7 fjell lettøl?

Jeg har sett lidt på 7 fjell sin lettøl, jeg har justeret oppskriften lidt opp. Jeg ser på min lokale humle-pusher sin netside, men de har ikke Motueka humle? Da jeg då ser etter "substitutes" for den er det Czech Saaz, Saaz. Da jeg som kok vet at råvarer ikke smaker likt, hvis de ikke vokser i samme område, spesielt i samme region på grund av klimaet osv.

* Hvilken smaks forskjell vil jeg oppleve med en av de to substitutter?

Jeg motueka i fryseren, kjøpt på bryggselv. Kan ikke se for meg at den skal kunne byttes med saaz. Hvis jeg ikke husker feil har den mer til felles med andre humler fra "down under" enn de litt forsiktige europeiske noble variantene.

Jeg har sett lidt på 7 fjell sin lettøl, jeg har justeret oppskriften lidt opp. Jeg ser på min lokale humle-pusher sin netside, men de har ikke Motueka humle? Da jeg då ser etter "substitutes" for den er det Czech Saaz, Saaz. Da jeg som kok vet at råvarer ikke smaker likt, hvis de ikke vokser i samme område, spesielt i samme region på grund av klimaet osv.

* Hvilken smaks forskjell vil jeg oppleve med en av de to substitutter?
Har du en link til 7F sin lettøl. Ikke kar om å finne den.

Utan ansvar for moglege skirvlefeil og dyrkleifar:

700 g Best Pale malt 5 EBC
1 kg Best münchener malt 25 EBC
200 g Best caramel Pils 5 EBC
300 g Thomas Fawcett caramalt 30 EBC
300 g Best crystal malt 120 EBC
80 g Weyermann Carafa Special 1175 EBC

30 g Cascade 60 min
110 Cascade 2 min
60 g Cascade tørrhumle dag 7
30 g Motueka tørrhumle dag 7
1/2 tab protafloc 15 min
1 tab Servomyces 15 min
1 rør Clarity Ferm i primærgjæringen
WLP001

Mesk
69 C i 20 min
72 C i 20 min
77 C i 5 min

ev. 70 C i 60-90 min

gjæring på 18C med stign til 20 C i løpet av 3 dagar. Normalt utgjæra etter 10 dagar.

Jeg har brygget denne, og er veldig imponert over oppskriften. Den lave alkoholprosenten er vel kamuflert bak flere lag av spesialmalt og kraftig humle. Med slike mengder cascade, vil 30g mosaic ikke være nøkkelen til å få dette ølet bra, så langt jeg ser. Det går sikkert an å bruke en annen kraftig humle fra USA, New Zealand e.l., og få et godt resultat. 30g Saaz tror jeg vil drukne i Cascaden her. Det jeg ser på som utfordring her, er å ikke få for høy utgjæring. Jeg byttet til wlp002 for å fikse dette, men gikk fortsatt litt for lavt. Neste gang jeg brygger denne, tror jeg også jeg vil ha i litt havregryn for å gi litt mer fylde. Gahrs ølbok er verdt prisen alene for kapittelet om alkoholsvak øl.

@Hallgeir Hvordan mesket du? Høy L/kg eller mye spylevann? Forlenget du mesketiden? og, kjørte du protein rest? Mye spørsmål. Skal brygges noe lignende snart. Ligger som to i køen. Jeg kommer til å ha 2-300g havregry i, men tenkte å gjære med US-05. Enig om kapittelet om alkoholsvakt øl, mye å plukke opp der. (sier gubben som sitter med en halvliter Sectet Santa på 10,5...)

Dette var nest siste runde med Brewsteren min før den døde. Så vidt jeg husker, mesket jeg 60 min på ca 67 grader. Min vanlige mesketemp er 63-64, og jeg justerer de fleste meskeskjema ned 2 grader fra oppskrifter. Hadde temmelig våt mesk, 15l/3kg. Brewolution brewster har varmeelement på 1800w, og jeg risikerte derfor med alle brygg at jeg ikke rakk å stegvis heve temperaturen i mesken før all stivelsen var brutt ned til maltsukker. Dette brygget er veldig sårbart for slikt, så jeg sto over protein-steget. Derfor valgte jeg wlp002 for å få tilstrekkelig restsødme. Med bedre varmelelement tror jeg man kan følge meskeskjemaet Gahr skisserer. Likevel tror jeg at jeg uansett vil anbefale wlp002, da den fremhever det lille som er av maltsmak. På ca 3% skal det litt til at det blir for mye maltsmak, og den solide humlingen gir deg litt å gå på hvis FG skulle ende ett knepp eller to over det man sikter på. Det skal litt til at det smaker søtt og klissete når det er 2 hekto cascade i.

Mange takk!
Er jo litt fersk, spesielt med tanke på å bruke oppskrifter der alt ikke er oppgitt med t-skje...
Ovennevnte oppskrift tar utgangspunkt i et resultat på ca 25 liter...? Det er jo beregnet en del humle...

Tilbake
Topp