5m varmebelte, hvor?

Hei

Lurer på om jeg skal bruke Jula sin frostvakt til 199,- som er 200W, eller om jeg skal gå for et varme belte på 150-200W som bare ligger i bunnen av skapet. (skal styres med STC100 eller noe)

http://www.ebay.com/itm/26mmX1000mm...452784?hash=item4187470530:g:JC0AAOSwfcVUGYgB

Tips mottas, skapene står i en garasje som er isolert, men ikke noe varme på i garasjen, så temp. kan nok bli ned mot 3-5 grader om vinteren.

Tenker bare på hvor kraftig varmekilde jeg trenger.

Kjøleskapene er 180cm i høyde og har plass til 2x25 liter gjæringsbøtter som vil bli brukt samtidig. (gjære 2 batcher samtidig)

Jan-Erik

Bruker du tradisjonelle gjæringskar/-bøtter ville jeg definitivt gått for et varmebelte. Snurr rundt bøtta, tape fast og koble til STC-1000, så får du mye jevnere temp enn en frostvakt.

Kommer til å bruke vanlige gjæringsbøtter, hvor stor effekt bør jeg ha på beltene, er 200W nok, og skal jeg gjære 2 batcher samtidig så må jeg ha 2 belter i et skap.
Kan ikke beltene ligge i bunnen av skapet?

Beklager dumme spørsmål, er ny på dette...

Hvordan gjør dere om dere ikke har en batch eller to til gjæring, hva setter dere temp. på i skapet for å spare strøm?
Skal man holde 18 grader når ikke i bruk, eller 5-6 grader som et vanlig kjøleskap har?

Mulig jeg forklarer meg dårlig, men hva er rimeligst, la kompressoren i skapet gå eller frostvakt?

Enig med Glenn her. Dessuten vil en frostvakt på 200W ha mye restvarme etter at STC'en har skrudd den av. Du får da mye jo-jo varming.
Det var en på forumet for 1-2 år siden som viste frem det brannskadde kjøleskapet sitt... Mindre fare for det dersom du benytter en frostkabel som er vanntett og godkjent i Norge. Det kan fort bli litt søl i kjøleskapet dersom du har en hissig gjær...

Vet ikke om det beltet jeg linket til er godkjent i Norge, men jeg har 2 skap på 180cm og i teorien har jeg plass til å gjære 4 batcher samtidig...blir kostbart med varmebelter kjøpt i Norge...4 belter til 4 gjæringsbøtter?

Jeg bruker 50-100W på mine doble kjøleskap (fullhøyde). Bruker reptilpære i skapet. Bruker frostkabel dersom jeg gjærer noe på utsiden av skapet.

Har et høyt kjøleskap der jeg i sommerhalvåret gjærer opptil to bøtter samtidig (tidlig vår, sen høst og vinter gjærer jeg i rommet, da jeg i den perioden kun har behov for oppvarmin, ikke nedkjøling). Når jeg ikke har noe til gjæring går kjøleskapet som et vanlig kjøleskap (typisk 4 grader C), og brukes til å ha øl, gjær og annet nyttig i. :) Har man ikke noe man skal kjøle ned kan man jo bare trekke ut kontakten :p

Lette etter dette selv for en stund siden og det var vanskelig. Det jeg gikk over var til 2x1m belter på hver dunk, med "strammefunksjon". Altså at beltet går inn i seg selv som en slags løkke. Mye lettere og ryddigere enn å måtte tape fast 5m til dunken, slik jeg har gjort det frem til jeg byttet på tre av karene.

Jeg har 3-4 5m. varmebelter liggende å slenge, de ble kjøpt inn til et anna prosjekt det ikke ble noe av. Så om noen er interresert, PM meg.
Sjøl bruker jeg 2m. belter, med et lag "IKEA-isopor" rundt karet og det holder fint 19 grader i ei kjellerbu med 10 grader.
Jeg vet ikke helt hva som har gått i stykker på beltene deres, men hos meg datt "dingsen" på enden av på et belte. Da lodda jeg bare sammen ledningsendene som kom til syne.

Det var en som var interessert i å kjøpe beltene jeg har, men watt-styrken står ikke noe sted. Er det bare å måle resistansen og regne det ut, eller er det andre faktorer som spiller inn?

Hvor varm blir kabelen på 5 meteren?
Er det mulig å klistre den fast på veggene i kjøleskapet? Den trenger vel ikke å legges rundt gjæringskaret.

Hvor varm blir kabelen på 5 meteren?
Er det mulig å klistre den fast på veggene i kjøleskapet? Den trenger vel ikke å legges rundt gjæringskaret.
Jeg har brukt de i en ganske stor fryser, med 2x5m utenpå en speidel 60l(med temperaturprobe i vørter) styrt med stc1000 og jeg har fint klart å holde 35°c i 14 dager. Så lenge skapet ditt er godt isolert uten særlig lekkasjer så skal det gå fint.,

Ok. Tenkte mest på om selve kabelen ble så varm at den kunne skade veggene i kjøleskapet.

Tilbake
Topp