7 fjell Una blonde

peram

Norbrygg-medlem
Hei.

Sitter og prøver å finne ut av hva jeg må bestille for å brygge en runde med denne. Siden oppskriften (http://www.7fjellbryggeri.com/brewourunablond) er som den er lurer jeg på om jeg tenker riktig. Tenker å brygge en 25L batch og dette er det jeg har regnet meg frem til så langt :

IBU = (humlevekt i gram x utbyttefaktor x alfasyreinnhold)/(vørtervolum x 10)

0.89 g/l Saaz @ 15 min : ((0,89*25)x12x3.6)/250 = 3,8
0,22 g/l Amarillo @ 15 min : ((0,22*25)*12*9,2)/250 = 2,4
0,89 g/l Saaz @ 2 min : ((0,89*25)*5*3.6)/250 = 1,6
0,22 g/l Amarillo @ 2 min : ((0,22*25)*5*9,2)/250 = 1,0

IBU for tilsettningene skulle da bli 3,8 + 2,4 + 1,6 + 1 = 8,8​

I tillegg skal det legges til Summit for å treffe IBU og da lurer jeg på om dette blir riktig :

Humlevekt i gram = (IBU x vørtervolum x 10)/(utbyttefaktor x alfasyreinnhold)

(28-8,8)*25*10/31*16,2 = 9,55 g summit​

totalt
44,5 g Saaz, alpha 3.6 %
11 g Amarillo, alpha 9,2 % + 44.5 g Amarillo til dryhop.
9,55 g Summit, 16,2 %
Har jeg forstått ting riktig eller er jeg helt på viddene ? Er det riktig å ikke ta med dryhop i beregningene ?

mvh
peram
 
Hei, jeg tenkte jeg skulle prøve meg på en 7 fjell Una blonde som ligger her på forumet. Jeg forsto det meste, men jeg hadde problemer med å forstå humlen der det står summit*60 to hit target IBU. Må jeg da kalkulere denne humlen på en måte? De andre er jo gram pr liter, så det er jo litt enklere å forstå. Regner da med at dette er pr liter ferdig vørter etter mesk og kok.

Har brygget to forskjellige øl hittil med 5,5kg malt og har som regel hatt og på 1050 og FG på 1012. Er fornøyd med denne alkoholprosenten så jeg har gått ut ifra 5,5 kg malt i denne også.

Har kommet frem til denne oppskriften der jeg regner med ca 23 liter ferdig brygg. Kom gjerne med kommentarer om dere ville gjort noe annerledes.

malt

2,35kg best pilsner malt
2,35 kg best pale malt
670g best carmel malt
130g Thomas fawcett pale crystal malt


Humle
Summit ???
22g saaz 15 min
6g Amarillo 15 min

22g saaz ved nedkjøling
6g Amarillo ved nedkjøling

22g Amarillo i 7 dager tørrhumle


Gjærtype California ale vlp 001. Gjæres på 18-20 grader i 14 dager.
 
Legg inn oppskriften i ett bryggeprogram så ser du hvor mye Summit du må tilsette på 60 min for å oppnå samme IBU som oppskriften tilsier.
 
Takk for svar. Jeg har nå prøvd meg litt i beer calc. Har et par spørsmål angående dette. Jeg har satt effektivitet på mesk på 70% er dette greit? Har planer om å meske på 66 grader og koke i 90 min.

Så lurer jeg på minutter på humle. Er dette minutter ut i koketid, eller antall minutter som humlen er i kok? Har antatt ut ifra det jeg kunne forstå av hjelp funksjonen at det er koketid.

Legger ved et utklipp fra beercalc og setter pris på tilbakemelding da jeg har planer om å brygge denne om 1,5 uke.
 

Vedlegg

  • beer calc.JPG
    beer calc.JPG
    139,4 KB · Sett: 34
F eks 60min humla har du i kokekaret når det gjenstår 60min å koke.
Stusset litt over bitterheten på tørrhumla.
Trodde beercalc ikke regnet bitterhet på denne?
 
Jeg forklarte kanskje dårlig. Vet at det som står i oppskriften er minutter ut i koketid, men jeg er usikker på om dette også gjelder i beercalc. Etter det jeg skjønte så skal man sette inn antall minutter humlen er i kok i beercalc.

For eksempel står det saaz og Amarillo Whirlpool. Pleier da å hive i humlen 1 min før jeg setter på kjøling. skriver jeg da inn 1 min eller 89 min som er tiden fra jeg startet koking. Og i oppskriften står det 15 min som betyr at humlen koker i 75 min. Etter det jeg har forstått så skal jeg da plotte inn 75 min i beercalc.
 
Det som står i oppskriften er ikke ut i koketid. Man tilsetter f.eks ikke bitterhumle 60 min ut i koken.

Hvis du ser på IBUene du får ut av humla i beercalc så ser du at den opererer helt vanlig. F.eks der du har skrevet 75 min vil det si at den koker i 75 min.
 
Sjekk humletilsetningene en gang til.
5g amarillo på 75 min gir 4,3 ibu og 20g amarillo tørrhumle gir 17,5 ibu.
Dette harmonerer ikke i et Forvirret hode.
 
F eks 60min humla har du i kokekaret når det gjenstår 60min å koke.
Stusset litt over bitterheten på tørrhumla.
Trodde beercalc ikke regnet bitterhet på denne?
Enig. Jeg mener at jeg heller ikke har fått IBU på tørrhumling i beercalc. Her må det ha blitt en bug.

Humletilsetningene i beercalc er antall minutter humla er med under koking. Dette er normalt i bryggeoppskrifter (og passer greit med 0 minutter for tørrhumling også).
 
Sist redigert:
Trur jeg fant feilen nå. Hadde ikke satt inn 0 i tørrhumlen, men brukt backspace. Nå trur jeg den skal ligge i nærheten. Reagerte litt på humle selv i forhold til oppskriften på grunn av at jeg ikke fikk noe summit, og jeg måtte senke de andre litt for å få riktig EBC.
 

Vedlegg

  • brygging.JPG
    brygging.JPG
    221,3 KB · Sett: 20
Mitt råd: Det er ingen gode grunner for å ha mange forskjellige bitterhumler. Bruk en som passer oppskriften. Jeg skjønner ikke hvorfor du har de 75min-humlene. De blir rene bitterhumler og bidrar ikke med smak. Jeg tipper de heller skulle vært 15 minutters humler. Da vil du måtte dra opp litt i mengden på bitterhumlen (Summit) igjen.

EBC har ikke noe med humler å gjøre. Det angir farge og har bare med maltet å gjøre. IBU angir bitterhet og styres av humle.
 
Sist redigert:
Jeg har bare fulgt oppskriften, så jeg vet ikke stort mer enn det i forhold til antall bitterhumler. Bommet i forhold til EBC, jeg mente selvfølgelig IBU.

Oppskriften er som følger: Summit *60min. to hit target IBU. regner med at denne skal koke i 60 minutter og har satt 60 min i beercalc.

0,89g/l Saaz @ 15min. Denne trur jeg skal i kok 15 min etter oppstart og har dermed satt 75 min i beercalc på grunn
av at jeg skal koke i 90 min. Kan hende jeg har misforstått denne og at den skal i 15 min før nedkjøling, og dermed skrive 15 min i beercalc.

0,22 g/l Amarillo @ 15min samme som over.

0,89 g/l saaz @ Whirlpool Denne tilsetter jeg 1 min før kjøling og setter 1 min i beercalc

0,22 g/l Amarillo Whirlpool Samme som over.

0,89 g/l Amarillo dryhop 7 days. Denne setter jeg 0 på i beercalc.
 
Står det 15 min i en oppskrift så skal du skrive 15 i beercalc, ikke 75. Dette er smakshumle som skal kokes i 15 min før nedkjøling starter. Koker du denne i 75 min blir det helt feil.
 
0,89g/l Saaz @ 15min. Denne trur jeg skal i kok 15 min etter oppstart og har dermed satt 75 min i beercalc på grunn
av at jeg skal koke i 90 min. Kan hende jeg har misforstått denne og at den skal i 15 min før nedkjøling, og dermed skrive 15 min i beercalc.

0,22 g/l Amarillo @ 15min samme som over.
Her tenker du feil (for vanskelig).

15 minutter betyr at humlen skal koke med i 15 minutter, og tilsettes altså 15 minutter før kokeslutt. Du skriver 15 minutter i beercalc. Dette er et typisk tidspunkt for å tilsette smakshumle.
 
Da skal jeg endre oppskriften ikveld. Takk for all hjelp. Har bare Brygget to typer før, og da har jeg fått beskjed når humlen skal i. Nå er det første gang jeg leser og endrer en oppskrift selv, så det er litt å sette seg inn i merker jeg. Satser på å brygge denne neste helg, så får jeg se resultatet om 1 mnd.
 
Dette lærer du mye av! :)

Etter noen brygg der du har jobbet med oppskriften vil du få noen aha-opplevelser som gjør at du vet hvordan oppskrift og sluttresultatet henger sammen.

... og så oppdager du at du har flere spørsmål enn noensinne. ;)
 
Sist redigert:
Da endte jeg på denne, så er det bare å satse på at den smaker greit når den er ferdig. Får krysse fingrene. hehe
 

Vedlegg

  • Skjermbilde.JPG
    Skjermbilde.JPG
    209,2 KB · Sett: 30
Tilbake
Topp