Ægir Bæver - vannjustering

Hei,

Jeg skal ha en bryggedag om et par uker med en kompis som kommer kjørende et par timer for å være med, stas!
Når han da en gang har tatt turen får han få velge brygg. Valget falt på Ægir Bæver som han la sin elsk på for en tid tilbake, men som i følge han ikke lenger er å oppdrive.
Å få tak i oppskriften var en smal sak, den har jo Ægir selv på sine sider.
Derimot er jeg litt mer usikker på hvor jeg skal legge meg hva gjelder vannjustering her, jeg har bare noen få allgrain-brygg under beltet.
Den har white IPA i navnet, dobbel sådan. Veldig lav IBU på brygget er det også, så spesielt humledrevent virker det heller ikke å være.
Noen her som har noen tanker om hvilken stilart/målprofil det blir fornuftig å legge seg mot her?
Det hører også med til historien at jeg selv ikke har smakt en Bæver, og min kjære bryggevenn kunne ikke beskrive smaksprofilen noe nærmere enn at det var "godt som f" :rolleyes:
 
Ut fra oppskriften er det en tørrhumlet wit, gjæren er WLP400, det er tilsatt appelsinskall og koriander.
Mistenker at de brukte navnet 'IPA' for å få opp salget på denne.

Det som skiller den fra wit er mindre hvetemalt, amerikanske humler og tørrhumling.
Men det er jo ikke en IPA når den har en IBU på 17,5.

Hvilken vannprofil en skal legge seg på når en skal brygge en hybrid som dette er litt opp til hva man ønsker.
Den originale var neppe særlig bitter, så jeg tror jeg ville lagt meg på den softe siden og behandlet den som en wit.
Her er Brewfathers målprofil for wit:

wit.jpg
 
Jeg er enig i betraktningene dine her, ingen IPA-stil jeg kjenner til med så lav IBU.

Jeg tenkte litt i samme baner, var bare usikker på om wit ble riktig da det både er lite hvetemalt for stilen + tørrhumling og amerikanske humler.
Det høres fornuftig ut som du sier, at man kan behandle denne som en wit, IBU, gjær og til dels maltprofil tilsier jo det.
Frem til nå har jeg kun brygget øl med veldig distinkt stil, så dette med hybrider er nytt for meg.

Så blir det spennende å se om dette blir godt! Men erfaring tilsier at om ikke jeg liker det selv så er det alltids kompiser som kan tømme fatet :D
 
Tilbake
Topp