50-liters bryggeri av VVB

Hei,
Har planer om et bryggeri som kan brygge 50 liter ferdig vørter av 3 kjeler (vvb som er delt i to). har skaffa vvb og har tre halve som rommer 75 liter opp til kanten.

Har laga ei skisse av slik eg tenker det i hodet mitt, og vil ha litt innspill fra andre. (ligger som vedlegg)

Tenkte å lage et HERMS opplegg der vørteren sirkulerer igjennom en kobberspiral eg har liggende. Men, kva er fordelen med dette kontra å sirkulere vørteren igjennom ett og samme kar fra bunn til topp? Bortsett fra at man har ferdig oppvarma skyllevatn?

Trenger eg ikkje varmeelement i mesketank når det blir gjort på denne måten med herms?

Vedlegg

• New Doc 4.pdf
    312,3 KB · Sett: 194
Sist redigert:
Hei! Ser bra ut dette! For 50 liter til gjæring passer det nok med 75l kjele. Størrelsen på elementene er jeg litt usikker på om er liv laga, det vil ta tid å varme opp vannet. Kanskje vurdere å doble det, i alle fall på HLT. Rommet under silbunnen ville jeg ha minsket, det ser litt vel høyt ut på tegningen.
Når det gjelder HERMS i HLT eller i en egen beholder, vil jeg slå et slag for sistnevnte. Sjekk ut bloggen min for mere detaljer: https://bergfastbryggeri.wordpress.com/2014/09/07/min-herms/

Lykke til med prosjektet!

Testa mitt bygg i helga. Max kapasitet på ca 90 liter til gjæring. Kjører herms i egen varmeveksler, mesk og kok i samme kar. Løfter ut silkaret med mesken før koking. Ganske tungt med 30kg tørrvekt med malt.. Laga heiseanordning for dette.
Kjørte med 6 kW elementer i kjelen + 3 kW i varmeveksleren. 3 kW var perfekt for å holde koken gående. Alt på under stegmesk og oppvarming. Ser ut som grei treff på effekt.
Ville absolutt senka silbunnen, som Jarle nevner. Ser at jeg har satt mine elementer unødvendig høyt, og fått for mye rom under. Dette gjør det tricky om en vil lage en mindre batch. Hadde godt 60 l ut til gjæring, dette ser ut til å være det minste jeg kan kjøre i mitt opplegg.
Kommer til å bygge ny tank med elementene så lave som absolutt mulig for å minke volum under maltkaret.

Hei! Ser bra ut dette! For 50 liter til gjæring passer det nok med 75l kjele. Størrelsen på elementene er jeg litt usikker på om er liv laga, det vil ta tid å varme opp vannet. Kanskje vurdere å doble det, i alle fall på HLT. Rommet under silbunnen ville jeg ha minsket, det ser litt vel høyt ut på tegningen.
Når det gjelder HERMS i HLT eller i en egen beholder, vil jeg slå et slag for sistnevnte. Sjekk ut bloggen min for mere detaljer: https://bergfastbryggeri.wordpress.com/2014/09/07/min-herms/

Lykke til med prosjektet!

Takk for responsen. Ser at silbunnen blei illustrert litt feil på tegninga, så den kjem nok lenger ned ja. Må vurdere litt dette med størrelsen på varmeelementa ja, har berre 16A kurs tilgjengelig så det er litt begrensa, men det kan vel ordnast med skøyteledning frå ein annan kurs. Fin blogg og et genialt HERMS oppsett med den bøtta, det må nok settast opp til vurdering om eg ikkje heller skal gå for den løysinga. Du har ikkje varmeelement i meskekjelen i tillegg? Og kva bruker du til varmekilde under kok? Kor lang er spiralen i herms-bøtta? og ett siste spørsmål: Såg ut som ei kraftig pumpe du bruker. Det blir vel i minste laget med denne som eg har liggande: http://www.ebay.com/itm/191467625300?_trksid=p2060778.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT
Har du link til den pumpa du har?

Testa mitt bygg i helga. Max kapasitet på ca 90 liter til gjæring. Kjører herms i egen varmeveksler, mesk og kok i samme kar. Løfter ut silkaret med mesken før koking. Ganske tungt med 30kg tørrvekt med malt.. Laga heiseanordning for dette.
Kjørte med 6 kW elementer i kjelen + 3 kW i varmeveksleren. 3 kW var perfekt for å holde koken gående. Alt på under stegmesk og oppvarming. Ser ut som grei treff på effekt.
Ville absolutt senka silbunnen, som Jarle nevner. Ser at jeg har satt mine elementer unødvendig høyt, og fått for mye rom under. Dette gjør det tricky om en vil lage en mindre batch. Hadde godt 60 l ut til gjæring, dette ser ut til å være det minste jeg kan kjøre i mitt opplegg.
Kommer til å bygge ny tank med elementene så lave som absolutt mulig for å minke volum under maltkaret.

Takk for tipset om å plassere elementa lavest mulig ned i kjelen! Brukte du ett eller fleire element på 6kw for å koke 90 liter? Og holdt du koken gåande med kun elementet i varmeveksleren eller et 3kw element som sto i tanken? :)

Takk for responsen. Ser at silbunnen blei illustrert litt feil på tegninga, så den kjem nok lenger ned ja. Må vurdere litt dette med størrelsen på varmeelementa ja, har berre 16A kurs tilgjengelig så det er litt begrensa, men det kan vel ordnast med skøyteledning frå ein annan kurs. Fin blogg og et genialt HERMS oppsett med den bøtta, det må nok settast opp til vurdering om eg ikkje heller skal gå for den løysinga. Du har ikkje varmeelement i meskekjelen i tillegg? Og kva bruker du til varmekilde under kok? Og ett siste; kor lang er spiralen i herms-bøtta?

Takk for tipset om å plassere elementa lavest mulig ned i kjelen! Brukte du ett eller fleire element på 6kw for å koke 90 liter? Og holdt du koken gåande med kun elementet i varmeveksleren eller et 3kw element som sto i tanken? :)
Bruker 2 elementer, egentlig 400V 9 kW elementer, som leverer 3 kW hver i kjelen. Kjørte ett av elementa i kjelen under kok. Begge + herms med samme element under oppsteging og oppvarming til kok. Hadde ikke helt fullt volum, fikk 84 liter på gjæringskar. Det virka som det ene elementet var rikelig, så tror det holder med 100 liter. Skal prøves mot helga. (drikker ikke alt dette sjøl.. brygga med en som skal gifte seg siste brygging).
Nå blir det halv batch med hefeweissen

Har ikke varmeelement i meskekjelen. Det er unødvendig siden varmeveksleren vedlikeholder eller øker temperaturen i mesken når jeg sirkulerer. Til kok i min 70l kjele bruker jeg 5500w element. Det er litt i kraftigste laget synes jeg når det har nådd kokepunktet. Før det er det bare greit å guffe litt på. Bruker å justere ned på PID for å regulere intensiteten. Spiralen i bøtta har jeg ikke laget selv, og heller ikke målt dessverre. Når det gjelder pumpa di så har jeg ingen erfaring med disse, men ser at maxhøyden er på 3 meter og flowrate er 6,5 liter/ min. Det tror jeg skal holde, i alle fall til mesking/skylling. Andre som bruker lignende pumper kan sikkert svare på om det vil fungere tilfredsstillende. Har dessverre ikke link til pumpene mine, men det er en eller annen variant av March pumpe. Var heldig å finne begge ganske rimelig på tysk ebay Bare et tips!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Enig i at det er unødvendig med element i en ren mesketank. Grunnen til at jeg har det er at jeg vil holde meg til et 1 kjel oppsett. Er fort over på 3 kjeler ellers. Hadde hatt det om jeg hadde hatt plassen klar til det.
Pumpe ja, kjører Chugger som jeg fikk for ikke lenge sida. Fungerer bra ser det ut til. Men blei vel svindyr. Fant endelig en nettbutikk som leverte 230 V modell. La på litt koblinger og slanger. Alt greit helt til frakt og når Posten fikk kloa i det.
Var lei av å vente på at de skulle komme i nettbutikkene her.

En fordel med store element er når man regulerer de ned, de blir da enda kaldere på overflaten. Så ett stort Ultra Low Density element som reguleres ned er bedre enn ett med mindre effekt som går på maks hele tiden.

Jarle:
Har spekulert litt på det herms-oppsettet ditt, trur du det vil være mulig å varme opp skyllevatn i coilen mens man tapper vørter til kokekar? Altså at man har T-stykke med ventil slik at man kan stenge for vørter og åpne for skyllevatn inn på spiralen. Då vil man jo få nøyaktig temp på skyllevatnet også. Muligens med hjelp av et varmeelement i HLT i tillegg. Og når vatnet har komt opp til riktig temp åpner man en ventil slik at dette går i mesketank i staden for tilbake i HLT. Legger ved ei kjapp (dårlig) skisse.

Lars:
Når du kjører 1 kjels system, bruker du ikkje skyllevatn når du lager 50-90 liter øl?

Vedlegg

• New Doc 5.pdf
    433 KB · Sett: 45
Sist redigert:
Har ikke prøvd å varme skyllevannet med bare varmeveksleren, hvis det var det du mente? En måtte i tilfelle hatt veldig lav flow slik at vannet rakk å varme seg opp (og kort vei til meskekjelen pga varmetap). Du kan godt sirkulere skyllevannet og bruke både varmeveksleren og hlt varmeelement til å varme opp kjappere.
På mitt system begynner jeg å varme opp skyllevann i hlt så snart jeg har kommet i gang med meskingen. Min skyllemetode er såkalt kontinuerlig skylling. Det vil si at jeg kontinuerlig tilfører like mye skyllevann som jeg tapper av (kjører to pumper). Liker ikke å tørrlegge maltsengen, men lar det alltid være ca 3-5 cm med skyllevann over. Da unngår du kanaler og følgende dårlig skylling.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tilbake
Topp