5m varmebelte, hvor?

Ett av mine røk og historyen i ali eller eBay er ikke mye å skryte av. Finner bare justerbare men vil ha 5m.

Noen? Plugg er samme eff så lenge det er 230/240v.

^^ Spøk til side bestilte jeg nylig en varmekabel fra selgeren SvErD nevner og mottok varen bare en uke etter!

Jeg lurte også på hvorfor du trenger 5 meter. Jeg bruker 2m på 25 liters kar og det holder i massevis hvis tempeaturen ligger over 5 grader. Effekten er jo stort sett avhengig av lengden, og det er ikke noe poeng å ha høyere effekt enn nødvendig.
Har også opplevd at det ene belte røk, forresten. Greit å ha en liggende i reserve.

Nuvel, holder sikkert med 2 meter. Men prisforskjellen er neglisjerbar (<50 NOK) så derfor har jeg gått for 5 meter. Så har man i tillegg noe å gå på om man trenger det til større gjæringskar/andre bruksområder.

Liker bare tanken på å kunne varme opp hele karet samtidig. Har sikkert ikke så mye å si men da får jeg i allefall sove om natta og klarer å se meg selv i speilet om morgenen.

Forresten så var det en av de elastiske man strammer rundt dunken som røk. Første var doa så bestilte en til men den røk etter noen gangers bruk. Man må være mer forsiktig enn det jeg var når man skal ta den på.

Forresten så var det en av de elastiske man strammer rundt dunken som røk. Første var doa så bestilte en til men den røk etter noen gangers bruk. Man må være mer forsiktig enn det jeg var når man skal ta den på.
Personlig føler jeg at jeg har bedre kontroll uten gummi saker;)

Låner denne tråden.

Er det noen som har tanker om hvor stor varmeforskjell det kan/bør være på gjæringskaret og selve rommet når man bruker stc-1000 og varmebelte?

Altså: Dersom det er 16 grader i rommet, og det skal gjæres på 18, så varmer varmebeltet karet opp 2 grader. Den er grei.
Men hvis det er 14 grader i rommet? 12? 10 ?! 4!??!! Noen som har erfart noen "nedre grense"?

Jeg har en dunk som står i garasjen nå, med 5m. belte rundt. Garasjen holder 5-6 grader, og dunken holder 16 ved hjelp av beltet. Ser ikke ut til å være noe problem. Har rulla noen runder med liggeunderlag rundt også, for å isolere litt, og det ser ut for å funke greit.

• Like
Reaksjoner: JoW
Jeg bruker et hjemmesnekret halvisolert gjræingskammer og 20 grader har ikke vært noe problem for meg med 7-8 grader i rommet på en 30L gjæringsbøtte med ca 22L. Virker som om den fint skulle klare større tempforskjell også siden den ikke er konstant på. Gjæringskammeret består av to murerbøtter fra biltema med et lag bobleplast rundt. Gjæringskaret plasseres nedi den ene, og den andre bøtta settes opp ned oppå den første. Akkurat plass til 30L kar med gjærlås.

Vi har et eldre Gram kjøleskap med STC-1000+ og 5 meter varmebelte fra plopp-plopp.com og Speidel plastdunk på 60 liter. Pga. noe tull med termostaten på varmen i kjelleren på garasjen fikk jeg plutselig 13 graders romtemperatur, men STC hadde ikke problemer med å holde 21 grader på gjæringsfat. Dette lover godt til vi skal brygge Saison igjen, for normalt er det aldri under 18 grader i kjelleren.

Dette gjæringsskapet er det smarteste vi har gjort på utstyrsfronten i bryggeriet. Nå står en Andrimne Pilsner og plopper.

Bare svindel hos Megaflis. 'Fra' er en vid tolkning for kabelen på 100m
2m koster 389
4m koster 469

Tilbake
Topp