200L varmtvannsbereder skaffet - hva nå?

Da ser det ut til at jeg fikk meg en gammel varmtvannsbereder - så da er det endel nye ting å finne ut av - hvor starter jeg - og er det f.ex. smart å kappe den i to på midten så man har 2x60L, eller er det noe problem å bruke toppen?

Har også litt pinglete sikringer, så da må jo gass være tingen for at det ikke skal ta år og dag å koke opp, skulle vi få litt hissigere sikringer senere kan jeg jo dessuten alltids bygge om til strøm senere. Minuset er jo at man da MÅ brygge ute, noe som kan bli litt kjipt hvis det er 20 blå ute, men... det skal jeg vel alltids finne en løsning på.

Har i tillegg en 27L kjele med innebygget element (den fra dette settet http://bryggeland.no/komplette-startsett/brewer-starter-kit-mx.html), og en 47L kjøleboks til mesking, så om det skulle knipe kan jeg jo alltids bruke den inne.

Så... kanskje det greieste er å dele i to på midten, lage et sånt "trappestativ"og bruke den ene halvparten til varmtvann på toppen, meskeboksen i midten, og den andre halvparten til kok på bunn? Da har jeg jo ihvertfall mulighet til å lage 50L-batcher.

Har også skjønt at isolering rundt kjelen er feil tankegang for gass, der er det å lage et varmeskjold og lede varmen opp langs kantene som gjelder? F.ex. to sånne skulle vel funke? http://biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Karosseri/Metallplate/Metallplate-79600/ (det er visstnok 60cm diameter på berederen så det blir vel ca 188cm i omkrets på kjelen)
 
Jeg kan ta noen bilder av bryggrverket mitt, men det står på hytta nå. Jeg bruker strøm. Har bare brygget to batcher på det hittil. Det var vel en 200liter jeg startet med også. Delte den på midten. Meskekaret har jeg to 1800w elementer i og en falsk bunn med 2mm hull. Brukte den halvdelen med utløp i bunnen til mesk. Har litt mye dødvolum under silbunnen (20 liter), så jeg er spent på hvordan low gravity vil fungere.
Kokekjelen har 3 elementer. Der fikk jeg sveiset på en ramme som jeg har hengslet opp slik at jeg kan tippe den når jeg skal lure ut den siste vørteren, vaske osv. Hvis du gjør det samme, husk å lage en låsemekanisme så den ikke tipper når det står og koker. Sveiset også inn en whirlpool-svanehals. Kjøleren laget jeg av tynnvegget 30 m 1/2" syrefast som jeg kjøpte på ebay. Tar 80 liter vørter fra kok til 20 grader på ca 20 minutter. Måtte også lage en trehjuls rørbøyer for å lage spiralen. Denne kan sikkert lånes. Hjulene på den er litt myke, så den styrer litt dårlig men det virker. Om en får laget hjul av noe hardere plast vil man få en tightere spiral. Bor i moss.
 
IMG_20140807_075322.jpg IMG_20140807_075020.jpg IMG_20140807_074824.jpg
Fant noen bilder fra bygging og brygging av første batch. Mantel til meskekar, kokekar og tapping av vørter
 
jo... og så klarer jeg å koke opp ca 95 liter vørter, begge batchene har gitt rundt 77 liter til gjæring, riktig nok med litt rusk i siste gjæringskaret. siste batch ga og 74 med 23 kilo korn og da hadde jeg fortsatt en del å gå på i meskekaret. Tror jeg ved å kjøre litt tørrere mesk kan klare tett oppunder 30 kg. Da vil det nok bli litt tungt å røre før ensymene har begynt å jobbe, men jeg tror det skal gå. Har jo pumpe til å sirkulere med.
 
Ai, liker "innpakningen" du har i tre der! Og takker for tips og lånetilbud, holder til på nesodden og har bestemor i Moss, så da kan jeg jo tilogmed kombinere med overraskelsesbesøk :)!

Hm, hvis jeg setter vippehengslene litt høyere opp, bare litt over midten, så slipper jeg å lage "lås", og jeg skal jo bare vippe på den for å få ut de siste restene så det skulle gå fint :)
 
Sist redigert:
Du nevnte at du ikke hadde så mye strøm hjemme. Når vi brygget på dette første batchen hentet vi kurser rundt omkring fra. Jeg har eget stikk til hvert varmeelement.

Jeg har også hengslet litt over tyngdepunktet, men jeg fant ut at jeg tør å koke større batcher med lås. Kjedlig å plutselig dulte borti 90 liter med kokende vørter. Og låsen er ikke noe annet enn ett gjenga hull i kjele-braketten til hengslet og et litt større hull i stativ-braketten, så setter jeg bare i en bolt. Tok ca 5 minutter å lage.
 
ja, det er helt latterlig dårlig stelt i sikringsskapet her, hovedsikringa er på 40A og alt av lys og varme i 1.etg er på 1x10A... så jeg tror jeg satser på gass i første omgang ;)

Skal riktignok bytte litt tjenester med en elektriker nå, så da skal jeg i alle fall prøve å få inn litt ekstra, men tror jeg fremdeles satser på gass i utgangspunktet. Samtidig kan det sikkert ta litt tid før alt er klart, så kanskje jeg har bedre strømtilgang innen den tid, i såfall høres det jo absolutt bedre ut med elektrisk oppvarming!

Hm, ble det ustabilt selv med hengselet over tyngdepunktet altså? Ikke bra... Tror jeg tester med (kaldt) vann først for å se om det er stabilt, så får jeg evt lage lås uansett da.
 
Det kommer jo selvfølgelig an på hvor langt over tyngdepunktet man velger. Jeg hadde planer om lås uansett, så jeg ligger rett over. Det gjør da att det ikke er noe problem å vippe den med ett kne eller albue eller noe, så man har begge hender fri, samt at utløpet ikke flytter seg så veldig mye bakunder når man skal skylle ut de siste humlerestene og grumset. jeg kan gi beskjed når utstyret er tilbake i moss, så kan du ta en titt hvis du er på bestemorbesøk.
 
Jeg har gjort det samme som deg Torstein, og jeg har brukt blikket som var rundt VVBen som varmeskjold, dette fungerer greit nok. Jeg kappet berederen så jeg fikk et kokekar som var litt større enn meskekaret (topp og bunn). Når du har splittet den er det en masse fin brun guffe inne i berederen som går veldig fint vekk hvis du varsker med 30%(?)saltsyre som du får kjøpt på maleforretninger. Men ikke pust inn det greiene der, jeg prøvde å unngå det, men fikk en fin halsbrann i noen dager etterpå.... fæle greier, men det ble rent og pent :) Beskyttelse for øynene er også en selvfølge!

Jeg har kokt med gass også som fungerer greit, men kjøp en justerbar gassregulator! De gassgrill-regulatorene gir bare 30 mBar som er langt fra nok skal du få noe kok. Du får kjøpt en regulator med justering fra 0-2bar eller mer på Tess tror jeg.

Lykke til1
 
Man kommer stadig på nye momenter.... Jeg sveiset jo litt her og der, slipte ned med vinkelsliper og smergelrondell først, så fiberrondell og til slutt filtrondell og hvit, så blå polleringsvoks fra biltema. etter det avfettet jeg, så vasket med sitronsyre.
Det er fantastisk lett å holde utstyret reint etter denne behandlingen. Noen slipestreker er det her og der, men det er fordi man noen ganger bestemmer seg for at nok er nok, og man ikke gidder å gå tre steg tilbake for å fjerne de. Ellers er det speilblankt.
 
Jeg tenkte egentlig å bygge en sånn "trapp" til å sette den på, så jeg får varmtvannskjele øverst, meskekar i midten, og kokekjele nederst, men foreløpig har jeg bare en VVB, så tenkte å fortsette å bruke kjøleboksen jeg har fra før i midten der, men den er på 47L, så det begrenser jo ting litt. Prøvde å regne litt på det i Beersmith, og 16kg malt med 2,3L vann pr kg malt trenger litt over 48L plass, får teste litt hvor mye det virkelig går oppi der, men hvis jeg har 95L preboil og batch på 77L (som TTL altså), så skal det holde til at de 77 literne får OG på 1.047 med 76-77% effektivitet. Så klarer jeg å få oppi bare litt mer enn det som står på den er det egentlig ikke så galt. Evt kan jeg jo også dobbeltmeske, eller lage litt mindre batcher inntil jeg får større meskedunk/kar.
 
Jeg ønsker meg også hlt, men har hittil brukt kokekjelen, og skyller ut i gjæringskara. Pumper med drillpumpe i bronse fra bryggeland og en gammel regulerbar aeg-drill (med kast i chucken og alt som hører til)
 
Hm, derimot må jeg vel også anskaffe fat, for å tappe 77L på flasker tror jeg utgår...

TTL - det var du som hadde fått laget de eksepsjonelt flotte runde varmeelementene, ikke sant?
 
Tilbake
Topp