7Fjell Vinter - problemer med utgjæring

ToreK

Hepp!
Jeg håper noen kan hjelpe meg her.
Kort fortalt: jeg har en 7Fjell Vinter hvis FG har stoppet opp. Den har stått på 1.022 i fire dager.

Bryggeforløpet:
Brukte dette ølsettet fra Vestbrygg, og hadde fin temperaturkontroll under mesking. Her er et utdrag fra bryggeloggen:

20.08.2014
17:05 : 15 liter vørter etter avrenning. Skyller med 13,5 liter. Havnet på SG på 1.059 før kok (ihht oppskrift).
....koking og humling....

19:57 : Starter nedkjøling (spiralkjøler).

20:37 : OG 1.072 (oppskrift er 1.068). Sluttvolum 20,5 liter (lot det koke 90 minutter).

20:45 : Tilsatt 3 rør WLP001 bbf 24.11.2014 (ikke starter).

Dette ble så satt i gjæringsskap, og både temperatur og aktivitet var fin. Etter en uke måtte den flyttes til boden til fordel for en juleøl som måtte ha temperaturkontroll under stormgjæring, og der har den stått siden. Temperatur i gjæringskaret har lagt mellom 21 og 21,5 grader i boden. Litt i varmeste laget, men ikke katastrofalt (tenker jeg).

Ølet har nå stått i 15 dager.
Jeg har så målt FG de fire siste dagene, og hver dag har det lagt på 1.022. Jeg har vært påpasselig med at det har holdt 20 grader, og det er mål med et hydrometer som jeg vet fungerer. Har også et refraktometer, men det kan vel ikke brukes til denslags nå?

Så... noen tips, anyone? :rolleyes:

Splashet fra kjelen på kjøkkenbenk og ned i gjæringskar, og så brukte jeg malingsvisp og drill (alt dyppet i starsan). Det har fungert fint tidligere.

Trenger ikke nødvendigvis være årsaken, men du har vel underpitchet litt såvidt jeg kan se? Kommer i hvert fall frem til at du burde hatt 4 rør iflg. MrMalty. (Hvilket er et godt argument for å sette en starter, noe man alltid bør når man bruker fersk gjær imho)

Aha.. men hva skjer om jeg så flasker? Pleier å tilsette sukkerlakke i gjæringskar, og så stikke om med hevert. Vil den klare å karbonere i det hele tatt? Eller vil for høy SG forårsake flaskebomber?

- 64 grader i 20 minutt (kontra 63 grader i oppskrift
- 71 grader i 20 minutt
- 77 grader i 5 minutt
Er mulig det er noen variasjoner, men ikke noe voldsomt tror jeg. Jeg rørte også lett i mesken ca halvveis uti hvert steg.

Skal ikke denne iflg oppskrift ende opp på 1.014? TS ligger på 1.022. Den ene graden utgjør nok ikke dette alene, jeg vil fukte fingeren og stikke den i været og mene at iallefall 6 av poengene skyldes noe annet enn 64 graders mesk.

Det vi ikke vet her er hvor lang tid Gahr bruker på temp-stigninger kontra TS sine tempstigninger. Hvis TS la til vann i mesken for å treffe neste steg, så vil dette være mye raskere stigning enn det Gahr har i sitt bryggeri, da stigningen vil skjer instant i TS sitt oppsett, og da kortere aktivitet fra Beta Amalyse-enzymene.

Videre er det jo oksygenering, som i seg selv står for noen poeng.

Skal ikke denne iflg oppskrift ende opp på 1.014? TS ligger på 1.022. Den ene graden utgjør nok ikke dette alene, jeg vil fukte fingeren og stikke den i været og mene at iallefall 6 av poengen skyldes noe annet enn 64 graders mesk.

Close! 1.015 skal den ende opp på. Hva bør jeg gjøre? Tenke "fuck it", flaske det og håpe på det beste, eller finnes det noen måte å redde dette på?

Du kan jo prøve å tilsette en aktiv 001, men iom at du tilsatte gjær direkte så antar jeg at du ikke har mulighet for gjærstarter. Litt på siden av det du spør om så trenger du i grunn bare ei flaske du har starteren oppi som du rister hver gang du går forbi.

Men spiser den ikke mer så er det bare å flaske, eller prøve å tilsette en aktiv starter.

Du kan jo prøve å tilsette en aktiv 001, men iom at du tilsatte gjær direkte så antar jeg at du ikke har mulighet for gjærstarter. Litt på siden av det du spør om så trenger du i grunn bare ei flaske du har starteren oppi som du rister hver gang du går forbi.

Vi hadde 1019 på vår Vinter fra Vestbrygg. Funket fint å flaske den. Mener vi brukte US-05.

Men spiser den ikke mer så er det bare å flaske, eller prøve å tilsette en aktiv starter.

Gjærstarter skal så definitivt vurderes til neste brygg!

Jeg lar den stå en dag til og måler på nytt. Antar dette ikke påvirker hvordan jeg bør ha sukkerlaken. Tenkte 6g/l. Hva brukte dere, Glenn?

Mest sannsynlig er mangelen på starter og for lite oksygen i vørteren problemet her.

Da er det notert i lessons learned, og den blir flasket ved første mulighet! Kan bli en utfordring med BØ de neste to dagene :D

Takk for svar!

Og da har jeg hatt første smak.
Den har nå stått 9 dager på flaske i romtemperatur (ca 20-22 grader). Den trenger litt mer kullsyre, men det er nok noe som kommer.
Smaken er så absolutt lovende, men litt "rå". Litt lagring må nok til, og den ryker nok ned i kjellerboden etterhvert.

Som Gahr sier: RDWHAHB :)

Tilbake
Topp