ABC IPA jul

Heisan skal til å brygge mitt første brygg noensinne på en bb30a å skal sette en IPA da jeg fikk noe tips om at d vil bli klart til jul. Ja vet mer lagring bedre øl men. Dette er et IPA sett fra olbrygging.no til 25l sitter med en liten ide om å ha med litt appelsin skall å kanskje noe kanel for å få litt julete smak. Men som sagt mitt første brygg noen som har noen tips om megnde å når d burde tilsettes? Mvh

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Jeg har kjørt ca 140 gram i 5 gallons batch med div sitrus skall. Mekker det selv og da må de tørkes i ovn først. 5 min i kok. IPA er ferskvare, men det bør gå opp mot 1 mnd fra bryggedag til konsum. (Halvstekt brød smaker ikke like godt som ferskt brød). Lykke til!

Sitter å hører på vestcast å får veldig inntrykket av å kanskje ha i d minste litt appelsinskal for syrlighet til ølet kan være bra. Tru meg jeg hører va du sier å selfølgelig veldig nervøs for å "rote" for mye med en original oppskrift til mitt første brygg men kan ikke forstå at litt appelsinskal skal kunne "ødelegge" ? Eller? Drit I kanel. Men litt skal?

Jeg har kjørt ca 140 gram i 5 gallons batch med div sitrus skall. Mekker det selv og da må de tørkes i ovn først. 5 min i kok. IPA er ferskvare, men det bør gå opp mot 1 mnd fra bryggedag til konsum. (Halvstekt brød smaker ikke like godt som ferskt brød). Lykke til!

Ja blir nok satt av mye øl til å lagres litt lengre men litt stas å kunne drikke sitt første brygg til jul [emoji12] skal etterhvert sette et juleøl som er tiltenkt påske også kanskje litt triksing med oppskrift til den.

...selfølgelig veldig nervøs for å "rote" for mye med en original oppskrift til mitt første brygg ...
Vær ikke redd for å endre 'originale' oppskrifter. Etter at du har kjøpt settet, er det ditt :) gjør hva du vil
Er det lurt å 'rote' til en ferdig oppskrift på ditt første brygg?? Kjør på !!!
Første brygg blir alltid litt rotete uansett, og du vil elske det - slik vi alle har elsket vår førstefødte :)
Ditt andre brygg kommer sikkert til å smake godt, men det trenger du ikke tenke på nå

Ja da var mitt aller første brygg altså til tapping på gjær kar.. Å sitter som et spørsmålstegn fg skal være 1.008 jeg sitter med en 1050 hva har skjedd. Er det bare å dumpe d?

Har lest blandt annet fra hånd til munn sikkert tre ganger et utall av videoer. At jeg hadde vært litt off kan jeg skjønne men. Skal sies aldri brygge før osv. Å følte at bben jobba imot meg på temp hele tiden

s
Har lest blandt annet fra hånd til munn sikkert tre ganger et utall av videoer. At jeg hadde vært litt off kan jeg skjønne men. Skal sies aldri brygge før osv. Å følte at bben jobba imot meg på temp hele tiden

Sorry, var ikke meningen å være brå.Som nevnt over, så har du nok blandet FG og OG. OG er det du har når du er ferdig å brygge og skal tilsette gjær, FG er når gjæren er ferdig med jobben (ca 14 dager). Sånn kan det gå. Mye å holde styr på ved første brygg, det å blande to bokstaver er ikke den værste feilen.

OG: Original Gravity. Når du starter gjæringen. "Opprinnelig så var gravity'en på denne vørteren på 1.xxx"
SG: Specific Gravity: Når du måler når som helst. Under mesking, under gjæring eller whatever. "Ved det Spesifikke stedet i prosessen så var gravity'en på 1.xxx
FG: Final gravity: Når den er ferdig utgjæret, den blir ikke lavere. "Den gjorde seg Ferdig ved 1.xxxx"

Oppskriften sier OG 1046 jeg fikk 1052 ok så burde jeg ha vannet litt ekstra. Men vil ikke da OG forandre seg etter gjæring heller har jeg da missforstått oppskrifta sier fg 1008

Oppskriften sier OG 1046 jeg fikk 1052 ok så burde jeg ha vannet litt ekstra. Men vil ikke da OG forandre seg etter gjæring heller har jeg da missforstått oppskrifta sier fg 1008

OG'en vil alltid være det den var, 1.052. Det var med dette sukkerinnholdet du startet gjæringen. Men under gjæringen så spiser gjæren sukker, så sukkerinnholdet synker. Så hvis du måler sukkerinnholdet underveis så sier man at da måler du SG under gjæring (Siden den vil fortsette å forandre seg).

Når det har stabilisert seg, dvs at gjæren ikke spiser mer sukker, så kan du si at du har nådd Final Gravity, Det er her ølet ditt endte opp etter gjæring.

Det er bare ord og uttrykk, hvis du sier at OG'en er nå 1.015 under gjæring så skjønner de fleste hva du mener gitt konteksten, men andre kan tro at du faktisk startet å gjære med en OG på 1.015.

Ok men da skjønner jeg. Men som jeg forstår har du brygget litt selv å kan du da gi et bedømming på at jeg nådde 1052 når fasiten var på 1046 er jeg veldig off da som første brygger?,

Nesj, innafor. Ikke tenk på det. Men før notater, gode notater. Men OG er på en måte like avhengig av volum hvis du vil vite hvordan du ligger an mtp oppskrifter. Har du høy OG men lite volum så kan du vanne ut, har du lav OG samt lite volum så har du ikke truffet på oppskriften mtp meskeeffektiviteten.

Ok men da skjønner jeg. Men som jeg forstår har du brygget litt selv å kan du da gi et bedømming på at jeg nådde 1052 når fasiten var på 1046 er jeg veldig off da som første brygger?,

Jeg vil gjette på at du fikk noe mindre vørter i karet enn det oppskriften sier? Hvis ja: Da vil nok ipan din bli noe bitrere enn planlagt. Den vil uansett få høyere alkoholprosent. Etter min smak: bra for deg.

Tilbake
Topp