2 fat og 2 flaske/regulator - overgang?

Kenneth N

Norbrygg-medlem
Jeg har 2 fat som jeg skal tappe øl fra samtidig, men jeg har kun 1 CO2-tank og regulator med 1 utgang.

Kan noen hjelpe meg med en liten handleliste med hva jeg trenger for å splitte slik at jeg kan trykksette/tappe fra begge fatene samtidig? Jeg har veldig lite kompetanse på dette!
 
Ulempen med billigløsningen (uten tilbakeslagsventil) er at du kan få øl i gasslangene, typisk når du kobler på et fullt fat med høyere trykk en det som er koblet til fra før. Been there... Mulig å unngå, men du må koble inn hjernen før du kobler til fat.
 
@Oberstbräu hvir plasserer du tilbakeslagsventilen? Kan den plasseres mellom CO2 regulatoren og manifolden? I såfall midt på slangen eller no da manifolden ikke har skruinngang men slangenippel.
Manifolden har tilbakeslagsventil på hver utgang.

Edit. Ser at min opprinnelige melding er tvetydig. Mente manifold med tilbakeslagsventiler på utgangene. Tror ikke det finnes noen uten.
 
Så nå at det var en liten feil i spørsmålet i trådnavnet, skal selvfølgelig stå 1 flaske/regulator.

Så jeg trenger en manifold og en tilbakeslagsventil? Ingen slanger eller noe? Merker jeg er 100% grønn på dette! :S
 
8DF9B8F0-EC13-4B9A-B695-42446A00E90F.jpeg

Da blir det ca slik: Co2 flaske med regulator - slange - manifold - 2x slange med ballock (en til hvert fat).

Det beste er nok ballock med tilbakeslagsventiler, om du skal kjøpe nye,og ikke vanlige slik jeg har.

Ikke bry deg om den 3 utgangen på manifolden min, den benytter jeg til å trykksette gjæringskar etc for overføring og har derfor ikke ballock
 
Sist redigert:
Ja, det er slangeklemmer. 10-12mm passer vel som hånd i handske til den slangetykkelsen. Jeg kjøper mine på Claes Ohlson i 4 pakk, bare pass på at de er rustfrie.
 
Tilbake
Topp