7 FJELL DOUBLE IPA. Hvilken gjær?

bjhor

Norbrygg-medlem
hei.

holder på å sette opp 7 fjell double ipa clone fra boka den norske ølrevolusjon. men det står ikkje hvilken gjær man bør bruke.

ser og at eg får ein IBU på 150. kan det stemme?
 
Tja, jeg tror nok på US-05 ja. Samme gjær, og laaangt mer økonomisk fornuftig. Og søker du litt rundt her, finnes det skrevet også...
 
Tja, jeg tror nok på US-05 ja. Samme gjær, og laaangt mer økonomisk fornuftig. Og søker du litt rundt her, finnes det skrevet også...
Vis Gahr brukar tørrgjær, ja då trur eg ikkje verden står til påske... :)

Eg brukar us-05, men eg er heller ikkje brewmaster på 7f.

EDIT, ser av linken til Borander at verden mest sannsynleg ikkje står seg til påske...
 
Får håpe vi i det minste får advent med oss.
Tror han bruker Belle Saison (slurry) i Tippetue.
Kanskje en ide å halvere batchene Protto? :)
 
Hvor mange generasjoner anbefales det å gjenbruke gjæren? Jeg har hørt at store bryggerier gjenbruker c.a. 5-7 ganger mens mikrobryggerier ofte gjenbruker gjæren opptil 20 ganger eller mer...

Det har vel kanskje litt å si hvilken gjærstamme også?
 
Hvor mange generasjoner anbefales det å gjenbruke gjæren? Jeg har hørt at store bryggerier gjenbruker c.a. 5-7 ganger mens mikrobryggerier ofte gjenbruker gjæren opptil 20 ganger eller mer...

Det har vel kanskje litt å si hvilken gjærstamme også?

Hvilken gjærstamme man bruker og hvordan den høstes har mye å si. Generelt gjenbrukes gjæren til man er nødt til å bytte. Dvs. når man opplever at den ikke lenger produserer det ølet man vil ha. Ved bunnhøsting er det typisk å gjenbruke rundt 10 generasjoner, men noen ganger gjør man flere, andre ganger færre. Ved topphøsting er det ikke uvanlig at gjæren brukes i langt flere generasjoner.
 
Vis Gahr brukar tørrgjær, ja då trur eg ikkje verden står til påske... :)

Eg brukar us-05, men eg er heller ikkje brewmaster på 7f.

EDIT, ser av linken til Borander at verden mest sannsynleg ikkje står seg til påske...

Verden står nok likevel til påske, og som Miguel sier kan ikke gjæren huske at den har vært tørrgjær når den gjenbrukes (det er tross alt ikke homeopatimedisin vi snakker om...).
 
Verden står nok likevel til påske, og som Miguel sier kan ikke gjæren huske at den har vært tørrgjær når den gjenbrukes (det er tross alt ikke homeopatimedisin vi snakker om...).
Haha, nei heldigvis. Trur ikkje øl kan gjærast på placeboeffekten.
 
Verden står nok likevel til påske, og som Miguel sier kan ikke gjæren huske at den har vært tørrgjær når den gjenbrukes (det er tross alt ikke homeopatimedisin vi snakker om...).
Homeopatigjær: gjæret du ikke kan underpitche. Hadde vært noe.
 
Tilbake
Topp