4 porter fra en batch

lassi

Hei, jeg har en plan om å lage fire forskjellige portere: honning, creme brulee, lakris og vanlig. Jeg tenkte å lage basert på en Nøgne oppskrift jeg plukket opp på Jamil show. Men å ta dette fra en til fire er jeg litt usikker på fremgangsmåten. Honningen tenkte jeg bare ta rett i gjæringskaret, den vanlige er jo også grei. På lakris og creme brulee vil det da være best å lage en lakrisekstrakt av vann og lakris i en gryte og tilsette dette? Samme med laktosen og vaniljen i creme brulee? Tror dere noen av disse vil ha behov for mer bitterhumle enn en vanlig nøgne porter for å balansere honning, laktosen??

Hei.
Har tidøigere gjort et tilsvarende eksperiment, hvor vi tilsatte alt av smkstilsetninger i gjæringskaret. Dog hadde vi kun en tupe som match'er dine planer, og det er honning.
Restn av våre  varianter var kaffe, sjokolade, chili, appelsin, bringebær, vanilje, whisky/eik.

For honningen blirdet ingen sødme som du trenger å balansere med økt bitterhet.i og med at alt" sukkeret erlett gjærbartog derfor ikke medfører noen økt sødme, men derimot øker OG.

For resten av variantene dine har jeg ikke direkte erfaring. Har gjort et par forsøk på å lage creme brulee stout, uten at det ble helt vellukket.

Øystein :)

Tilbake
Topp