Ægir IPA!?!

TomS

 
Heisan!
Tenkte jeg skulle prøve meg på denne i min Brattberg-brygger. Har noen spørsmål som jeg håper å få svar på:

1. Carahell. Er dette en vanlig malttype, eller finnes det gode substitutter til denne? Fant den nemlig ikke på Beersmith2 til Pad'n...

2. Det skal tørrhumles ganske kraftig med Centennial og Citra. Fra hvilken dag? Er dag 5 ett godt utgangspunkt for all tørrhumling?

3. WLP051. Finnes det gode/brukbare tørrgjær istedenfor denne? Har aldri brukt flytende gjær, ei heller lagt gjærstarter før...


Takker og bukker.
 
Bryggeland har carahell. Kjenner ikkje til den så veit ikkje om erstatning.
Tørrhumling etter stormgjæring. Dag 5 høyrest bra ut.
Wlp051 (California V) fins ikkje som tørrgjær, men du kan bruke US-05 med litt forskjellig resultat. Eg er forøvrig ganske glad i wlp051, men tyr alt for ofte til tørrgjær.
 
TomS skrev:
1. Carahell. Er dette en vanlig malttype, eller finnes det gode substitutter til denne? Fant den nemlig ikke på Beersmith2 til Pad'n...

Carahell er ein type lys krystallmalt frå Weyerman. Min er på 25 EBC. Du kan godt bytte denne med t.d. caramalt 30 EBC frå Thomas Fawcett, carapils frå Muntons eller anna lys karamell- / krystallmalt på 20 - 40 EBC.
 
Takk for svar.

Tenkte også på US-05 :)

Dersom man går for fersk gjær; må man lage gjærstarter, eller kan man f.eks bare helle to ferske rør rett i gjæringskaret?
 
TomS skrev:
Takk for svar.

Tenkte også på US-05 :)

Dersom man går for fersk gjær; må man lage gjærstarter, eller kan man f.eks bare helle to ferske rør rett i gjæringskaret?

Du må ikke lage gjærstarter. Bruk denne kalkulatoren for å beregne riktig gjærmengde: http://www.mrmalty.com/calc/calc.html Her får du opp hvor mange rør du må bruke med starter eller uten starter ved å pitche direkte fra rørene.
 
Takk for linken - den var kjekk.

Hvis jeg har lagt inn riktige tall, trenger jeg 3 rør med gjær. Hørtes mye ut...
 
Jeg satte denne for noen uker siden da brukte jeg 3 rør på 25l sats. De på Bryggselv sjekka og sa det var riktig mengde. :yes:
 
Mulig teit spørsmål; kan jeg bruke denne gjæren: Wyeast 1056 American Ale ACTIVATOR xl 125 ml?
 
Ja men du må fortsatt lage starter eller fleire pakkar. 1056 er samme strain som wlp001 og us-05. Wyeast har samme strain som wlp051 og, huskar ikkje nummeret men den heiter vel california ll eller noko i den duren.
 
protto skrev:
Ja men du må fortsatt lage starter eller fleire pakkar. 1056 er samme strain som wlp001 og us-05. Wyeast har samme strain som wlp051 og, huskar ikkje nummeret men den heiter vel california ll eller noko i den duren.

hmmm... ok. Da er det nok ingen vei utenom; må lære å lage gjærstarter. Lest litt om det, men synes det virker komplisert.
 
TomS skrev:
hmmm... ok. Da er det nok ingen vei utenom; må lære å lage gjærstarter. Lest litt om det, men synes det virker komplisert.

Det er altså ikke vanskelig i det hele tatt. Jeg er villig til å vedde en øl på at du opplever det hele som rimelig uproblematisk.
 
Tenkte jeg skulle teste denne selv. Har satt opp en oppskrift basert på boka brygging fra hånd til munn:

Generelt
OG: 1,064
FG: 1,015
Farge (beregnet) EBC: 18,3
Beregnet bitterhet (IBU med Tinseth og Noonan): 52,9 / 61,5
Sluttvolum i gryta: 22
BU:GU ratio (tatt utgangspunkt i Noonan) 0,96

Malt
Maris Otter Pale Malt (7 EBC) 5550 gram
Caramalt (30 EBC) 520 gram
Pale Crystal (75 EBC) 260 gram

Humle
Centennial 10,2 % - alfa 60 min (IBU Tinseth og Noonan 24,5 / 28,3) 21,8 gram
Chinook 11,6 % - alfa 60 min (IBU Tinseth og Noonan 24,5 / 28,3) 19,2 gram
Centennial 10,2 % - alfa 5 min (IBU Tinseth og Noonan 3,9 / 4,9) 17,6 gram
Centennial 10,2 % - alfa tørrhumling 65,0 gram
Citra 11,9 % - alfa tørrhumling 110,0 gram

Gjær
WLP051 California Ale V - (stir plate) 1 Rør / 1,47 liter starter

Annet
Natriumbikarbonat i mesken 1,9 gram
Kalsiumkarbonat i mesken 1,9 gram
Kalsiumsulfat i mesken 7,6 gram
Kalsiumsulfat i skyllevann 4,6 gram
Whirlflock på 15 min 0,5 tablett til 20 liter
Gjærnæring på 10 min 2,2 gram

Gjæringstemperatur og -tid
18 Grader (24 timer)
19 Grader (24 timer)
20 Grader 12 dager


EDIT: Fikk lagt inn denne før jeg var ferdig!

Hvordan ser humleskjemaet ut, spesielt tørrhumla? Jeg har tatt utgangspunkt i 22 liter i kjelen etter endt kok ved denne oppskriften. I boka står det 25 liter, men usikker på om det er kjelevolum, eller det som er beregnet til gjæring. I boka står det 75 gram Centennial tørrhumling til 25 liter, og 125 gram Citra. Jeg har ført opp henholdsvis 65 og 110. Så blir jo spørsmålet om boka refererer til liter i gjæringskar eller kjele.

Innspill? :)
 
Fikk lagt inn oppskrift før jeg fikk kommentert. Har gjort en "EDIT" på opprinnelig innlegg  :biersmile:
 
Har skjønt det har vært litt trøbbel der, men sitter med tredjeutgaven, og har sett på den filen som korrigerer feilene fra boken, og der er ikke denne oppskriften nevnt.
 
Marius K. skrev:
Tenkte jeg skulle teste denne selv. Har satt opp en oppskrift basert på boka brygging fra hånd til munn:

Generelt
OG: 1,064
FG: 1,015
Farge (beregnet) EBC: 18,3
Beregnet bitterhet (IBU med Tinseth og Noonan): 52,9 / 61,5
Sluttvolum i gryta: 22
BU:GU ratio (tatt utgangspunkt i Noonan) 0,96

Malt
Maris Otter Pale Malt (7 EBC) 5550 gram
Caramalt (30 EBC) 520 gram
Pale Crystal (75 EBC) 260 gram

Humle
Centennial 10,2 % - alfa 60 min (IBU Tinseth og Noonan 24,5 / 28,3) 21,8 gram
Chinook 11,6 % - alfa 60 min (IBU Tinseth og Noonan 24,5 / 28,3) 19,2 gram
Centennial 10,2 % - alfa 5 min (IBU Tinseth og Noonan 3,9 / 4,9) 17,6 gram
Centennial 10,2 % - alfa tørrhumling 65,0 gram
Citra 11,9 % - alfa tørrhumling 110,0 gram

Gjær
WLP051 California Ale V - (stir plate) 1 Rør / 1,47 liter starter

Annet
Natriumbikarbonat i mesken 1,9 gram
Kalsiumkarbonat i mesken 1,9 gram
Kalsiumsulfat i mesken 7,6 gram
Kalsiumsulfat i skyllevann 4,6 gram
Whirlflock på 15 min 0,5 tablett til 20 liter
Gjærnæring på 10 min 2,2 gram

Gjæringstemperatur og -tid
18 Grader (24 timer)
19 Grader (24 timer)
20 Grader 12 dager


EDIT: Fikk lagt inn denne før jeg var ferdig!

Hvordan ser humleskjemaet ut, spesielt tørrhumla? Jeg har tatt utgangspunkt i 22 liter i kjelen etter endt kok ved denne oppskriften. I boka står det 25 liter, men usikker på om det er kjelevolum, eller det som er beregnet til gjæring. I boka står det 75 gram Centennial tørrhumling til 25 liter, og 125 gram Citra. Jeg har ført opp henholdsvis 65 og 110. Så blir jo spørsmålet om boka refererer til liter i gjæringskar eller kjele.

Innspill? :)

Om det er en clone av ægir ipa du er ute etter, så skal den vel strengt tatt humles med Galena. Var på en beermakers dinner med Evan Lewis og mener å huske han sa de benyttet Galena i denne..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ingemarh skrev:
Om det er en clone av ægir IPA du er ute etter, så skal den vel strengt tatt humles med Galena. Var på en beermakers dinner med Evan Lewis og mener å huske han sa de benyttet Galena i denne..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jepp, stemmer, han byttet Galena med Chinook her.

Jeg brygget denne til folk på jobben i går, lurer på om jeg kommer nærme med oppskriften i boken, fulgte alt som stod der.
Blir spennende å se, den står på 20C i gjæringsskapet nå.

Melder tilbake med en side-by-side når den er ferdig :)
 
Ingemarh skrev:
Marius K. skrev:
Tenkte jeg skulle teste denne selv. Har satt opp en oppskrift basert på boka brygging fra hånd til munn:

Generelt
OG: 1,064
FG: 1,015
Farge (beregnet) EBC: 18,3
Beregnet bitterhet (IBU med Tinseth og Noonan): 52,9 / 61,5
Sluttvolum i gryta: 22
BU:GU ratio (tatt utgangspunkt i Noonan) 0,96

Malt
Maris Otter Pale Malt (7 EBC) 5550 gram
Caramalt (30 EBC) 520 gram
Pale Crystal (75 EBC) 260 gram

Humle
Centennial 10,2 % - alfa 60 min (IBU Tinseth og Noonan 24,5 / 28,3) 21,8 gram
Chinook 11,6 % - alfa 60 min (IBU Tinseth og Noonan 24,5 / 28,3) 19,2 gram
Centennial 10,2 % - alfa 5 min (IBU Tinseth og Noonan 3,9 / 4,9) 17,6 gram
Centennial 10,2 % - alfa tørrhumling 65,0 gram
Citra 11,9 % - alfa tørrhumling 110,0 gram

Gjær
WLP051 California Ale V - (stir plate) 1 Rør / 1,47 liter starter

Annet
Natriumbikarbonat i mesken 1,9 gram
Kalsiumkarbonat i mesken 1,9 gram
Kalsiumsulfat i mesken 7,6 gram
Kalsiumsulfat i skyllevann 4,6 gram
Whirlflock på 15 min 0,5 tablett til 20 liter
Gjærnæring på 10 min 2,2 gram

Gjæringstemperatur og -tid
18 Grader (24 timer)
19 Grader (24 timer)
20 Grader 12 dager


EDIT: Fikk lagt inn denne før jeg var ferdig!

Hvordan ser humleskjemaet ut, spesielt tørrhumla? Jeg har tatt utgangspunkt i 22 liter i kjelen etter endt kok ved denne oppskriften. I boka står det 25 liter, men usikker på om det er kjelevolum, eller det som er beregnet til gjæring. I boka står det 75 gram Centennial tørrhumling til 25 liter, og 125 gram Citra. Jeg har ført opp henholdsvis 65 og 110. Så blir jo spørsmålet om boka refererer til liter i gjæringskar eller kjele.

Innspill? :)

Om det er en clone av ægir IPA du er ute etter, så skal den vel strengt tatt humles med Galena. Var på en beermakers dinner med Evan Lewis og mener å huske han sa de benyttet Galena i denne..


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ægir bruker Galena, ja, men i og med at jeg ikke har den for hånden må man erstatte den med noe annet :)
 
Jeg har justert litt på humleskjemaet i denne. Noen som har en mening om hvordan dette vil funke? Har byttet ut Galena med Chinook på 60 minutter. Har også justert ned tørrhumlingen en del. I oppskriften i boken står det totalt 200 gram til tørrhumling til 25 liter. Kan det være riktig?? Altså 8 gram per liter... Har søkt litt på forumet her, og det virker som det er nokså vanlig med 2-3 gram per liter i IPA til tørrhumling. I oppskriften min har jeg nå lagt inn ca. 5 gram. Humleskjemaet blir som følger (batch på 22 liter, OG på 1,064):

60 minutter:
20 gram Centennial (22,5 IBU - Tinseth)
17,6 gram Chinook (22,5 IBU - Tinseth)

5 minutter:
20 gram Centennial (4,5 IBU - Tinseth)

Tørrhumling:
42 gram Centennial
70 gram Citra

Bør jeg gå ned på tørrhumlinga? Hvordan ser det ellers ut?
 
Har brygget den slavisk fra boka.
Hadde samme bekymringer ang tør humle, men prøve smaken etter 10 dager på flaske mot beviste dette:)
 
Tilbake
Topp