5 liters fat. Er det noe?

Noen bruker jo disse og er tilfreds, men jeg synes de tåler lite, er ikke rustfrie, vanskelige å rengjøre, problmatisk å justere co2 trykket på, dyre i drift med de små ptronene, samt 5 liter blir fort for lite.
 
Synes de funker bra jeg. Slitt noe med skum i ølet. Men artig å ha med på fest:). Får kjøpt tilbehør og slikt på vinogbar også.
 
tap-a-draft er ett godt systen i forhold, det koster litt så det må vurderes om det trenges, har selv det "gamle" med 8 grams patroner men har tenkt litt på det nye med 16 grams patroner, ser ut som at de er lettere å få tak i.
 
Johnohod skrev:
Har hørt andre si at den store ulempen er at de ikke holder seg noe særlig etter åpning, så du må drikke deg gjennom fatet samme kveld du åpner det.

De som sa dette, hadde de noe grunnlag for å si det? Det stemmer nemlig ikke.


Det er mange alternativer. Jeg kjenner en som er fornøyd med partyfatene, så de er kanskje et alternativ allikevel? Jeg, for eksempel, har brukt partyfat ganske mye og var rimelig godt fornøyd med dem.

Når du har hørt at de må drikkes raskt, så antar jeg det betyr at noen har brukt et tappesystem med luft. Det finnes to varianter av disse, en med en der man pumper luft inn for å trykke ølet ut og en der fatet har en tappeventil og man slipper inn luft gjennom proppen i toppen. Med disse får man selvfølgelig dødt og oksidert øl ganske fort, så derfor bruker man ikke slike til noe annet enn rask servering på en fest. Muligheten for en slik enkel og billig tappemekanisme er imidlertid en fordel med disse fatene.

Jeg synes den støste ulempen med disse fatene er at man ikke har noen enkel måte å koble dem fra gass på etter at de er åpnet og at det er litt begrenset med tilleggsutstyr. Dessuten er de ikke helt enkle å rengjøre, så det beste er å anta at man må kaste en del av dem etter bruk.

Her er mitt øleskap for 5 litersfat:
http://www.bryggeri.net/utstyr/nok-et-oleskap/
Nå har jeg gått over til cornelius. Det har gjort karbonering enklere og er nok på sikt billigere. Jeg har fått litt mer utstyr som gjort det enklere å flaske og en flexitap er kjekt. Men når jeg står på badet og skrur fra hverandre ventiler for å få rengjort dem, så hender det jeg kikker litt bort på partyfatene jeg har igjen.
 
gustavf skrev:
Johnohod skrev:
Har hørt andre si at den store ulempen er at de ikke holder seg noe særlig etter åpning, så du må drikke deg gjennom fatet samme kveld du åpner det.

De som sa dette, hadde de noe grunnlag for å si det? Det stemmer nemlig ikke.


Det er mange alternativer. Jeg kjenner en som er fornøyd med partyfatene, så de er kanskje et alternativ allikevel? Jeg, for eksempel, har brukt partyfat ganske mye og var rimelig godt fornøyd med dem.

Når du har hørt at de må drikkes raskt, så antar jeg det betyr at noen har brukt et tappesystem med luft. Det finnes to varianter av disse, en med en der man pumper luft inn for å trykke ølet ut og en der fatet har en tappeventil og man slipper inn luft gjennom proppen i toppen. Med disse får man selvfølgelig dødt og oksidert øl ganske fort, så derfor bruker man ikke slike til noe annet enn rask servering på en fest. Muligheten for en slik enkel og billig tappemekanisme er imidlertid en fordel med disse fatene.

Jeg synes den støste ulempen med disse fatene er at man ikke har noen enkel måte å koble dem fra gass på etter at de er åpnet og at det er litt begrenset med tilleggsutstyr. Dessuten er de ikke helt enkle å rengjøre, så det beste er å anta at man må kaste en del av dem etter bruk.

Her er mitt øleskap for 5 litersfat:
http://www.bryggeri.net/utstyr/nok-et-oleskap/
Nå har jeg gått over til Cornelius. Det har gjort karbonering enklere og er nok på sikt billigere. Jeg har fått litt mer utstyr som gjort det enklere å flaske og en flexitap er kjekt. Men når jeg står på badet og skrur fra hverandre ventiler for å få rengjort dem, så hender det jeg kikker litt bort på partyfatene jeg har igjen.

Vist bruk av party fatene. Hva anbefaler du ?

Tappe tårn?
 
Rutof skrev:
Vist bruk av party fatene. Hva anbefaler du ?

Tappe tårn?

Hva som passer deg, er ikke helt lett å svare på. En enkel løsning er ettergjæring på fatene, helt tilsvarende som på flaske, og bruke noen av de enkle tappeanordningene med CO2-patron.

Jeg begynte med et system av denne typen:
http://portal.gs-shop.de/200/cgi-bin/portal.dll?AnbieterID=1888&bnr=76220935&seite=frameset.htm
 
Uten å krangle vill jeg fortsatt påstå:
Cornelius er rimeligere, enklere å rengjøre, har bedre utvalg i utstyr, rustfrie så de holder lengere, enklere i bruk/karbonering og eneste bakdelen hvis det er en bakdel større.
 
Er litt enig med magne1972 her, velg noe som varer....så unngår du å "spare deg til fant" :eek:....
Ølbrygging er jo ikke en hobby man slutter med etter to uker....  ;)
 
magne1972 skrev:
Noen bruker jo disse og er tilfreds, men jeg synes de tåler lite, er ikke rustfrie, vanskelige å rengjøre, problmatisk å justere CO₂ trykket på, dyre i drift med de små ptronene, samt 5 liter blir fort for lite.

Tåler lite: Ja, de er langt på veg engangsfat. Jeg brukte mine en til tre ganger, litt avhengig av hvordan de ble håndtert.

Er ikke rustfrie: Nei, men se over.

Vanskelige å rengjøre: Delvis enig. Fyll dem med PBW eller kaustisk, la det stå og skyll ut. Det er fals i åpningen som gjør at man ikke får ut all væske, så man må bruke desinfisering som man kan få litt av i ølet uten at det gjør noe, slik som StarSan.

Vanskelig å justere CO2: Det kommer jo helt an på hva slags CO2-regulator man har. De aller enkleste tappemekanismene er det vanskelig å å justere med, men langt fra umulig.

Dyrt med små patroner: Bruker man små patroner blir gassen dyr. Det gjelder også om man kjøper corneliusfat og ikke kjøper utstyr for å bruke noe annet enn patroner.

5 liter er for lite: Ikke enig. Jeg synes 5 liter var en glimrende mengde å håndtere. Lett å ta med seg, passe for en fest og uproblematisk å få plass til i et normalt kjøleskap.

Jeg har altså valgt å gå over til corneliusfat og er enig i at det er en bedre løsning, men man kan uansett ikke sammenligne et corneliusfat med tilbehør mot et partyfat med en simpel tappemekanisme.
 
Tilbake
Topp