7 fjell sommer pale ale

Hei.
Jeg har har tenkt å prøve meg på å brygge en sommer pale ale etter oppskriften på 7 fjell sine hjemmesider.

Men jeg er litt usikker på meskeoppsettet. Hvordan skal jeg tolke det? Skal jeg starte å meske på 69 grader og holde den i 20 min? Jeg trodde dette var veldig høyt for en pale ale.. :)

Mash:
20 min. @ 69 °C
20 min. @ 72 °C
5 min. @ 77 °C
 
Hei.
Jeg har har tenkt å prøve meg på å brygge en sommer pale ale etter oppskriften på 7 fjell sine hjemmesider.

Men jeg er litt usikker på meskeoppsettet. Hvordan skal jeg tolke det? Skal jeg starte å meske på 69 grader og holde den i 20 min? Jeg trodde dette var veldig høyt for en pale ale.. :)

Mash:
20 min. @ 69 °C
20 min. @ 72 °C
5 min. @ 77 °C


Gahr skriver et sted at man ikke nødvendigvis bør følge meskeskjemaet de har satt.. Jeg har kjørt et steg på ca 66 grader, og skyllet ut på 78-80 grader. og det ble godt øl av det også.
 
Ellers er det slik du spør om:

69 grader i 20 min
så 72 grader i 20 min
så 77 grader i 5 min.

Men jeg har kjørt et stegs mesk på 66 grader i 60 min, og deretter skyllet ut på 78-80 grader. Dette ble det veldig bra øl ut av. Greit å holde det enkelt hvis man er usikker
 
Ok, takk for svar. Det er det jeg er vant til å gjøre. Men hvilken effekt har det på ølet å meske så høyt som 69 og 72 grader? Blir det da mye rest sødme/ ugjærbart sukker i vørteren? Med tanke på at forventet FG er 1008
 
Ikke start mesken på 69 grader. Du vil få mye høyere FG enn oppskriften sier. Ta utgangspunkt i oppskriften (ingrediensene) og se litt i notatboka di for å se hva forventet utgjæring kan være ved temperatur du har brukt mye. Gahr sitt oppsett er ganske drøyt sånn sett, at han må meske høyt for å treffe target FG.
 
På de samme ølet står de hunler: summet@60 mln. Til mål IBU. Korleis humler skal man bruke og kor myke, til ein oppnår 28 IBU da blir vell IBU mer en 28 IBU. da man skal ha oppi humler ved 15 min og 2 min
 
Beregn hvor mye IBU du får av de andre humlene først, så legger du til nok 60-min humle til du når IBU som i oppskriften.
 
Vi mesket etter skjemaet i oppskriften, men fikk likevel en FG som var lavere enn oppgitt. Det står på sekundærgjæring nå, og jeg er spent på resultatet. Jeg smakte på ølet i forbindelse med flasking, og må si navnet på ølet er svært treffende.
 
Hei. Fin tråd og fin tabell, men jeg skjønner fremdeles ikke hvordan en finner ut hvor mye Summit-humle en skal bruke!? Kan noen hjelpe? Helst med et svar i gram så kan jeg lære meg utregningen senere ;)
 
Avhenger av alfasyreinnholdet i humlen. Bør stå på pakken.
Har du et bryggeprogram så justerer du nivået av alfasyre (AAU) og justerer mengden humle til du treffer måltallet.

Har du ikke et program kan jeg hjelpe deg, men må vite % innholdet i humlen.

mvh Hans
 
Avhenger av alfasyreinnholdet i humlen. Bør stå på pakken.
Har du et bryggeprogram så justerer du nivået av alfasyre (AAU) og justerer mengden humle til du treffer måltallet.

Har du ikke et program kan jeg hjelpe deg, men må vite % innholdet i humlen.

mvh Hans

Takk for svar og info Hansern. Jeg fant en kalkulator og justerte og fikk det til. :)
 
Vi brygger 50 liter og har kommet til at vi skal ha ca 15 gram med Summit, er vi helt på jordet da???
Veldig usikre på om vi har brukt kalkulatoren korrekt........
 
Ikke start mesken på 69 grader. Du vil få mye høyere FG enn oppskriften sier. Ta utgangspunkt i oppskriften (ingrediensene) og se litt i notatboka di for å se hva forventet utgjæring kan være ved temperatur du har brukt mye. Gahr sitt oppsett er ganske drøyt sånn sett, at han må meske høyt for å treffe target FG.

Mener også at han nevnte at det er inkludert tiden det tar og komme opp i ønsket mesketemperatur og at det derfor blir mesket en stund på lavere temperaturer, bare Gahr kan svare på det.
Od det er vel heller ikke et lite hjemmebryggeri han driver :)
 
Mener også at han nevnte at det er inkludert tiden det tar og komme opp i ønsket mesketemperatur og at det derfor blir mesket en stund på lavere temperaturer, bare Gahr kan svare på det.
Od det er vel heller ikke et lite hjemmebryggeri han driver :)
Aha.

Jeg trodde mashin var på 69 grader.

Hehe. Nei det er jo litt størrelse på det hjemmebryggeriet hans. Har hørt at han nå skal leie inn polakker for å løfte opp maltrøret etter mesk.
 
Guru Gahr har vel flere ganger poengtert at hans meskeskjema ikke nødvendigvis er det som er rett for ditt oppsett. Det man skal se etter er hvilken utgjæringsgrad man skal ha, og så tilpasse mesketemp etc. til ditt brygge-oppsett.
 
Tilbake
Topp