Oppskrift til Bratberg Kompaktbrygger...

TomS

 
Anyone som har ett par enkle og gode oppskrifter til en slik kompaktbrygger liggende? Tenker først og fremst på en hveteøl og en juleøl. Har lest meg blind på BeerCalc og "komponert" en hveteøl som jeg kanskje tror blir grei - se nedenfor. Tar gjerne i mot kommentarer. Men, det er i utgangspunktet årets juleøl jeg trenger litt ekspertise til. Bratbergen tar maks 7,5 kg malt og 30 l vann.

Arnadal Wit:  
Statistics
Volume: 25 liters
Boil Volume: 28 liters
OG: 1064
BG: 1057
FG: 1016
Alcohol: 6.3 % by vol.
Colour: 12 EBC (Golden)
Bitterness: 28 IBU
BU/GU: 0.43


Fermentables
Pale Malt 7 EBC   7 EBC   3500 g
Honey   40 EBC   250 g
Wheat Malt   3 EBC   3000 g

Mash schedule: 67 degrees for 90 minutes



Hops
Hallertauer Tradition 6% alpha   40 g   60 minutes
Hallertauer Tradition 6% alpha   15 g   15 minutes
Hallertauer Tradition 6% alpha   15 g   5 minutes

Fermentation
Yeast: Safbrew WB-06
Fermented at 20 degrees C for 14 days.
Fermented at 20 degrees C for 14 days.


Comments:


1 g knust koriander og appelskinskall tilsettes pr liter når det gjenstår 20 min av koking.
 
Hei,

1 gram koriander og appelsinskall kan ikke være riktig. Det skal kanskje være 1 gram pr liter?

Vi brygget 45 liter Wit forleden og brukte da 80 gram appelsinskapp og 40 gram koriander. Det synes jeg var passe.
 
1 g knust koriander og appelskinskall tilsettes pr liter når det gjenstår 20 min av koking.  ;) Akkurat det han har skreve ;)
 
Hehe.. Se der ja! My bad!

Uansett litt lite appelsinskall ;-) 2 gram pr liter gjør susen!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Takker. Da blir det 1 gram koriander og 2 gram skall pr liter. Noen som har en enkel og god (verdens beste) juleøl, som til og med jeg klarer å lage?
 
Ingemarh skrev:
Hehe.. Se der ja! My bad!

Uansett litt lite appelsinskall ;-) 2 gram pr liter gjør susen!


Sent from my iPhone using Tapatalk
  Hehehe ;)  Min kombinasjon av koriander og pomerans er som følger til 25 liter. 35gram koriander og 15 gram pomerans.
 
Tilbake
Topp