2 uker på gjæringskar nødvendig?

Det virker som en vedtatt sannhet at det er smart å la en ale ligge på gjæringskaret minst 2 uker selv om FG er nådd etter noen få dager.
Det hevdes at gjæren skal få tid til å "rydde opp" etter seg.

Det er sikkert riktig at gjæren rydder opp men hvis man f.eks. karbonerer på flaske eller fat så er det jo gjæren i høyeste grad i aktivitet også på fat/flaske.
Jeg ser derfor ikke at det skal være nødvendig å vente to uker med å tappe på fat/flaske når man har nådd FG. Gjæren fortsetter jo å jobbe på fat/flaske, spesielt hvis man karbonerer naturlig.

Noen med erfaring som kan kaste lys over temaet?
 

Kan i hvertfall legge til hvis jeg flasker ølet for tidlig ender jeg opp med unødvendig mye bunnfall på flaska
Også kan man jo spørre hva ulempen er med å la det stå et par uker..?

Godt poeng, tidligere tapping gir mere sedimenter.
Jeg brygger mest lager, og jeg har noen ganger tappet de på fat etter så lite som en uke hvis gjæringsprosessen går kjapt. Jeg har forsåvidt ikke merket noe nevneverdig ekstra med sedimenter men det er nok kanskje pga bruk av fat og ikke flaske.

Ulempen for min del er at noen ganger passer det litt dårlig i forhold til andre ting i kallenderen.
 
Det er to ting jeg vil nevne.
Volum betyr noe. Modning (opprydding) skjer bedre i større beholdere enn små. Gjæringskar er ofte 25-30 liter. Fat er vanligvis 9, 12 eller 19 liter. Flasker/Bokser 0,44-0,5 liter.
Tett beholder vs. gjæringslås. Etter at øl er tappet på fat eller flaske, vil EVENTUELL usmak/u-aroma :) ikke slippe ut. Av den grunn kjører jeg vanligvis temperaturen opp 2-3 grader (Diasetyl-rast) mot slutten dersom jeg er bekymret for det. Da vil kullsyre slippe ut av ølet, og 'dytte' noe usmak ut.
 
Det virker som en vedtatt sannhet at det er smart å la en ale ligge på gjæringskaret minst 2 uker selv om FG er nådd etter noen få dager.
Det hevdes at gjæren skal få tid til å "rydde opp" etter seg.

Det er sikkert riktig at gjæren rydder opp men hvis man f.eks. karbonerer på flaske eller fat så er det jo gjæren i høyeste grad i aktivitet også på fat/flaske.
Jeg ser derfor ikke at det skal være nødvendig å vente to uker med å tappe på fat/flaske når man har nådd FG. Gjæren fortsetter jo å jobbe på fat/flaske, spesielt hvis man karbonerer naturlig.

Noen med erfaring som kan kaste lys over temaet?
Hva vil du oppnå med å flaske tidligere? Du må jo likevel vente til gjæren har "ryddet opp etter seg". Og da får du alt bunnfallet i flasken i stedet for i gjæringskarret.
 
Det virker som en vedtatt sannhet at det er smart å la en ale ligge på gjæringskaret minst 2 uker selv om FG er nådd etter noen få dager.
Det hevdes at gjæren skal få tid til å "rydde opp" etter seg.

Det er sikkert riktig at gjæren rydder opp men hvis man f.eks. karbonerer på flaske eller fat så er det jo gjæren i høyeste grad i aktivitet også på fat/flaske.
Jeg ser derfor ikke at det skal være nødvendig å vente to uker med å tappe på fat/flaske når man har nådd FG. Gjæren fortsetter jo å jobbe på fat/flaske, spesielt hvis man karbonerer naturlig.

Noen med erfaring som kan kaste lys over temaet?
Du bør gi gjæren noen dager etter at hovedgjæringa er ferdig.. Men minst to uker er en meningsløs regel. Jeg tappa opp en APA i dag som jeg satte for elleve dager sida. Den var defiinitivt ferdig.

Alle sånne absolutte regler om tid er bare tull. Alt avhenger av hvordan gjæringa har gått. Men du skal ikke satse på at det skjer noe særlig etter at du har flaska/fata ølet. Det gjør det stort sett ikke.
 

Kan i hvertfall legge til hvis jeg flasker ølet for tidlig ender jeg opp med unødvendig mye bunnfall på flaska
Også kan man jo spørre hva ulempen er med å la det stå et par uker..?
Det kan jo hende at ikke alle har like god plass/mange gjæringskar og har lyst til å brygge med kortere intervall, som f. eks. viss NM blir annonsert med frist for innlevering om under 2 måneder og du har planlagt å levere flere øl.

Pleier å la mine øl stå 4-7 dager etter å ha nådd FG. bruker som regel også en "diacetyl rest" på lager. Om dei skal stå lengre, evt. tørrhumles stikk eg om/fjerner foreløpig gjær og bunnfall. Har øl som eg har fata etter 10 dager og etter 25 dager. Har hatt godt resultat okke som.

Ved brygging av lager eller annen øl med gjær som produserer svovel ville eg la de stå litt lengre på bunnfallet.
 
I rettferdighetas navn, så skal det nevnes at "mars" for NM 2023 er offentliggjort både i nyhetsbrevet som kom 3. juli og i julehilsenen som kom lille julaften.
Det er for så vidt også helt riktig, men noen av oss husker ikkje info frå 12 til middag. Har for øvrig godt med både øl og ledige gjæringskar
 
Det kan jo hende at ikke alle har like god plass/mange gjæringskar og har lyst til å brygge med kortere intervall, som f. eks. viss NM blir annonsert med frist for innlevering om under 2 måneder og du har planlagt å levere flere øl.

Pleier å la mine øl stå 4-7 dager etter å ha nådd FG. bruker som regel også en "diacetyl rest" på lager. Om dei skal stå lengre, evt. tørrhumles stikk eg om/fjerner foreløpig gjær og bunnfall. Har øl som eg har fata etter 10 dager og etter 25 dager. Har hatt godt resultat okke som.

Ved brygging av lager eller annen øl med gjær som produserer svovel ville eg la de stå litt lengre på bunnfallet.
Samme praksis her. Men jeg trur jeg setter - eller kunne satt, om jeg hadde hatt tid - rekord med en bitter med Fuller's-gjær nå. Den er definitivt ferdig til å tappes - og jeg satte den for fire dager sida:p. Den får nok likevel stå noen dager til, av praktiske grunner, men jeg trur ikke det skjer noe mer med den.

Det er kanskje lurt likevel, forresten. Den gjæren skal visstnok produsere diacetyl i ganske rikelige mengder, og jeg trur at jeg ikke er følsom for det stoffet. Så om det skulle være noe der, vil jeg ikke kjenne det.
 
Tilbake
Topp