Hei, har akkurat mottatt en 8 gallon/32 quart (30 L) kjele fra MoreBeer.com. Det er en "heavy duty stainless steel brew kettle". For folk som kunne tenke seg ny kjele så tenkte jeg å dele erfaring om denne. Den koster ca. 99 dollars og sjøfrakt med jetcarrier ble ca. 700 kr. Første gangs bruk på 2 kW induksjonsplate fra Europris fungerte bra. Etter sparging hadde jeg 26 l vørter som jeg kokte i 90 min. og endte opp med 20 l i gjæringsbøtta. Erfaringen med induksjonsplaten fra Europris er at det ikke koker over når jeg har full effekt ( effekt 10/ 240 C, uten lokk), men det får en ok "rolling boil". Er litt lysten på en 3 kW induksjonplate fra pixmanina for å få litt mere power, men 2 kW funker bra.
Forresten, en liten artig sak skjedde da jeg målte tempen på vørten med et digitalt termometer fra Jula under oppkok. Da jeg holdt det nedi vørteren endret plutselig displayet til farhenheit. I følge bruksanvisningen skal den kun måle i celsius, men i møte med kjelen fra MoreBeer så slo den om til amerikanske enheter. Litt psyko, men termometer blir kanskje påvirket av det magnetiske feltet? Det ser ut som det skjer når tempen ligger mellom 90 og 100C. Noen som har erfart noe lignende? Kanksje litt x-files tilstander her på Tyholt.
Forresten, en liten artig sak skjedde da jeg målte tempen på vørten med et digitalt termometer fra Jula under oppkok. Da jeg holdt det nedi vørteren endret plutselig displayet til farhenheit. I følge bruksanvisningen skal den kun måle i celsius, men i møte med kjelen fra MoreBeer så slo den om til amerikanske enheter. Litt psyko, men termometer blir kanskje påvirket av det magnetiske feltet? Det ser ut som det skjer når tempen ligger mellom 90 og 100C. Noen som har erfart noe lignende? Kanksje litt x-files tilstander her på Tyholt.