20.10.2010 Ølsymposier - Cardinal og Gastronomisk Institutt

Melding fra Tom:

"Ølsymposium om Porter
med Gastronomisk Institutt og Sigrid Strætkvern.

Onsdag 20/10 kl 19.00

Cardinal vil sette igang en serie symposier der tema er øl og mat. Mat lagd med og til øl. Denne formen av arrangement er ment å ha mindre fokus på "kurs" og mer fokus på smak, både i øl og mat.

Vi er så heldige å ha fått med oss Sigrid Strætkvern som innleder til denne serien. Sigrid har skrevet den meget gode boken "Øl med kniv og gaffel" hvor temaet vårt er beskrevet så godt som det lar seg gjøre. (Boken kan kjøpes på Cardinal)

Vi vil dekke opp til buffet med retter som Gastronomisk Institutt har kreert for anledningen, og de vil forklare og beskrive maten, og hva de tenker rettene passer til.

Så er det fritt frem til å smake de gode varer og la diskusjonen gå, samtidig som Sigrid og kokkene er tilgjengelig for spørsmål.

Billetter er til salgs i vår pub, og koster kr 450,-."

Jeg blir også med som "åndelig veileder" på dette opplegget, og vil ved behov avgi en KORT kommentar om de enkelte øltypenes historie.
Opplegget legger ellers opp til aktiv medvirkning av deltakerne. Jeg legger ikke skjul på at vi har kjempeforventninger til symposiene, og er knallfornøyde med å ha fått Gastronomisk Institutt med på laget.
De som etter symposiets slutt mener de har fått kontakt med sine skytsengler, vil IKKE bli avkrevd ekstrabetaling til halvroyale prinsesser. Her er alt inkludert!
 
Jeg tok meg friheten til å legge til dato i tittelen og koble tråden til kalender. Alle er velkommen til å gjøre det samme for øl- og bryggebegivenheter som legges ut her. :)
 
Første Ølsymposium ble i rimelig grad en suksess (utsolgt hus, og flere gode portere har neppe blitt servert samtidig på noen norsk pub!), men med noen klare rom for forbedringer (ikke primært ølmessig), som vil bli tatt hensyn til neste gang. Det viktigste er at mengden mat vil bli tredoblet (minst). Riktignok har det aldri vært meningen å servere full middag til ølene, men der må være nok smaksprøver til alle.
Et skikkelig juleølsymposium kan derfor forventes søndag 14. november (formodentlig kl 19:00 da også). Hovedinnleder vil være den alltid entusiastiske ølkjenner Gustav Jørgensen. Billetter vil være i salg på Cardinal fra 21. oktober!
 
Tilbake
Topp