2 trinns mesking i BB 60

Til helga skal vi brygge 50 liter med weissbier fra (ølbrygging.no) ca 10 kilo malt. Og der er det anbefalt 2 trinsmesking. 20 min på 55 og resten på 68 (tror jeg har ikke bruksanvisninga her)
hvor masse vann skal e ha i til og begynne med. Kan jeg  meske med 25 liter på 55 grader deretter tilsette 5-10liter som er 80-90. Grader eller er detta feil.

1Hvor masse vann ville dere ha i på 10 kilo malt
2 hvis e skal måle OG før  e koker vørteren hva bør den være på (for og sjekke hvor masse vann e skal bruke i skyllinga.).

Kommer nok flere spørsmål seinere


Og hva mener de med sirkulasjons pumpe  er det noe en trenger ?
 
Høres i utgangspunktet ikke så gærnt ut det.

Ligger en kalkulator her: http://www.brewersfriend.com/mash/ som sier at du f.eks. kan starte med 2,5 liter pr kg malt = 25 liter på ca 61 grader. Tempen vil da synke til 55 når du har i malten (forutsatt at denne holder ca. 18 grader).

Deretter heller du på 11,8 liter kokende vann, som da vil bringe mesketemp opp i 68 grader.

Jeg tar alle mulige forbehold her: Jeg har ikke brukt denne kalkisen selv.

Jeg ser f.eks. at det nevnes i teksten at den tar utgangspunkt i et system der du varmer vannet en plass og heller det over i noe annet (f.eks. en kjøleboks) når du mesker inn. Da stjeler den kalde kjøleboksen noen grader også. Dette skjer jo ikke i BB60 hvor meskevannet er varmet opp i selve meskekaret.

Jeg vil tro dette er ganske vanskelig å få rett på første forsøk. Tenker jeg ville prøvd med 25 liter på f.eks. 57-58 grader og så hatt mer varmt vann tilgjengelig slik at du kunne justere. Blir det litt for varmt heller du bare på litt kaldt vann.

Når du så skal videre til 68 grader ville jeg rett og slett hatt klar rikelig (15 liter?) med kokt vann og så startet med å ha oppi 7-8 liter og så sett hvor du havnet. Deretter hatt i mer til du traff 68 grader. Viktig å røre godt mens du gjør temperaturhevingen slik at du får jevn temperatur.

Viktig å notere seg hvor mye vann du har hatt i, da treffer du lettere neste gang (pluss at du selvsagt trenger å vite hvor mye vann du har brukt totalt, slik at du vet hvor mye vann du skal skylle med).

Men med BB60 - kan du ikke bare fyre opp varmen, tappe ut liter etter liter av kranen og helle over mesken igjen til du har nådd rett temperatur?
 
Tilbake
Topp