30 l kjele fra MoreBeer.com og psyko termometer

Hei, har akkurat mottatt en 8 gallon/32 quart (30 L) kjele fra MoreBeer.com. Det er en "heavy duty stainless steel brew kettle". For folk som kunne tenke seg ny kjele så tenkte jeg å dele erfaring om denne. Den koster ca. 99 dollars og sjøfrakt med jetcarrier ble ca. 700 kr. Første gangs bruk på 2 kW induksjonsplate fra Europris fungerte bra. Etter sparging hadde jeg 26 l vørter som jeg kokte i 90 min. og endte opp med 20 l i gjæringsbøtta. Erfaringen med induksjonsplaten fra Europris er at det ikke koker over når jeg har full effekt ( effekt 10/ 240 C, uten lokk), men det får en ok "rolling boil". Er litt lysten på en 3 kW induksjonplate fra pixmanina for å få litt mere power, men 2 kW funker bra.

Forresten, en liten artig sak skjedde da jeg målte tempen på vørten med et digitalt termometer fra Jula under oppkok. Da jeg holdt det nedi vørteren endret plutselig displayet til farhenheit. I følge bruksanvisningen skal den kun måle i celsius, men i møte med kjelen fra MoreBeer så slo den om til amerikanske enheter. Litt psyko, men termometer blir kanskje påvirket av det magnetiske feltet? Det ser ut som det skjer når tempen ligger mellom 90 og 100C. Noen som har erfart noe lignende? Kanksje litt x-files tilstander her på Tyholt.
 
Flott kjele du har fått deg.

Ha noen spørsmål vedr. jetcarrier , Hvordan ordnet du det rent praktisk med å få sendt det med dem? Og hvor lang tid tok det før du fikk kjelen?? Hva ble Toll og avgifter på den når du fikk det til Norge??

Kjetil :skaal2:
 
Hei, jeg bestilte kjelen julaften 08 (etter et par juleøl) med visakort på MoreBeer med addressen som jeg har fått fra jetcarrier i new jersey:
JetCarrier 37293
Att:Geir Solgaard
601 W Linden Av Suite 37293
Linden, NJ 07036

Adressen får man når man registrer seg på jetcarrier. Jeg valgte sjøfrakt for billigst frakt og ventet. Etter ca. 2 mnd hentet jeg den på moholt postkontor. Da hadde jeg betalt omlag 700 kr for frakt, moms og toll (fakutra på email fra jetcarrier)..så hele saken kom på ca. 1400 kr.

dvs. jeg betalt morbeer 99 $ med visakort (fri frakt i usa) til NJ og ca. 700 kr i frakt og toll til trondheim...
 
OK!!!

Tusen takk for kjemperaskt svar, og kjemkt for oss andre å vite litt om hva det vil komme på totalt:) Har sjølv en 34L alukjele som vi bruker til testbrygging av mindre batcher, og det har hjelpt oss veldig til å bli bedre brygger:) Har 3 alternativer nå til brygging, og det er 34l, 90l og 380l. Det siste er en rustfri kjele på 400l som vi bruker til brygging av juleøl, påskeøl og andre "store" begivenheter:)

Har nettopp vert innom å sett på impeler pumpe fra Humle.se, og med den lave kursen som er på SKR så lønner det seg å bestille pumpe fra dem.

Kjetil
 
ja, akkurat...har vært innom humlegården også og kjøpt tapekran med "shank" til kegerator-proskjekt. Tenkte på post restante, men må kjøre til Åre så jeg gadd ikke...

Ellers kan jeg anbefale morebeer og jetcarrier...sikkert lurt å prøve å samle flest mulige bestillinger i ett hos jetcarrier for billigst frakt, men det er det andre som har mer erfaring her enn meg... :godtoel:
 
Ok, Ja frakt er noe dritt ;D¨

Men jeg har en kompis som skal til Sverige å besøke enkompis av seg, så jeg har fått lov til å bestille det til hans adresse i Sverige, og da sparer jeg nesten 900kr på pumpa i forhold til Petit..... Blir mye malt av det :skaal:

Kjetil
 
ja, frakt er kjipt, men jeg synes at man burde kunne bestille og få ting fraktet billig innenfor eøs-området...... Jeg vil gjerne støtte norske bedrifter, men mange ting er vansklig å få tak i norge....
 
Frakt er en ting, men MVA og toll (toll er noe tull :bokser:) er jo bare tull, skulle ha vært fritatt for slikt vi som driver med Kulturformidling/kulturbevaring  :skaal2:
 
hehe.... Nei grensa på 200kr er ikke juster siden internett ble oppfunnet, så De folkevalgte har noe å ta tak i der:)

Kjetil
 
Ja vel.... Men jeg mener nå å hugse at 1000 er enklere å hugse enn 200 ???
Hadde hvertfall passt meg mye bedre :laugh:
Kjetil
 
--helt enig, men jeg synes at alt i europa burde kunne bestilles med kunn fraktkostnader...  Toll er vel for å beskytte norske produsenter, ....det hadde vært kult hvis norske produsenter laget humle, malt og gjær... men klimaet er vel ikke perfekt
 
Toll er riktignok tull, men det mest latterlige av alt hvis man bestiller noe som koster litt i overkant av 200, er det gebyret Posten legger på for å utføre tollbehandlingen.
 
Tilbake
Topp