3- eller 4-veis bryter

Noen som vet om og eventuelt hvor det går ann å få tak i en bryter med tre eller fire stillinger på?
Jeg må ha en som har tre "på" stillinger og helst en med "av" også. Det funker ikke med en slik som man vrir på, for jeg må ha muligheten til å velge vilkårlig uten å måtte være innom en av de andre på veien.
Det beste hadde vert en med trykk-knapp, der èn slår ut når en annen trykkes inn, og med en avknapp for å stoppe alle andre.

Håper noen skjønner hva jeg leter etter og kanskje har et forslag.

Eneste eg kommer på i farten er samme typen som eg f.ex. har på kjøkkenventilatoren min, hvor eg kan trykke inn èn av 3 hastigheter, de andre spretter ut når eg trykker inn en ny, og en av knapp. Men hvor du får tak i en slik bryter uten å tråle den lokale el-returen på nattestid aner eg ikkje.

En elektronisk løsning derimot er overkommelig, hva skal styres?

edit: orddelingsmafiaen...

Det spørs hva du skal styre? Alle slike brytere jeg har vært borti er for vifter, og max 300w. Ellers må man nok lage av trykknapper og releer og forrigle dette.

Jeg skal styre noen solenoid ventiler og pumper, alt er 12 volt. Det er i et herms oppsett og for å unngå å starte feil pumpe eller åpne feil ventil tenkte jeg det var best slik.

Jeg skal styre noen solenoid ventiler og pumper, alt er 12 volt. Det er i et herms oppsett og for å unngå å starte feil pumpe eller åpne feil ventil tenkte jeg det var best slik.
I og med at det er snakk om å styre flere ventiler og pumper som alt går på 12volt tror jeg det enkleste ville være å bruke releestyring. Da kan du forigle dette slik du ønsker.

For de som vet hva de driver med er sikkert relestyring det enkleste, men for meg som ikke har mer enn gjennomsnittlig kunnskap innen elektronikk, blir det for avansert uten kart og kompass

Regner med at et er for å ha en form for forrigling hvor han ikkje får aktivert ventil2 om ventil1 allerede er åpen el.l. Og det er jo mulig å få til med brytere/rele gitt man har nok poler, men blir kanskje litt komplisert avhenig av hva han egentlig trenger av forrigling da.

Takk for input. Jeg skal se om ikke jeg klarer å lage en tegning så det blir litt lettere å se hva jeg mener, men det er som BEikeland sier.

Tilbake
Topp