500g gjær i en pose. Hva nå?

Jeg har fått 500g tørrgjær i en pose, vacuumpakket. Hva er beste måten å oppbevare den? Om jeg pakker ned i høvelige porsjoner og vacuumpakker, er det greit å oppbevare kaldt eller i fryseren? Om jeg fryser ned hele pakken, er det da lett å ta ut ønsket mengde gjær i frossen tilstand?
 
Om det er lett å hente ut ønsket mengde fra fryst pakke vet jeg ikke. Når det gjelder resten ga et raskt søk på Google denne siden: http://www.danstaryeast.com/articles/freezing-dry-yeast
Der kommer det frem at fryst er bedre enn romtemperatur, men det aller viktigste er å holde gjæren vakumpakket. Dermed blir vel det greieste å sprette opp pakken og porsjonere det i vakumpakker.

Mvh
Deluze
 
Antar risiko for infeksjon øker når man pakker om til mindre poser kontra 11g standard poser.
Hvordan får man desinfisert vakumposer for tørrgjær eller er dette unødvendig?
 
En pakke Safale US-05 500g koster 724,- hos Bryggselv. Tilsvarende mengde i småpakker på 11,5g vil komme på rundt kr 1850,-. Tror jeg vacuumpakker i smått og fryser. Mikrobølger tror jeg ikke er bra :( Pakken jeg kjøpte var holdbar til desember 2016, men jeg regner med det gjelder for uåpnet pakke.
 
11,5 grams posene er jo ikke vakumpakket, så er det egentlig vits? Mulig de blir forseglet i et annet miljø..
Å posjonere ut 500g tørrgjær som er fryst er ikke noe problem da gjærbitene ikke fester seg sammen.
 
Tenkte egt å bare kjøpe sånne zip plastposer. 5x10cm F.eks. men er det noen som vet om disse går glade 1 min i mikroovnen?
 
Kjøp sånne små narko poser og fyll de med "gjæren" din ;). Pass på de ikke smelter i micron
 
Er ikke sikkert det er nødvendig å desinfisere posene. Nye uåpnede poser inneholder neppe mye ulumskheter, de er vel utsatt for høy varme i produksjonsprosessen. Legges de i fryseren får du ikke noe bakterievekst under lagringen heller.

I forhold til kilopris så lønner 500g pakker seg. Men, hvis batchstørrelsen tilsier at du kunne brukt 1-2 11,5g pakker så spørs det om du rekker å bruke halvparten før den er utgått på dato. Da er det bedre å høste og gjenbruke for å spare penger.

Danstar skriver at fryst er bedre enn romtemperatur, men det står ingen steder hva som er best av fryser og kjøleskap. Best før datoen forutsetter lagring i kjøleskap (står 5-10 grader på pakken), og mener å ha lest at lagring i romtemperatur kutter holdbarheten til en fjerdedel. Savner mer detaljer rundt disse testene.

Danstar sine småpakker er vakumpakket, mens Fermentis sine ikke er det. Holdbarheten virker å være satt ganske likt fra de to produsentene. Så det er ikke sikkert det har så mye å si. Det viktigste er vel å holde tørrgjæren tørr. Så lenge posen er lufttett holder nok det, men vakum vil kanskje fjerne litt luftfuktighet?
 
Tipper ar Fermentis pakker i et O2 fritt miljø. Vanlig å pakke med Nitrogen uten fuktighet
 
Tilbake
Topp