygge øl med krydder er som følgende:

  • hva er krydder;
  • hvilke krydder kan man bruke;
  • hvor mye kan man bruke;
  • hvordan oppbevares krydderne best:
  • når i bryggeprosessen skal man tilsette krydder;
  • hvordan kan man veie små mengder selv.

Jeg skal ta opp disse spørsmålene utover i artikkelen.


Hva er krydder?

I de fleste ordbøker vil man finne følgende betegnelser for ordet ”krydder”:
a. ikke-treaktig vekst;
b. en sterkt smakende eller luktende plante;
c. en plante med helende virkning.
Det får være klart at vi håndterer betegnelsen som står i midten.


Hvilke krydder kan man bruke?

I ølet kan man i og for seg bruke all slags krydder som også brukes i tilberedning av mat. Fett-aktige krydder får man helst styre unna, siden disse kan påvirke skumstabiliteten på negativ måte. Det finnes enda en begrensning. Akkurat som ved matlaging så kan man ikke bruke masse forskjellige krydder i ett og samme brygg. Noen krydderkombinasjoner gir rett og slett avskyelig øl. Det som er kipt er at man som regel finner ut av dette i etterkant. Unngå helbom og bruk nesen riktig. Bland krydderne ordentlig: lukter det godt? Kok krydderene i en maltekstraktløsning, smaker det godt? Husk at det ferdige ølet smaker mye mindre søtlig og at gjæringen vil kunne en litt fruktig smak i ølet.


En historisk oversikt

Heldigvis så slipper vi å finne opp hjulet på nytt. Som jeg alt nevnte så ble det brukt mye krydder før i tiden. I boken 'Additives Adulterants and Contaminants in Beer' gir Jefferey Patton en oversikt av krydder som tidligere har vært brukt i øltilberedning (1). Et antall av disse krydderene er fremdeles populært hos enkelte bryggere. I tabellen 'historisk krydderbruk i øl' finner man de fleste krydder som nevnes av Jefferey. Smaksbeskrivelser kommer også fra Jefferey.

Historisk krydderbruk i øl:

[tt][size=9pt]Krydder        Latin                  Bruk                    Smak
----------------------------------------------------------------------------------------------

1 Alantrot        Inula helenium          roten                    litt bitter med
                                                                  kamferaktig lukt

3 Aloe            Aloë                    saft fra løv tørket      meget bitter med en
                                          inn til en slags pasta  sterk bitter lukt

2 Ask            Fraxinus excelsior      løv og bark              bitter
3 Balsemkrage    Tanacetum balsamita    løv                      balsamaktig, litt mer
                                                                  aromatisk enn reinfann

4 Bekkeveronika  Veronica beccabunga    løv og ung stilke        bitter og ubehagelig skarp
1 Benediktiner- Cnicus benedictus      løv og blomstertoppene  bitter
  tistel

1 Bjørnebær      Rubus fruticosus        bær                      fruktig
1 Brennesle      Urtica                  løv og stilke            sur/besk og litt saltete
1 Borremynte      Marrubium vulgare      løv                      bitter, lett saltete,
                                                                  krydret aroma

4 Brønnkarse      Rorippa                løv og stilke            litt bitter
1 Bukkeblad      Menyanthes trifoliata  løv                      bitter
1 Chilipepper    Capsicum annuum        frukt                    skarp, pepperaktig
1 Enebær          Juniperus              bær                      aromatisk krydret,
                                                                  bitter-søt

4 Firtann        Teucrium scorodonia    plantetoppene            bitter, minner litt om
                                                                  humle

2 Fylt mjødurt    Filipendula ulmaria    blomster                mandelaktig
1 Galangarot      Galanga Alpinia galanga roten                    mild ingefærlukt og -smak
4 Galler (på                              resultat av et angrep av bitter og sammentrekkende
  eikeblad)                              en veps på et eikeblad

1 Gulrot          Daucus carota          frø                      varm, skarp og bitter
1 Gulsøte        Gentiana lutea          roten                    penetrant bitter
4 Gyvel          Cytisus scoparius      endene av unge grener    bitter
4 Hestehov        Tussilago farfara      løv                      litt bitter
1 Hyll            Sambucus                blomst og bær            fruktig (ikke bruk for
                                                                  mye av blomstene, slik at
                                                                  man unngår en urinsmak)

1 Ingefær        Zingiber officinale    roten                    sterk og pikant krydret
1 Iris            Iris                    roten                    litt bitter med en
                                                                  lukt som minner om liljer

4 Isop            Hysoppus officinalis    blomster og løv          aromatisk og
                                                                  sammentrekkende

4 Jalap          Ipomoea purga          roten                    kvalmende og bitter-søt
1 Jernurt        Verbena officinalis    løv                      syrlig/tanninaktig og
                                                                  lett sammentrekkende

3 Johannesurt el. Hypericum perforatum    hele planten bortsett    sammentrekkende og
  Prikkperikum                            fra roten                aromatisk

4 Kalmusrot      Acorus calamus          rotstokken              litt bitter, varm,
                                                                  krydret og behagelig
                                                                  aromatisk

1 Kamille        Matricaria              hele planten bortsett    bitter med en aromatisk 
                                          fra roten                lukt

1 Kanel          Cinnamomum verum        sammenrullet bark av    varm, søt og aromatisk
                                          grenene

1 Kardemomme      Elettaria cardamomum    frø                      skarp og aromatisk
1 Karve          Carum carvi            frø                      varm og krydret,
                                                                  aromatisk lukt

1 Kassiakanel    Cinnamomum cassia      bark og knopper          varm, litt skarpere og
                                                                  mindre søt enn vanlig
                                                                  kanel

1 Koriander      Coriandrum sativum      frø                      varm, krydret og
                                                                  aromatisk

4 Korsknapp      Glechoma hederacea      løv                      bitter, aromatisk
                                                                  og balsamaktig

4 Krapp          Rubia tinctorum        roten                    sammentrekkende
2 Krathumleblom  Geum urbanum            roten                    behagelig nellikaktig
1 Kryddernellik  Syzygium aromaticum    uutviklede blomster      sterkt aromatisk
1 Kvassia        Quassia amara          bark kuttet i skiver    intenst bitter med en
                                                                  ubehagelig ettersmak

4 Kyskhetstre    agnus castus            frukt og kvister        varm og spesiell
                                                                  (cannabisaktig)

1 Lakrisplante    Glycyrrhiza glabra      rotstokken              søt, behagelig og mild
1 Løvetann        Taraxacum officinale    løv                      bitter
4 Melote          Melilotus vulgarius    ikke tilgjengelig        skarp og bitter med
                                                                  søt lukt

1 Muskatnøtt      Myristica fragrans      nøtt og fruktskall      søt, varm og aromatisk
                                          (=muskatblomst)

1 Mynte          Mentha                  løv                      mildere enn peppermynte
4 Myrklegg        Pedicularis            hele planten            bitter, aromatisk,
                                                                  sammentrekkende, ligner
                                                                  litt på te

1 Myrt            Myrtus communis        bær                      pepperaktig
1 Myske          Galium odoratum        kvister og essens        aromatisk
2 Nøkleblom      Primula veris L        blomst og roten          bitende bitter og en
                                                                  lukt som minner om anis

1 Oregano        Origanum majorana      løv                      aromatisk og behagelig
1 Paradiskorn el. Aframomum melegueta    frø                      sterk, sammentrekkende
  Guineapepper                                                    og skarp

1 Pepperrot      Armoracia rusticana    roten                    sterk, krydret og bitter
2 Pimpernell      Sanguisorba            hele planten            sammentrekkende
                  officinalis

1 Poleimynte      Mentha pulegium        hele planten            mynteaktig med sterkt
                                                                  aromatisk aroma

1 Pomeransskall  Citrus aurantium        skall                    bitter og lett fruktig
4 Pors *          Myrica gale            løv, kongler og kvister  tanninaktig og
                                                                  sammentrekkende

3 Reinfann        Tanacetum vulgare      løv og blomster          bitter og krydret med
                                                                  en kamferaktig aroma

1 Rosmarin        Rosmarinus officinalis  løv, de ved blomstene    bitter og kamferaktig
                                          er best

2 Røsslyng        Calluna vulgaris        blomst                  sammentrekkende
1 Salvie          Salvia officinalis      løv                      bitter
3 Sassafras      Sassafras officinalis  olje ekstrahert fra      behagelig, aromatisk
                                          roten                    og lett krydret

1 Sennep          Brassica                kvernet eller knust frø  sterk, skarp
4 Sennes          Cinnamomum aromaticum  løv og belger            ikke behagelig, søt
                                                                  og slimete

1 Sitron          Citrus limon            skall                    bitter og aromatisk
1 Sitronmelisse  Melissa officinalis    stilke og løv            sitronaktig
4 Skjermgylden    Centaurium erythraea    hele planten bortsett    bitter
                  Rafn                    fra røttene

4 Skjørbuksurten  Cochlearia officinalis  ferske nederste løv      bitter og saltete,
                                          under blomstformingen    skarpt bitende aroma

2 Storborre      Arctium                roten                    sterk, varm, søt og
                                                                  lakrisaktig

4 Svartor        Alnus glutinosa        kvister, bark og knopper sammentrekkende (garve)
1 Søt appelsin-  Citrus sinensis        skall                    bitter (mye mindre bitter
  skall                                                            enn den bitre variant),
                                                                  fruktig og søtlig

1 Timian          Thymus serpyllum        løv                      tanninaktig, krydret smak
                                                                  med behagelig aroma

1 Valnøtt        Juglans cinerea        løv                      bitter med en behagelig
                                                                  aroma

2 Øyentrøst      Euphrasia              planten ovenfor roten    bitter og etsende[/size][/tt]


Krydrer som ikke skal brukes

I tillegg til krydderne som nevnes i ovenforstående tabell så ble det brukt flere andre krydder. Disse krydderne har jeg ikke tatt opp i nevnt tabell siden disse er mindre egnet etter vår moderne standard. De kan til og med føre til helseproblemer. I tabellen ’Farlige ikke-anvendelige krydder’ finnes det en oversikt av disse. Smaksbeskrivelsene stammer også her fra Jeffery Patton. Jeg har selv ikke prøvd dem.

Farlige ikke-anvendelige krydder: 
     
[tt][size=9pt]Krydder        Latin                  Egenskap                Smak
----------------------------------------------------------------------------------------------

4 Belladonnaurt  Atropa bella-donna      giftig                  bitter
4 Bulmeurt        Hyoscyamus niger        veldig giftig            mellom avskyelig og bitter
4 Finnmarkspors  Ledum palustre          svimende og giftig      krydret
3 Laurbærhegg    Prunus laurocerasus    giftig                  bitter
3 Malurt          Artemisia              giftig ved store doser  bitter og sterkt aromatisk
3 Muskatsalvie    Salvia sclarea          bedøvende                aromatisk, varm og bitter
4 Raigras        Lolium                  bedøvende, svimende      bitende bitter
4 Revebjelle      Digitalis purpurea      giftig                  bitter og avskyelig
1 Ryllik          Achillea millefolium    store mengder kan føre  bitter og tanninaktig med
                                          til kvalme eller selv    en krydret aroma
                                          galskap
 
4 Sprøyteagurk    Ecballium elaterium    giftig                  bitter, meget ubehagelig
                                                                  smak

4 Stryknintre    Strychnos nux-vomica    veldig giftig            bitter
4 Taxus          Taxaceae                giftig                  ?
4 Tobakk          Nicotiana tabacum      giftig                  bitter
1 Valmuefrø      Papaver somniferum      sterkt bedøvende og      ?
                                          meget giftig
[/size][/tt]

Som det fremgår av denne tabellen er noen av disse krydderene meget giftige. Mange av disse krydderene ble brukt fordi de hadde en nummende eller rusforsterkende virkning.

Under forberedelsene av denne artikkelen henviste Roerstok-medlem [anm.red.: navnet på en hjemmebryggerforening i Nederland] Fred Engelhard meg til boken ’Innlandsk tobakk i femten- og sekstenhundretallet’ av H.K. Roesting (2). I denne boken er det snakk om bruk av tobakk som nytelsesmiddel foran øl krydret med målurt. Bruk av målurt medfører ifølge Roesting en rus av spesiell art med hallusinogene virkninger, etterfulgt av depresjon. I begynnelsen blir man veldig snakkesalig og opphisset, etterpå så endres oppfatningen av tid og rom. Bulmeurt ble antakelig brukt for å gjøre tynt og billig øl kraftigere, altså mer rusforsterkende. Det ble auksjonert kraftig mot bruk av bulmeurt, men forbudet måtte settes i kraft om og om igjen. For vanlige folk var bulmeurt et billig rusmiddel. Gående ut ifra varslinger og sanksjoner fra sekstende og syttende århundret så kan man konstatere at kronisk bruk av øl med bulmeurt kunne gi helsefare, samt at akutt forgiftning og plutselig død kunne være følgene av for store doser bulmeurt i øl.

Tabellen viser klart at man ikke bør eksperimentere med alle krydder som tidligere ble brukt i ølbrygging.


Gruitsammensetninger

Noen giftige krydder ble tilsatt ølet for å få en tydelig bitter smak på brygget, heller enn å få frem narkotiske virkninger. De ble for det meste brukt som humleerstatning. Som jeg nevnte i innledningen så er bruk av humle en forholdsvis ny trend. Før ble det brukt alskens krydder som bitter motpol for den naturlig søte smaken i øl. Disse krydderblandinger ble kalt for ’gruit’. Gruitens sammensetning var forskjellig fra sted til sted. Tidligere formann i Octrooiraad [anm. red.: Patentstyret] D. Doorman skrev i 1955 boken “Middelalderske Bryggerier og Gruit” (3). Ifølge Doorman inneholdt gruit som regel følgende:
  • pors;
  • harpiks;
  • klinokrysotil;
  • laurbærblad;
  • finnmarkspors;
  • salvie;
  • ryllik.

Jeg vil gjerne si noe om denne tabellen. For det første så bør man ikke bruke ryllik og finnmarkspors, tatt moderne viten om disse i betraktning. Også er de ikke helt tydelig hva som menes med harpiks. Det finnes mange planter som danner harpiks og det er antakelig snakk om en blanding av forskjellige typer harpiks. Til slutt er det påfallende at ikke alle ingredienser i gruit gir bittersmak. Gruitøl har trolig hatt en mye mer krydret smak enn humleøl nå til dags.


Data fra deltakende øl i Nederlandsk Mesterskap i Hjemmebrygging (ONK)

Her følger en oversikt over krydder i rekkefølge av hyppighet i anvendelse i øl som ble sent inn til ONK. Jeg har også lagt til kommentar om poeng tildelt av dommerne.


Oversikt av krydder brukt i Nederlandsk Mesterskap i Hjemmebrygging:

[tt][size=9pt]Krydder        Kommentar
----------------------------------------------------------------------------------------------

Koriander      Absolutt oftest brukt og med rett. Spesielt i mørkt og ikke for sterkt øl
                skårer dette krydderet overraskende bra.

Appelsinskall  Brukes også hyppig. Gir derimot en generelt litt lavere skåring. Spesielt
                i sterkøl bør man avstå fra å bruke det.

Lakrisrot      Skårer meget bra i mørkt sterkøl. Resultatene er litt dårligere i lyst øl.
Enebær          Øldommerne setter for det meste ikke så stor pris på enebær. [anm.red.:
                i Nederland brukes enebær for det meste i sprit, noe som kan gi en noe
                kulturelt betinget dom]

Ingefær        Denne tilsetningen fører også ofte til en noe lavere skåring
Kumin          Inntil 4 gram per 10 liter skårer kumin for det meste bra.
Nellik          Små mengder (0,3 – 1 gram per 10 liter) gir gode resultater i mørkt og
                sterkt øl. Jeg har ingen data om mørkt, tynt øl. Anbefales ikke i lyst øl.

Stjerneanis    Skårer veldig bra i mørkt øl
Sitronskall    Skårer spesielt bra i lett øl.
Pomeransskall  Skårer litt under gjennomsnitt[/size][/tt]


Disse krydderne er blitt brukt for lite for å kunne konkludere noe håndfast. Men generelt så kan man si at grønne hagekrydder generelt sett skårer litt lavere:

[tt][size=9pt]Dill
Estragon
Hyllebær
Kanel
Kardemom
Laurbærblad
Mandarinskall
Paradiskorn
Salvie [/size][/tt]

Det er påfallende at krydret gjør det overveiende bra i mørkt øl, mens hjemmebryggere bruker spesielt koriander og appelsinskall i lyst øl. For øvrig så virker det som om appelsinskall ikke fullt så ofte bidrar positivt til ølets smak enn det som kunne tenkes. At krydder ikke fører til høye skåringer i lyst øl skyldes muligvis at slikt øl er mer nøytralt. Krydder vil således lettere legges merke til. Heldigvis så gir hjemmebryggerkonkurranser for tiden rom til å delta med øl som inneholder krydder. Når man deltar i en slik kategori vil ikke dommerne kunne klandre deg for feilaktig bruk av krydder i forhold til øltype. [anm. red.: dette gjelder bl a den nederlandske ONK-konkurransen].


Likørtilberedere

Det var ikke bare ølbryggerne som benyttet seg av krydder i middelalderen. De som tilbereder likør gjør dette fremdeles hyppig. Det er mye å lære av disse krydderspesialistene. Mye kunnskap som har gått tapt i ølverdenen er blitt godt bevart bland likørtilberedere. Jeg var nylig på utflukt med hjemmebryggerforening 'De Roerstok'. Turen gikk bl a til det Belgiske nasjonale jenevermuseet i Hasselt. Det var satt opp en midlertidig utstilling om krydder i dette spennende museet. Medlemmene i foreningen var meget entusiastiske. De luktet og smakte på mange av krydderene og bruk av krydder i øl ble mye diskutert. Heldigvis for oss hjemmebryggere så finnes det i medlemsbladet vårt en spalte ved navn 'Aromaten', skrevet av Ad Coumou. Spalten omhandler krydder som også kunne vært brukt i øl. Det er interessant at Ad gir temmelig nøyaktige beskrivelser av smaken på forskjellige krydder.


Hvor mye krydder bruker man?

Svaret på dette spørsmålet kan man egentlig bare komme frem til ved eksperimentering. Alltid begynn med meget små mengder. For heftig bruk av krydder kan føre til udrikkelig øl, og det er jo synd. Dersom du ikke merker noe til krydderene så er ikke det fullt så farlig.

Aromatisk styrke

Krydderne varierer veldig mye i aromatisk styrke. Noen krydder overhersker ølets smak selv når de tilsettes i veldig små kvanta. Et klassisk eksempel er bruk av nellik. Når man koker 1 bit nellik i 25 liter med lysfarvet vørter så vil man merke det i resultatet. Bruker man noen nellikspikre for mange så ender man opp med å måtte kassere ølet. Koriander derimot kan brukes i menger av opptil 20 gram per 10 liter vørter, uten at dette gir en forstyrrende sterk smak i ølet.

Ellers så gjøres ting vanskelig ved at aromatisk styrke til et bestemt krydder kan variere etter kilde og opphav. Som hjemmebryggere er vi selvfølgelig vant til dette. Humle varierer jo også i alfa-% fra år til år. Akkurat som med humle så påvirkes kryddernes kvalitet av den som dyrker krydderne, klimatologiske omstendigheter, hvor de dyrkes og hvordan de oppbevares. Jeg vil komme tilbake til oppbevaringen senere.

Smaksfornemmelse

Det er ikke bare kryddernes aromatiske styrke som er viktig, men også det at man er vant med visse smaker. Her er det to faktorer som spiller en rolle. Smaker som man kjenner fra før vil man kunne kjenne igjen og smake bevisst når man drikker ølet. Det er et kjent faktum at smaksterskelen til et stoff senkes når man er kjent med stoffet. Den andre mekanismen har stikk motsatt effekt. Smaker som forekommer ofte blir oftest ikke lagt bevisst merke til. Slik vil mange øldrikkere ikke kjenne igjen pomeransskall og koriander som sådan i witbier. Man er vant med at det smaker av dette når man drikker witbier. Skulle man tilføye kardemomme i witbier så vil man oftest legge merke til dette i og med at ølet smaker litt annerledes, uten at man helt kan legge fingeren på det.

Ferske krydder

Det er ingenting imot å bruke krydder fra egen hage. Ferske krydder har som regel mange flere aromatiske stoffer enn tørkete krydder. Disse stoffene fordamper sammen med fukten. Man bør gå ut ifra at oppskrifter som regel henviser til tørkete krydder og at man altså bør bruke mindre dersom krydderne er ferske.

Kverning av krydder

De fleste krydderne må kvernes før bruk. I matvarebutikker kan man lett få tak i ulike typer krydder, slik som kanel, nellik, koriander og ingefær. Ved å finmale krydderene vil de aromatiske stoffene lettere fordampe og dermed forsvinne. Det er derfor best å kverne krydderene rett før du bruker dem. I boken 'The Homebrewer’s Companion' skriver Charlie Papazian at nykvernete og forhåndskvernete krydder ikke går an å sammenligne (4). Jeg er helt enig med ham.

Sørg for at temperaturen ikke øker for mye under kverning. Spesielt kverner som kan kverne veldig fint kan sørge for en uønsket temperaturøkning. Når krydderne blir varme vil fine og lett fordampende aromatiske stoffer forsvinne fra krydderne. Kvern heller litt grovere.

Kombinasjonsfaktor

Noe annet man bør regne med er den såkalte kombinasjonsfaktor. Jeg mener med dette at man aldri smaker noe isolert i øl. Sterke smaker i forgrunnen kan dekke over andre smaker. Dette bør man ta i betraktning når man bruker krydder i øl. Et søtt sterkøl må derfor krydres mye kraftigere enn tørt og tynt øl. Mengden bør stå i forhold til andre smaksfaktorer. I tillegg så kan krydder forsterke visse smaker i ølet. Mye krydder kan gjøre ølet bitrere. Når man bruker slike krydder kan det være greit å bruke litt mindre humle. Generelt sett så blir bruk av mye krydder og bitterhet i øl ikke så mye verdsett som før i tiden.

Riktig valg av gjær er også viktig. Dersom gjæren produserer mange biprodukter så må man veie opp for det med større mengder krydder. Det er lurt å bruke en nøytral gjærstamme slik at krydderne kommer mer til sin rett. Men dersom du vil bruke appelsin- eller sitronskall så kan man forsterke smaken ved å bruke en fruktig gjærtype. Ellers så anbefales det å bruke gjærtyper med en lav forgjæringsgrad dersom man bruker mye kanel og lakrisplante. Den søte egenskapen av disse krydderne vil da fremheves enda mer.


Hvordan kan man best oppbevare krydder?

Det meste av krydder selges i tørket form. For å beholde den aromatiske styrken bør man oppbevare krydderne tørt, kaldt og minst mulig utsatt for oksygen. Med andre ord: oppbevar dem slik man oppbevarer humle. Ordentlig lukkbare glass i kjøleskapet egner seg best. På denne måten motvirkes oksidering mest mulig. Aldri kjøp for store kvanta. Selv om man oppbevarer krydderene så godt som mulig så vil kvaliteten minke over tid.

Krydder fra egen hage bør man selvfølgelig tørke ordentlig først. Fordel dertil krydderne utover noen aviser eller tørkerullpapir. La krydderne tørkes på et godt ventilert sted der det er varmt men ikke direkte belyst av solen. Jo fortere tørkingen foregår, desto bedre bevares kryddernes karakter (5). På denne måten vil sopp og mugg få lite sjanse på å ødelegge krydderne. Det er ikke bra å varme opp krydderne for mye. Ved tørking i sollys eller ved temperaturer over 30 grader vil mange aromatiske stoffer fordampe. Etter at man har forsikret seg av at krydderene er tørre så kan man oppbevare dem som beskrevet overfor.


Når skal man helst tilsette krydderne?

Scott Russell har skrevet en interessant artikkel om bruk av krydder (6). I artikkelen skriver Scott at det finnes generelt sett fire måter å tilsette krydder til brygget på. Ærlig talt så har jeg bare erfaring med to av de beskrevne måter. For å være fullstendig så beskrives alle metoder her.

Meskekar

Krydderne kan tilsettes allerede ved første bryggesteget. Tilsett krydderne samtidig med malten eller senere under meskingen. Ifølge Scott vil denne metoden gi en dypt krydret smak men sannsynligvis ingen krydret aroma.

Kokekar

Jeg mener at dette er den mest brukte metoden. Krydderne tilsettes som regel ved slutten av koketiden. Jo lengre krydderne er med i kokeprosessen, desto mer aromatiske stoffer vil forsvinne fra vørteren.

Det finnes store paralleller til bruk av krydder og 'det andre' krydderet: humle. I bladet Proost nr. 14 har jeg vist på forskning som påviste at tilsetning av humle før koking gir en høyre verdsatt humlearoma (7). Humle som tilsettes like før kokeslutt får en lavere vurdering. Jeg tror at disse effektene ikke er unike for humle. Det kunne vært interessant å eksperimentere med flere bryggere og jeg er interessert i å høre om sammenligningseksperimenter.

Gjæringskar

Akkurat som med humle så kan man tilsette krydder under gjæringen. Dette gjelder både hoved- og ettergjæringen. De virksomme stoffene vil nok ekstraheres tregere enn ved koking. Derimot så vil den fine aromaen fordampe i mye mindre grad. På grunn av høyere temperaturer og større kullsyredanning så vil fordampningen være større under hovedgjæring enn under ettergjæring/lagring. Hovedgjæringen varer også kortere og det blir igjen krydder i gjæringskaret ved omstikking. Derimot så kan krydderene dekkes til av døde gjærceller.

Etter alt jeg vet så er det ingen litteratur som peker ut den beste metoden. Vi må altså eksperimentere selv. Min første erfaring på dette planet har jeg gjort da jeg brygget øl etter oppskriften nederst i denne artikkelen. I dette brygget tilsettes krydderne under koking og primærgjæringen.

Hvis man bestemmer seg for å eksperimentere så bør man ta høyde for at man får økt infeksjonsrisiko ved tidlig tilsetning av krydder. Det kan følge med mange mikroorganismer med krydderne som kan kontaminere vørteren eller grønølet. Ved at pH-en synker, kullsyre og alkohol dannes og mengden aminosyrer (byggestoffer for nye celler) minkes oppstår etter hvert en slags beskyttelse mot infeksjoner. Etter hovedgjæringen vil ølet derfor tåle litt mer.

Like før flasking

Jeg hadde aldri tenkt på denne interessante muligheten før jeg leste artikkelen til Scott Russell. Man kan gjøre spennende eksperimenter med krydderessens laget på varmtvann eller alkohol. Det går an å tilsette essens under koking, gjæring eller like før flasking. Dersom man velger sistnevnte mulighet så har det som fordel at man slipper å satse et helt brygg, samt at man kan forsøke med ulike konsentrasjoner.

Ikke ulikt likørtilberedning så kan det i alkohol ta måneder før aromastoffene ekstraheres tilstrekkelig. Ved noen krydrer så går ekstraheringen enklere i varmtvann enn i alkohol. Ifølge Scott er dette blant annet tilfellet med kamille, furuknapper, sitronmelisse og peppermynte.

Man kan selvfølgelig bruke ferdige essenser dersom man har god råd. Tenk på Cointreau (i witbier), Tia Maria (i øl farvet med sjokolademalt), Pernod (i tripel), Jägermeister (i vinterøl?), Berenburger og Campari. Bruk fantasien! Man bør nok minke sukkermengden til ettergjæring pga sukkeret som finnes i likøren. Det sier seg selv at alkoholandelen i ølet øker pga alkoholen i likøren.


Hvordan veier man enklest små mengder?

Siden veldig små mengder med krydder fort kan påvirke ølets smak i stor grad så er det nødvendig å dosere nøyaktig. Man trenger en temmelig nøyaktig vekt som kan veie på 1 gram nøyaktig. En gammeldags brevvekt eller en ny elektronisk vekt gjør jobben. Dersom man ønsker å tilføye mengder mindre enn 1 gram så kan man veie mengder på ca 2-3 gram og så fordele mengden i mindre porsjoner med kniv. Ønsker man f eks 0,6 gram så kan man veie 3 gram og så dele opp mengden i fem like deler.


Oppskrifter

Nederst i artikkelen finnes det to gamle oppskrifter som gir en anelse om muligheter og kryddermengder. Oppskriftene kommer fra en håndskrevet bok fra 1862. Boken er skrevet av Johannes Wahlen, en brygger fra Alkmaar (Nederland). For å regne om oppskrifter som disse så må man regne om mye for å komme fra gamle målenheter til dagens desimale enheter. Ellers så kan jeg bare gjette etter meskeskjema og maltsort, humle og gjær. Disse har jeg her fylt ut etter eget skjønn.

’Krydderale’

Ingredienser for 10 liter:

1200 gram pilsmalt
1200 gram palemalt
330 gram hveteflak
250 gram havreflak
25 gram Saaz humleblomst

Under koking tilsett 1,5 gram malt ingefær.
Etter hovedgjæringens start tilsett:

0,4 gram malt kanel
0,5 gram malt nellik
0,6 gram malt anisfrø

Meskeskjema:
15’ ved 50 °C
30’ ved 60 °C
25’ ved 70 °C
1’ ved 78 °C

Innmeskingsvann: 11 liter
Skyllevann: 6 liter
Koketid: 60 minutter
Gjær: nøytral universalgjær


’Potje of partje’

Ingredienser for 10 liter:

1000 gram pilsmalt
1000 gram palemalt
250 gram hveteflak
250 gram havreflak
50 gram Hersbrucker humleblomst

Tilsett 10 minutter før kokeslutt:

0,2 gram lett knust nellik
0,3 gram let knust kardemomme
0,1 gram basilikum

Meskeskjema:
10’ ved 50 °C
40’ ved 60 °C
25’ ved 70 °C
1’ ved 78 °C

Innmeskingsvann: 11 liter
Skyllevann: 6 liter
Koketid: 60 minutter

Gjær: Farma alegjær eller en annen gjær med lett fruktig karakter


Til sist

Våre forfedre brukte ofte krydder ved tilberedning av mat og drikke. De hadde en veldig krydret smak. Det er ikke ofte at vi tenker på dette, men smak på maten er like følsom for motesvingninger som klær. Gamle oppskrifter blir derfor ofte ’oppdatert’ litt. Også kan det forekomme at et gammel krydderøl som Witbier plutselig blir populært igjen. Dette vil ikke være tilfelle med alle typer krydderøl. Vær altså ikke forundret dersom ditt krydderøl ikke vinner premier i hjemmebryggerkonkurranser.


Referanser

  • Jeffery Patton, Additives Adulterants and Contaminants in Beer, Patton Publications, Barnstaple, 1989.
  • Dr. H.K. Roestingh, Inlandse Tabak in 17e en 18e Eeuw, De Walburg pers, 1976.
  • G. Doorman, De Middeleeuwse Brouwerij en de Gruit, Martinus Nijhoff, 's-Gravenhage, 1955.
  • Charlie Papazian, The Homebrewer’s Companion, Avon Books, New York, 1994.
  • Albert Coenders, Sarah Garland en Sanderijn Houtsma, Spectrum Kruiden en Specerijenatlas, Het Spectum, Utrecht/Antwerpen, 1979.
  • Scott Russell, Spice Up Your Brew, Internet, URL=http://byo.com/Back/spice.html
  • Jacques Bertens, Tijdstip hopgift, Proost nr. 14 maart/april 1996, Uitgeverij Proost, Beverlo.


Tidligere publisering

Denne artikkelen er tidligere vært publisert i fagtidskrift for amatør vin-, øl- og likørtilberedning og lignende hobbyer ’Proost’, nr 18, november/desember 1996 og nr 19, januar/februar 1997.



EDIT (18.4.2009):

Krydrene er merket med tall. Disse tall er veiledende for lovlig bruk i Norge og USA:
  1 tillatt i Norge og USA
  2 tillatt i Norge
  3 tillatt i USA
  4 ikke tillatt i hverken Norge eller USA

OBS: indikeringen er veiledende og ikke endelig. For mer informasjon, sjekk tabellene for Norge og USA. Der ikke ingrediensene var oppført er det forsøkt å finne ut av om ingrediensene er såpass vanlige at de brukes som matvare (og dermed ikke er oppført i listen).



EDIT (05.08.2009):

*) Planten var ikke funnet i USA eller N-databasen. Det vil antakelig si at det kan brukes, men det bør ikke inntaes av gravide da pors kan fremkalle abort.
 
Webmaster skrev:
[Krydrer som ikke skal brukes

I tillegg til krydderne som nevnes i ovenforstående tabell så ble det brukt flere andre krydder. Disse krydderne har jeg ikke tatt opp i nevnt tabell siden disse er mindre egnet etter vår moderne standard. De kan til og med føre til helseproblemer. I tabellen ’Farlige ikke-anvendelige krydder’ finnes det en oversikt av disse. Smaksbeskrivelsene stammer også her fra Jeffery Patton. Jeg har selv ikke prøvd dem.

Farlige ikke-anvendelige krydder:   
       
[tt][size=9pt]Krydder         Latin                   Egenskap                 Smak
----------------------------------------------------------------------------------------------

[1 Ryllik          Achillea millefolium    store mengder kan føre   bitter og tanninaktig med
                                          til kvalme eller selv    en krydret aroma
                                          galskap
   

Som nevnt i en annen tråd en tid tilbake: Ryllik er IKKE farlig i mengder som man normalt bruker i hjemmebrygging, og var i flere hundre år den nest vanligste (etter pors) bittertilsettingen (humlerstatningen) i skandinavisk gårdsbrygging. Mye rart her i verden kan være uheldig hvis man inntar altfor store mengder av det, men det er annen bestanddel i øl som i langt sterkere grad enn ryllik kan føre til "kvalme og galskap". Denne bestanddelen kalles alkohol. Der er ingen fornuftig grunn til å avholde seg fra å bruke ryllik i en moderne norsk urteølkonkurranse.

Der er neppe noen grunn til å avholde seg fra å bruke malurt heller (den står også på denne uautoriserte fy-listen). Den må imidlertid brukes i MEGET små mengder, ellers blir ølet altfor bittert. Potensielt "farlig" mengde = udrikkelig øl. Det regulerer seg selv! (Gjelder nok også for flere andre urter og krydder på listen.)
 
Jeg tror at det vel egentlig er fritt frem med det meste uansett, så får Haandbryggeriet heller justere for det når et vinnerøl brygges til det store markedet. :)
 
Når en fyller ut et skjema for å delta i en konkuranse som nå, er det da meningen at farge er den av det ferdige ølet? det er ofte at fargemål og sluttfarge er ikke likt.
Det samme for IBU men der er det sikkert nesten ikke mulig å nevne det vikelige tall. Farge kan du circa fastslå med  et EBC-tabell i et bøk eller på nettet.
 
Disse verdiene trenger man ikke fylle ut, men dersom man bruker et dataprogram for å beregne oppskrifter så kan man kopiere verdiene derfra som en ledetråd. :)
 
Klokkeslett / tidsramme for opplegget på HaandBryggeriet finaledagen (lørdag 16. januar)? Greit å vite av hensyn til reiseopplegg, for oss som ikke akkurat bor i Drammen ...
:namnam:
 
Godt du spør, det har vi ikke fått opplysninger om ennå. Jeg skal be Haandbryggeriet si noe om dette.  :brygging:
 
Jeg har mailet med Jens fra Haandbryggeriet. Det er ikke fastsatt noe spesifikk plan for dagen ennå. For øyeblikket så er de interessert i å vite hvor mange brygg til som kommer til å delta, ved siden av dem som allerede er påmeldt, da det ikke er så mange påmeldte brygg ennå.

[size=13pt]Så, for at Haandbryggeriet skal få en bedre oversikt over hvor mange fler som tenkte å delta, så hadde det vært fint om de som ennå ikke har påmeldt brygget men likevel skal delta melder seg hos meg. Det holder med å [iurl=http://norbrygg.no/forum/index.php?action=pm;sa=send;u=30]sende en kort PM[/iurl].[/size]  :brygging:
 
Det jeg kan melde i farta er at det skal begynne kl 14.00 på lørdag 16.1.  Det kan være det blir flere detaljer, disse vil Gahr forhåpentligvis kunne legge ut. :)
 
Eduard skrev:
Det jeg kan melde i farta er at det skal begynne kl 14.00 på lørdag 16.1.  Det kan være det blir flere detaljer, disse vil Gahr forhåpentligvis kunne legge ut. :)

Jeg stiller lørdag 16.1. kl 14:00! (Medbrygger Olav er dessverre opptatt på annet hold den helgen.) Gleder meg til å treffe flere andre hjemmebryggere - og selvfølgelig beskue HandBryggeriets lokaler, har ikke vært der før.
 
flaskene mine ligger på  Bragernes postkontor fra i dag. da rakk jeg fristen (6-01-10) og håper at de blir hentet i dag  :biersmile:
 
Tilbake
Topp