30l bryggeri fat

Trenger eit godt råd,fortvilelsen er stor :( :( :(,fekk omsider tak i eit 30l brygeri fat som har vore pils på :).

skall ha heimlaga malt øl på det,men må først få opp korken!!!!det viser seg att det må vera mottaker på korken eller på stål stanga som går ned i fatet.slik att eg ikkje får dratt opp korken/stanga.
Håpar eg ikkje er første mann til og oppleve dette,har søkt i søkefunksjonen her på forumet men fant ingen ting.

Håpar nokon kan hjelpe meg med dette.
 
Det er en liten låse pinne som står i underkant for å hindre at man får troppen midt i ansiktet når det er trykk på fatet

For å få ut troppen må du trykke ned den svarte gummiringen, (Den er HARD) bruk en tang å så vri den blanke platen i midten mot høyre, mao med klokka. Da skal stigerøret falle ned. Nå du skal få opp troppen.

På mitt fat måtte jeg bruke en tang på metall platen i midten, løfte den "litt" (1-2mm) opp å vri den mot høyre.

Ser på nett at andre har brukt 2 stk brekkjern å rå makt for å knekke av låsingen... vet ikke hvor bra det er.. men som en siste løsning

Lykke til
 
Du må bruke tang metoden og ikke brekkjernmetoden, når du har fått ut alt ser du hva som må sages bort (en av de tre hakene i bajonettkoblingen) for å montere toppen tilbake. Men hvorfor demontere, du må da få tak i den spesielle o-ringen for å bytte den når den er utslitt av på/av monteringen, dette kan ikke være noe bryggeriene gjør, tror heller de bruker sterke rensemidler.

Jeg har spurt bryggeriet om både fat og kobling når jrg handlet tårn hos dem, koblingen måtte de ha til rensingen så det fikk jeg ikke, men jeg kunne kjøpe hos Bevtec, fat måtte jeg høre med puben.

En annen sak er at holder du deg kun til Corneliusfat forenkler du alt med fatutstyret ditt, kjøp, innspeksjon, rensing....
 
Takk for gode råd :) :) :),det gjekk som ein drømm og fikse fatet,
brukte tang metoden,var lett når ein veit korles ein skall gjera det
 
halvor skrev:
Takk for gode råd :) :) :),det gjekk som ein drømm og fikse fatet,
brukte tang metoden,var lett når ein veit korles ein skall gjera det

Flott :ilike: Nå må du ikke gjøre samme feil som meg, nemlig å kappe av feil låsing :neinei:
Jeg endte opp med et ubrukelig 50 liters stålfat etter at jeg kappet av alle låsepinnene :bokser:  :lmao:
 
Torga skrev:
Jeg endte opp med et ubrukelig 50 liters stålfat etter at jeg kappet av alle låsepinnene

Uffda, det er kipt når man oppdager det i etterkant. Har du kanskje et bilde av hvordan det skal se ut når man gjør det riktig?  :idea:
 
Desverre ikke. når det var ådelagt, så ble det kassert. Men er sikkert noen andre som har et bilde
 
Snakker vi om samme fat type (trekantkobling ? ) er det tre "haker" på bajonettkoblingen, den ene av de tre skiller seg ut med en "ekstra utstikker" den som gjør at koblingen ikke kan taes ut av fatet når den er skrudd løs, denne ekstra haken og ikke hele må sages bort, da vil alle tre se like ut.
 
Oddvar Demmo skrev:
Snakker vi om samme fat type (trekantkobling ? ) er det tre "haker" på bajonettkoblingen, den ene av de tre skiller seg ut med en "ekstra utstikker" den som gjør at koblingen ikke kan taes ut av fatet når den er skrudd løs, denne ekstra haken og ikke hele må sages bort, da vil alle tre se like ut.

Ja. det var et slikt jeg hadde, i stål. Har et annet 50 liter i ALU som også har trekant kobling, men det kan skrues ut på vanlig måte. Uten noe form for mothaker
 
Tilbake
Topp