Å gjære på kokekaret

Jeg lurte på om det er en god ide å tilsette gjær rett i kokekaret etter at man har kjølt ned til rett temperatur, og bare la det gjære der.

Jeg buker en 120liter vvs bereder og kan lett klare å gjøre tanken tett. Og gjæringslåsen kan jeg bare sette i lokket.

Jeg kan tenke meg at det kan bli et problem å få humlerester ut av tanken, men det kan vel løses med å bruke humleposer?

Fordelene jeg ser med dette er at jeg ikke trenger å være så redd for å få forurensinger, slipper også å ha 5stk 25 liters gjæringsspann ståendes rundt omkring.

Dessuten blir det jo veldig enkelt etterpå med å kjøre det på flasker eller fat.

En annen fordel er kansje at jeg kan tappe ut gjæringsrester som faller ned på bunnen med tappekrana.

Har noen erfaring med dette?

Jeg har hørt om dette før, og de fikk bra resultater. Det byr på noen utfordringer. Fjerne truben etter koking kan løses med en kran i bunnen, men mange sier de tømmer alt i gjærings karet og ikke har noen problemer med det. Tilsette oksygen til vørten må man bruker en lufte sten, er ikke bare å riste på en vv bereder. Etter å ha lest om plast bryggeriet til Eduard har jeg har fantasert litt med tanken om et plast kokekar (og gjæringskar) med en meske bøtte oppi (spann i spann prinsippet). Mesk, skyll, kok, kjøl og tilsett gjær alt i det samme spannet.

Går sikkert greit, men det er ikke ideelt. Du får relativt mye trub- og humlerester i ølet på denne måten. Dette vil ikke nødvendigvis bli noe stort problem, men POTENSIELT kan det medføre høyere fuselproduksjon, mer uklarheter og dårligere skumfasthet.

Bakdelen med humleposer er dessuten at det gir betydelig dårligere utbytte av humlen enn om man koker humlen løst i karet.

Bør jo være mulig å koble en gran kran i bunnen av berederen slik att du kan tappe ut alt gunk fra kokingen før du starter gjæringen.
Det største problemet jeg ser er att du okuperer kokekjelen under hele gjæringsforløpet, dette er jo spesielt slitsomt hvist du har øl som tar lang tid til gjæringen.

Det var noen svensker jeg leste om som pitchet gjæren rett i kjelen etter kjøling, la på lokket og gjæret. Men så var de svenske da  ;D
Den store fordelen er mindre fare for bassilusker og klarer man å tappe ut truben kan ikke jeg se noen ulemper.

Enig med Steinarja. Det kan være utrolig frustrerende å vente på utstyr/ingredienser hvis man har fått den akkutte trangen til å brygge og attpåtil har en ledig tids-lomme.
Selv hadde jeg nok sett etter større gjæringskar i stedet.

Forslag til gjæringskar:
Felleskjøpet selger "60 liter fordunk" for 135 kr (ypperlige gjæringsbøtter, har 3 stk selv)

Eventuelt du kan gå for de store tønnene/fatene de har transportert kjemikalier på.
Et tips er å undersøke med bilvaskehaller og verksteder. Jeg hadde en gang i tiden noen 150-200 liters tønner/bøtter i næringsmiddel godkjennt plast (klemring rundt lokket - helt tette). De hadde vært opprinnelig vært fylt med såpe eller andre kjemikalier. Dette var bare emballasje som de skulle kaste når de var tomme og var bare glad til for at noen ville ta de med seg.  :hadet:

Når det blir såpass store gjæringskar og kokekjeler, så bør du nesten bruke gaffeltruck for å flytte på alt det der, hehe!

Eller så blir det i det minste en pumpe, slik at man kan pumpe over vørter/øl fra et kar til et annet. Yders på forumet brygger også i denne størrelsen, han bruker pumpe, og bruker ett stort konisk gjæringskar. Tidligere gikk vørteren vel i flere små plastdunker på 30 liter, disse er da i det minste håndterlige, og til og med disse 60 liters Labb-dunker får man nok løftet oppå et lavt bord for å få nok fallhøyde for å tappe det over i fat.

Jeg har fem stk. glassballonger som jeg gjærer på.
20, 25 og 30 liter.
De er greie å håndtere, og lette å reingjøre.
Etter bruk skyller jeg dem.
Så fyller jeg dem med vann og litt kaustisk soda.
Etter 2 - 3 dager har all gugge løsnet, og det er bare å tømme dem med en hevert.
Skyller vekk lutrestene med kaldt vann.
Før bruk blir de desinfisert, enten med klor eller fosforsyre.
Egil B.

Jeg lurte på om det er en god ide å tilsette gjær rett i kokekaret etter at man har kjølt ned til rett temperatur, og bare la det gjære der.

Jeg buker en 120liter vvs bereder og kan lett klare å gjøre tanken tett. Og gjæringslåsen kan jeg bare sette i lokket.

Jeg kan tenke meg at det kan bli et problem å få humlerester ut av tanken, men det kan vel løses med å bruke humleposer?

Fordelene jeg ser med dette er at jeg ikke trenger å være så redd for å få forurensinger, slipper også å ha 5stk 25 liters gjæringsspann ståendes rundt omkring.

Dessuten blir det jo veldig enkelt etterpå med å kjøre det på flasker eller fat.

En annen fordel er kansje at jeg kan tappe ut gjæringsrester som faller ned på bunnen med tappekrana.

Har noen erfaring med dette?

Hvordan gikk dette ?=)!Tenker på samme opplegget selv

Gjæring i kokekar er omtalt i brewstrong episoden om gjæringskar (fermentors eller fermentation vessels eller noe sånn). Synes å huske et svar som at det kan gjøres men bare hvis man er komfortabel med å gjære på truben.

Tilbake
Topp