16.1.2010 Krydderølkonkurransen 2009-2010

Hva synes du om denne konkurransen?

  • Kjempe! Endelig kan jeg prøve meg på krydderøl!

    Stemmer: 22 78,6%
  • Interessant, jeg har ikke mye erfaring med krydder i øl ennå

    Stemmer: 4 14,3%
  • Vet ikke, dette er nytt for meg

    Stemmer: 2 7,1%
  • Passe, jeg er ikke interessert i øl med krydder i.

    Stemmer: 0 0,0%

  • Totalt antall stemmer
    28
Jeg fikk mail fra Jens Maudal på Haandbryggeriet i dag. Han har ikke fått NOEN henvendelser ang. hvor mange som vil stille på bryggeriet til løradg. Det er viktig for dem at de får en oversikt over hvor mange som kommer, slik at de kan ordne med mat i tide. Ta kontakt med bryggeriet på telefonnummmeret oppgitt her: http://norbrygg.no/index.php?option=com_content&task=view&id=521&Itemid=61
 
Da har Jens Maudal gitt beskjed om at de ønsker arrangementet skal være åpent for andre enn deltakerne også. Ta kontakt med bryggeriet for påmelding. Førstemann til mølla!
 
Rygtet vil vide at Bryggelaget Medgang på Bryne vandt - ingen nævnt ingen glemt.  :skitbra:

Stort tillykke.

Christian
Øl Komplottet
 
Jepp, Olav M. Bråtveit og Sigmund Melberg (undertegnede) gikk av med seieren. Selv om der ikke var mer enn 10(?) øl med, uttalte juryen at alle ølene var gode, så vi må være fornøyde med å kunne hevde oss i konkurranse med dyktige hjemmebryggere.
Oppskriften har jeg ikke foran meg nå, men urtene som ble benyttet (alle i tørket form) var ryllik, hylleblomst, brennenesle, einerbær, salvie, bjørkeblader og bringebærblader. "Grunnølet" er en pale ale, vi hadde også med litt humle, Boadicea som bitterhumle og Riwaka til aromaen. Ellers var det nok rylliken som sørget for mye av bitterheten, og hylleblomsten som var lettest identifiserbar i aromaen.
 
Ohio, gratulerer til Medgang for kreativ og trolig sabla godt brygg!!
Gleder meg på å få kloa i det etterhvert :)

Kommer det ut noe resultater og tilbakemeldinger fra konkuransen?
 
Her følger den fullstendige resultatlisten fra krydderølkonkurransen:

[size=10pt][tt]Nr: Navn:                                               Ølets navn:
1. Olav Bråtveit/Sigmund Melberg                       Hulder Ale
2. Erlann Eldorsen                                     Krøkebærøl
3. Ole Richard Lund                                    Rosenale
4. Ole Richard Lund                                    Myskale
5. Per Gulbrandsen                                     Einebrygg 2
6. Hubertus J. Huijs                                   Kamiel
7. Olav Bråtveit/Sigmund Melberg                       Haugtussa
8. Øyving Gryt/Andreas Grimstad/Hans-Cato Slotterøy    Naturale
9. Lars S. Gullichsen/Jørn G. Anderssen                Bekksvinger Krydderøl
10. Lars S. Gullichsen                                  Bekksvinger Skogsøl[/tt][/size]

Norbrygg gratulerer vinnerne fra Bryggelaget Medgang! Se også her for mer informasjon om arranementet.
 
Sigmund skrev:
Eduard skrev:
Jo, det er for all del også lov å bruke humle i tillegg til urtene og krydrene!  :yes:

Utmerket! Bryggelaget Medgang forsøker seg nok med et brygg eller to. Vi har nok for liten erfaring til å kunne ha noen ambisjoner om å vinne, men bare det å komme sammen med andre kreative og interesserte hjemmebryggere gjør det attraktivt i seg selv å delta.

Gratulerer så mye så mye med seieren  :ilike:

Blir dette brygget å finne i pol-listene i løpet av året?

MVH
Børge
 
Jeg er veldig glad at jeg deltok. Håper at jeg får et dommerskjema og kan lære av det. Nå blir det NM2010  :brygging:
 
I følge Haandbryggeriets Jens Maudal holdt alle innsendte bidrag høy kvalitet. Slik sett lyver kanskje reaultatlisten noe. det var egentlig relativt tett i konkurransen. Etter å ha vært så heldig å ha smakt vinnerølet, vil det bli svært interessant å smake Haandbryggeriets versjon når den kommer!
 
Hei alle!

Kjenner meg litt som førstereisgutt, i og med eg ikkje tidlegare har skrive i dette fora.
"Nu er det dags" og anledninga er fullkomen.

Takk til Sigmund for inovative oppskrifter og ingredienser.
Klapp på eiga skulder for vel brygga "Hulder Ale". Dette var vår batch nr 60. Veldig vellykka mesking og skylling.
Takk og til copilot Even som sikra at "bryggeromskipet" landa utan dramatikk seint om kvelden 15. november.

Det dufta utruleg godt i gardsrommet mange dagar etterpå, ettersom alle desse vidunderlege krydderiene låg lagra der i påvente av seinare kompostering.

Eg satsar på å ha med nokre liter "Hulder Ale" til Nøgne Ø, 30. januar. Håper heimebryggararane har den fordomsfrie hatten på :)
Nå onsdag må me nok snusa litt i glasa på "Onsdag i annen", Cardinal, Stavanger. Norges desidert beste pub  :yes:

Det undra meg vel kanskje litt at vår andre "Haugtussa Ale" ikkje nådd lenger opp. Denne fekk svært gode tilbakemeldingar under Ølfestivalen på Nærbø. (Etter mitt vit : lett å laga og lett å drikka; for svært mange !)

Presentasjon ellers : Øldrikkar sidan 13-14 års alder. Har nok smaka nokre kubikk ettersom eg er fødd i -62 og alltid har vore flink til å hugsa på å smaka alt det gode ølet som finnes rundt omkring.
Brygga anstendig sidan 2004. (31 Mikkemustullebryggesett før det)
61 brygg a 250 liter. Berre overgjæra.
Favoritt øl er som regel "Den første" (meg vel unt ! :)

Olav M Bråtveit
 
OlavMB skrev:
Det undra meg vel kanskje litt at vår andre "Haugtussa Ale" ikkje nådd lenger opp. Denne fekk svært gode tilbakemeldingar under Ølfestivalen på Nærbø. (Etter mitt vit : lett å laga og lett å drikka; for svært mange !)

Det undrer ikke meg at det ikke nådde lenger opp - det ølet ble nemlig ikke primært designet som "krydder-/urteøl" med tanke på konkurransen, og ble nærmest "slengt på" påmeldingen, da det allerede var over toppen (ble brygget i april). Riktignok er det brygget med 3 urter (og som sådan kvalifisert), men i mye mindre mengder enn vinnerølet, og humlen spiller i "Haugtussa" en viktigere rolle for resultatet. Men lettdrikkelig og godt er/var det, det kan jeg være enig i, om bryggernes egen mening har noen troverdighet!
 
Vi som møtte opp på HaandBryggeriet på lørdag fikk, foruten vinnerølet, også smake Ole Richards to øl - disse var også meget gode. Selv likte jeg særlig myskeølet hans veldig godt. De andre ølene var det dessverre bare juryen som fikk smake, men som sagt var juryens tilbakemelding at også disse var gode og interessante øl. M.a.o. er det åpenbart at det går an å lage mange spennende (og vidt forskjellige) øl med tilsetting hovedsakelig av "nordiske" urtekrydder, både i kombinasjon med humle og uten - det er bare å eksperimentere! Dette er gøy!
:biersmile:
 
Sårry guttær. Det hender jeg driver med andre ting. :) (for å være ærlig har jeg "glemt" det. Ila. neste uke insh Allah. :)
 
Tilbake
Topp