7 fjell - BØLL 2014 - Kaffestout. Oppskrift?

Ja.;)

7 Fjell BØLL Coffee Stout

OG: 1072
FG: 1023
IBU: 55 (Noonan)

59,1 % Best pale malt, 6 EBC
9,1 % Best münchenermalt, 25 EBC
9,1 % Thomas Fawcett amber malt, 100 EBC
9,1 % Thomas Fawcett brown malt, 170 EBC
4,5 % Thomas Fawcett dark crystal malt, 300 EBC
4,5 % Thomas Fawcett chocolate malt, 1175 EBC
4,5 % Thomas Fawcett roasted barley, 1400 EBC
Horizon, pellets, 60 min. til target IBU
1,5 g/l Fuggles, pellets, 15 min.
1,5 g/l Fuggles, pellets, whirlpool
California-gjær (US-05, WLP001 eller WY1056) per MrMalty

Mesk:
62 °C, 20 min.
70 °C, 20 min.
77 °C, 5 min.

Koking:
90 min.

Gjæring:
10-14 dager, 18-20 °C.

Kaffetilsetning:
Bergen Kaffebrenneri Carlos Espresso Debut. 0,14 dl sterk kaffe per liter øl. Kaffen ble trukket i vann på 90 °C i 5 minutter og tilsatt ølet før karbonering. 160 g kaffe per liter vann i blandingen.

Sist redigert:
Det er skikkelig fristende denne! Tør jeg prøve?

men hvilken gjær anbefales? Amerikansk Ale eller....

Sorry, glemte å skrive gjæren. Retter asap. Vi bruker amerikansk ale-gjær (repitcher slurry fra US-05).

Kim har ikke peiling på pils. Jeg har smakt Moi-pilsen hans, og den var veldig lite typeriktig. Full av usmaker i forhold til hvordan ekte pils skal smake.

Hahaha. Jeg har faktisk brygget en Nescafé-IPA. Den smakte bøffelsvette.

Sist redigert:
Trolig et dumt spørsmål, men kan noen si hva total malt- og humlemengde skal være ved f.eks 25 liter sluttvolum?
Resten skal jeg klare selv :rolleyes:

For malt er det avhengig av effektiviteten på bryggeutstyret ditt. For humle blir det vel 1.5x25 som med min kalkulator blir 40g

For malt er det avhengig av effektiviteten på bryggeutstyret ditt. For humle blir det vel 1.5x25 som med min kalkulator blir 40g

Sett at, rent hypotetisk naturligvis, man frem til nå kun har kjøpt ferdige oppkvernede ølsett hvor man kun kjenner totalvekten av malten, og derfor ikke får regnet ut noen videre presis effektivitet?
Kjører BIAB med 30 liters-kjele, og har i løpet av de siste bryggene truffet temmelig bra på både OG og volum, så jeg tror jeg har relativt høy effektivitet.
Magefølelsen sier at totalmengden malt skal ligge på rundt 8 kg, da med 7Fjell Vinter i bakhodet som har 7,5 kg med OG på 1.068. Om det er omtrent samme andel pale malt vet jeg dog ikke...

Mener Gahr sine Bryggelv kit går ut fra 85% effektivitet. Om du har truffet OG er det effektiviteten du har i bryggeriet ditt. Da er det bare å sette 85% effektivitet i Beersmith, putte maltprosentene inn. Klikke på OG og gi inn ønsket OG. Voila, gram av hver malt komme ut..

Mener Gahr sine Bryggelv kit går ut fra 85% effektivitet. Om du har truffet OG er det effektiviteten du har i bryggeriet ditt. Da er det bare å sette 85% effektivitet i Beersmith, putte maltprosentene inn. Klikke på OG og gi inn ønsket OG. Voila, gram av hver malt komme ut..
Men tro om dette er "brewhouse efficency" som BeerSmith bruker eller om det er "vanlig" effektivitet som man kan regne ut f.eks. hos Brewer's Friend

Tilbake
Topp